Synpunkter på ATIK-kameror

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Synpunkter på ATIK-kameror

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har blivit rekommenderad två kameror från ATIK till min 107 mm APO refraktor med brännvidd 700m. Är det någon som till äventyrs använder någon av dessa och har synpunkter att lämna? Skulle ni välja den med den större sensorn eller den med det lägre bruset?

http://www.atik-cameras.com/product/atik-460ex/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.atik-cameras.com/product/atik-383l-plus/" onclick="window.open(this.href);return false;

I båda fallen är jag intresserad av den monokroma varianten. Jag undrar också om någon har erfarenhet av strömförbrukningen för den här typen av kameror. För 460E uppges ju 1A vilket låter som om det ganska snart drar ur ett medelstort batteri.

Vänliga hälsningar

Rolf J
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Synpunkter på ATIK-kameror

Post by DavidS »

Jag har tre monokromatiska ATIK-kameror: 460EX för signalen i min Alpy-spektrograf, 314L+ för guidning i samma spektrograf och en separat Infinity på en TV-85 som "elektronisk sökare".

Jag är generellt *väldigt* nöjd med byggkvalitet och stöd från tillverkaren. Service vet jag inte, det har inte behövts. Att 460-kameran är extremt lågbrusig spelar stor roll, i en del projekt kan jag använda data rakt av.

Jag har bara använt kamerorna med nätadapter så jag vet inte exakt strömförbrukning. Den stora strömslukaren är säkert peltier-kylaren så det varierar säkert enormt med hur du ställer temperaturen. Jag kan mäta lite i kväll, det ser ut att bli en bra natt :D
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Synpunkter på ATIK-kameror

Post by hbar »

Du hittar en lång disk om de två chippen här
http://www.cloudynights.com/topic/46267 ... 4-cameras/" onclick="window.open(this.href);return false;

8300 har en 2 stegs kylare vilket behövs då den har mer brus men det gör också att den drar mer ström.

/Håkan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Synpunkter på ATIK-kameror

Post by Lazze »

Jag har haft 383:an och har nu 460:an. 383:an ger ett större bildfält men Som Håkan skrev är det mindre brus på 460 och jag gillar dessutom frånvaron av slutare eftersom jag haft strul med en sån. Det gör också att det går att ta flats med mycket kortare tid än 383 som har högre utläsningsbrus men jag vet inte om det är märkbart.
Frånvaro av slutare gör däremot att måste man vara petigare med att täcka över teleskopet om man tar darks men det gör jag inte med 460:an. Det blir en del heta pixlar men inte fler än att stackningsprogrammet lätt tar bort dom.

I slutänden tror jag det hänger på om man föredrar större bildutsnitt eller mindre brus.

/Lasse
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Synpunkter på ATIK-kameror

Post by Datarolf »

Hej!

Tack för svar och länk till uppgifterna i Cloudy Nights. Det var bra information. Jag fotar just nu med en fullformat DSLR och inser att båda CCD-kamerorna kommer att ge ett betydligt mindre bildfält, så där fick jag något att tänka på.

Min avsikt med att gå över till CCD var främst att få en bättre återgivning av nebulosor och andra rödaktiga objekt än vad jag kan få med en omodifierad DSLR-kamera. Skulle också vara intressant att kunna prova att fotografera med något smalbandsfilter. Men efter att ha varit ute och fotograferat NGC7000 (Nordamerikanebulosan) i fredags och blivit klar med efterbehandlingen i Pixinsight börjar jag tvivla på att jag behöver en CCD-kamera. Med rätt metoder i Pixinsight går det faktiskt att komma väldigt långt när det gäller att få fram nebulositeten.

Jag kommer att experimentera lite till med att använda min DSLR på svagare nebulosor innan jag fattar ett beslut, och då lutar det nog åt den lågbrusiga varianten av CCD-kamera eftersom jag kan behålla DSLR-kameran när jag vill ha ett större bildfält. Om någon vill argumentera/puffa mig mot CCD-kameror med ytterligare argument, så tar jag gärna emot dem!

Vänligen
Rolf J
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Synpunkter på ATIK-kameror

Post by Martin F »

Kan det inte vara ett alternativ att modifiera din DSLR istället?

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Synpunkter på ATIK-kameror

Post by Datarolf »

Modifiering av en DSLR vore ett möjligt alternativ. Men då skulle jag nog inte välja den relativt nya och dyra fullformatskamera från Nikon jag nu använder utan någon tidigare och mindre modell som jag köpt in speciellt för ändamålet. Har nog ändå siktet inställt på en monokrom CCD-kamera, bl a för att kunna fotografera t ex med H-alfa och en del andra smalbandiga filter.

Med vänlig hälsning

Rolf J

Return to “CCD-kameror”