WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by mirror »

Tänkte köpa en sådan kamera. Jag har ca 15 meter mellan teleskopet och tvn. hur skapar jag förbindelsen?
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by Juicy6 »

Hej

Har du en gammal TV med SCART kan du behöva en sådan här:

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... 5-m-p39239

Har du en modern TV med HDMI behöver du denna:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... dmi-p69173

Har du en riktigt gammal TV, kan det finnas en direkt ingång. I så fall kan det stå Composite video, CVBS eller YPbPr vid ingången. Vill minnas att den oftast var gul.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by mirror »

Är det kanske någon som har en sån kamera och vad tycker du i så fall om den?
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by stoffe »

Jag har för mig den är populär som övervakningskamera med videoserver. Det är väl det du tänkt använda den till antar jag? Så du ser hur teleskopet pekar på natten.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by mirror »

Njae. Tanken är att ibland kunna visa objekt på vår tv. Men jag är novis så jag är tacksam för goda råd.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by mirror »

E de ingen jäkel som har åsikter här? I ett sånt här forum är det ju underbart med åsikter.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by ragge »

mirror wrote:E de ingen jäkel som har åsikter här? I ett sånt här forum är det ju underbart med åsikter.
Jag har ;)
Att visa astrobilder i stort format på väggen låter som en jättebra idé. Men - för att de skall vara njutbara krävs mycket efterbehandling i datorn, ofta handlar det om åtskilliga timmars med många bilder av samma motiv. Det kan tex handla om 50 bilder med 10 minuters exponering vardera för att få en färdig bild. Här är en av mina 10-minutersexponeringar till bilden "Elephants Trunk" som du kan se i Galleriet.
_DSD7771.jpg
_DSD7771.jpg (83.96 KiB) Viewed 10526 times
Och då är ändå bildkvalitén bättre här än vad många videokameror klarar av. Visst finns det kameror som kan ge en ljusare bild med mer detaljer, men det blir inte många objekt att njuta av - bara de allra ljusstarkaste.

Mitt råd är att använda en "riktig" kamera (dslr eller ccd) och fota som alla andra gör. Ev med fjärrstyrning om man är bekväm av sig. De färdiga bilderna gör man sedan ett bildspel av och visar på väggen till passande musik.

Ragnar
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by Miska »

ragge wrote:
mirror wrote:E de ingen jäkel som har åsikter här? I ett sånt här forum är det ju underbart med åsikter.
Jag har ;)
Att visa astrobilder i stort format på väggen låter som en jättebra idé. Men - för att de skall vara njutbara krävs mycket efterbehandling i datorn, ofta handlar det om åtskilliga timmars med många bilder av samma motiv. Det kan tex handla om 50 bilder med 10 minuters exponering vardera för att få en färdig bild. Här är en av mina 10-minutersexponeringar till bilden "Elephants Trunk" som du kan se i Galleriet.
_DSD7771.jpg
Och då är ändå bildkvalitén bättre här än vad många videokameror klarar av. Visst finns det kameror som kan ge en ljusare bild med mer detaljer, men det blir inte många objekt att njuta av - bara de allra ljusstarkaste.

Mitt råd är att använda en "riktig" kamera (dslr eller ccd) och fota som alla andra gör. Ev med fjärrstyrning om man är bekväm av sig. De färdiga bilderna gör man sedan ett bildspel av och visar på väggen till passande musik.

Ragnar
Angående stora format.
Är det inte lättare att stacka t.ex 2 timmar data per mosaikruta och sedan stitcha ihop alla stackbilder innan man drar fram färgdatan från dem för att få den där jättelika bilden som blir väldigt detaljrikt osv? Eller är jag ute och cyklar nu igen? :D
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by AstroFriend »

Är det en färg kamera går det inte att aligna bilderna innan man debayerat bilderna. Utan align är det bara att slå ihop dom men då gäller det att ha bra följning om bilderna skall bli njutbara.

Själv gör jag lite annorlunda med mina färgbilder som ni kanske läst om under AstroImageJ på min hemsida.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by mirror »

Jag vill ha en hyfsad bild på t.ex saturnus...eller månen att visa grannar och andra. Dels för att väcka intresset för astronomi och dels för att sätta Häradsbäck på kartan.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by Miska »

Tror inte 0.4Mp ger mycket till "print".
Isf skulle jag nog rekommendera dig att kika på samma som @petfol använder sig utav, en ZWO ASI1600MM-C med hela 16Mp att leka med.

Men det är inte kameran som avgör det, det är tuben, för att få en skarp och fin bild på objektet.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by Juicy6 »

Varför inte testa en videokamera avsedd för astrobruk? Mallincam säljer flera. Hade en på mitt förra teleskop och fick "fina" bilder på enkla nebulosor redan efter 60 sekunder.

http://www.mallincam.net/what-is-video-astronomy.html

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by bjorsa »

mirror wrote:Jag vill ha en hyfsad bild på t.ex saturnus...eller månen att visa grannar och andra. Dels för att väcka intresset för astronomi och dels för att sätta Häradsbäck på kartan.
Månen funkar med vanlig dslr

Här tex sony a7s med saturnus i live view https://www.youtube.com/watch?v=rjydUGmhbpg" onclick="window.open(this.href);return false;
och som jag länkade till i ett annat inlägg till dig kan ju tydligen sony a7s visa deep sky objekt i live view om jag förstår helt rätt tex denna https://www.youtube.com/watch?v=UUzLJ-M2Z_I" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom skriver så här
"
We filmed Deep Sky Objects with HD14 + Modified SONY A7S.
Equipments:
Modified SONY A7S by IDAS
"
Och dom filmar med 1/4 sec exponering på vissa objekt så tydligen funkar det men står inte vilket iso tal dom kör med men det är en astromodifierad sony a7s dom använder och nu finns ju sony a7sii den kanske är bättre dock inget jag vet har inte sony a7s utan tycker bara att den verkar bra då den kan gå högt i isotal .
mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by ragge »

Juicy6 wrote:Varför inte testa en videokamera avsedd för astrobruk? Mallincam säljer flera. Hade en på mitt förra teleskop och fick "fina" bilder på enkla nebulosor redan efter 60 sekunder.

http://www.mallincam.net/what-is-video-astronomy.html

Christer
Se där, ett råd från en som provat ! Jag visste inte att de kamerorna kunde ackumulera ljus under så lång tid. Så jag ändrar mina råd till detta : Kolla med Christer vilken kamera som är optimal, vilka objekt du kan förvänta dig att se och hur du får in signalen till tv:n.
Ragnar
User avatar
mirror
Posts: 83
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Re: WATEC WATEC 910HX/RC MONOKROM VIDEOKAMERA

Post by mirror »

Priset är ju avgörande för en pensionär vet ni och en Watec är ju billig relativt sett.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.