Program för styrning av Atik 460 EX CCD-kamera

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Program för styrning av Atik 460 EX CCD-kamera

Post by Datarolf »

Sakta men säkert har jag börjat bemästra astrofoto med monokrom CCD-kamera och filterhjul istället för min vanliga Nikon DSLR. Jag har skaffat en Atik 460EX och faktiskt börjat lyckas få till några hyfsade bilder med den.

En sak som irriterar mig väldigt är användargränssnittet på det program som följer med från Atik för att styra kameran. Alla nödvändiga funktioner för loopning av kameran, körning av sekvenser, sparande osv finns med, men styrs via miniatyrliknande kryssrutor. Indikeringarna av vad programmet gör, t ex när en exponering pågår, döljs som små fotnötter i nederkanten av något fönster. Sammantaget gör det att för en person med normalgod syn, men svårighet att ackommodera för miniatyrtext, så blir det väldigt svårarbetat framför datorskärmen, särskilt när denna dessutom gradvis täcks av ett lager dagg eller rimfrost.

Är det någon som har förslag på något annat program för styrning av denna Atik-kamera? Maxim DL rekommenderas ibland, är det en väg att undersöka eller finns det bättre alternativ? Jag är beredd att betala för ett användbart program, så jag har inga krav på att det måste vara ett gratis.

Tacksam för synpunkter!

Vänligen
Rolf J
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Program för styrning av Atik 460 EX CCD-kamera

Post by ragge »

Vet inte hur användbart det är i ditt fall men testa Windows förstoringsglas :
https://support.microsoft.com/en-us/hel ... -magnifier" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Program för styrning av Atik 460 EX CCD-kamera

Post by AstroFriend »

Om du har ascom drivrutiner till kameran kan du prova programmet APT.

http://www.ideiki.com/astro/Default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Program för styrning av Atik 460 EX CCD-kamera

Post by Frazze »

Om du vill köra via raspberry pi och/eller linux så finns ju INDI.

Annars använde jag Nebulosity innan jag gick över till indi och det fungerade fint. Det har stöd för atik-kameror.

/Daniel
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Program för styrning av Atik 460 EX CCD-kamera

Post by hbar »

Använder också Nebulosity till min Atik (och även till Canon dslr). Fungerar bra för mig, du kan ladda ner o testköra den fullt ut i demo mode (kostar bara $95 om du sen vill köpa den).

/Håkan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Program för styrning av Atik 460 EX CCD-kamera

Post by Lazze »

Jag använder Maxim DL till min Atik men tycker inte det är prisvärt om man inte är ute efter att använda det som en helhetslösning så jag är också intresserad av alternativ. Nebulosity har jag använt till en annan kamera men är det någon som använder SGPro för kamerastyrning?

Lazze
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Program för styrning av Atik 460 EX CCD-kamera

Post by Datarolf »

Hej!

Tack för svar - och särskilt Ragge för tips om Windows förstoringsglas - det var ju en smidig lösning som jag inte tänkt på!

Jag får titta lite på Nebulosity igen - använde det tidigare för efterbehandlingen. Ytterligare uppslag om vad ni använder för program att styra era CCD-kameror med är också fortsatt välkomna!

Vänligen

Rolf J
User avatar
Loke
Posts: 14
Joined: 2013-11-27 19:31:28
spamtest: JA
Location: Edsbyn

Re: Program för styrning av Atik 460 EX CCD-kamera

Post by Loke »

Förra vintern började jag använda SGP, Sequence Generator Pro (http://mainsequencesoftware.com för att få tillgång till autofokus men du styr ju kamera och det mesta runt ikring med programmet. Gratis att prova i 45 dagar.
Observation: You couldn't see a thing.
Conclusion: Dinosaurs.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Program för styrning av Atik 460 EX CCD-kamera

Post by Lazze »

Tack Loke. Jag ska göra ett försök med SGPro. Nu gäller bara att få några klara nätter framöver också.
/Lasse

Return to “CCD-kameror”