Kurvatur, tilt och kollimation

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Kurvatur, tilt och kollimation

Post by Corpze »

Hej, allt eftersom man får fart på sina prylar så vill man ju förstå samt justera prylarna så att de presterar så pass mycket som går.
Nu är jag nöjd med hur monteringen med pekmodell, följning samt sekvenskörningen funkar - nu vill jag börja grotta ner mig i det här med kurvatur, tilt samt kollimation.

Jag har alltså en Meade 102mm APO som jag använder en TS Photoline 0,79x red/flattener till. dvs från 700mm till 553mm
Efter den så sitter ett Starlight express filterhjul med Astrodonfilter, efter det sitter Baaders justerringar och till sist min Atik 460

Jag har justerat in avståndet till sensors så det skall vara 57mm + 1mm för filtren (1/3 av tjockleken på filtren skall man addera på det totala avståndet till sensorn om jag läst rätt)

Fokuseraren på tuben är inte den bästa, det är endast en skruv till klämringen så jag måste dra åt den ganska hårt för att hjul och kamera inte skall "dippa" men har iaf fått fast den rätt.

Nu har jag laddat in bilderna i Maxpilote's "Maxselector" och får ett värde på mitt OIII filter på;
Curve 3%
Tilt 2,69%
Collimation 13,11%

- Vad i praktiken innebär detta, och vad gör man rent praktiskt för justeringar mekaniskt för att justera detta?
- Varför är det olika för mina olika filter? (Ha såg värre ut)

MVH Daniel Sundström
OIII_Curv_tilt.png
OIII_Curv_tilt.png (79.95 KiB) Viewed 5979 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kurvatur, tilt och kollimation

Post by AstroFriend »

Hej Daniel,
Försöker att svara på ett par frågor till att börja med.

Du har en refraktor och en field flattener. De består av linser och är färgkorrigerade för visuella området. Halpha hamnar ju lite utanför och det kan vara så att optiken inte blir riktigt bra för det våglängds området. För vilken våglängd trimmade du in avståndet?

Häng på fokuseraren ger antagligen utslag direkt på tilt mätningen. Överhuvudtaget är ju bra mekanik a och o för att hålla teleskoet i trimm.

Går man lite djupare så passerar olika våglängder olika fort genom filtren och optiken är inte heller kompenserad för att det skall passera ett planglas på väg till sensorn.

Digitala sensorer är ju mycket mindre förlåtande än det var på filmtiden.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Kurvatur, tilt och kollimation

Post by Corpze »

Tusen tack för svar, misstänkte att du skulle fylla i luckorna.

Tyvärr finns inte mycket data på varken teleskopet eller reducern, men jag kan knappast tänka mig att dessa är tänkta till något annat än våglängder i det synliga spektrat. 57mm avstånd tog jag helt enkelt från TS hemsida över reducern, det står ingenting annat alls tyvärr.

Faktum är att när jag analyserar bilderna igen med en lathund över våglängderna så stämmer det överens med det du nämner;
OIII har3% kurvatur och 2,69% tilt (500.7nm)
Ha har 9,53% kurvatur och 11,94 % tilt (656,3nm)
SII har 1,09% kurvatur och 14% tilt (673,1nm)

Värt att notera är att SII dock inte alls har så dålig kurvatur.

Jag har försökt hitta dokumentationen för maxpilote då jag vill veta hur den räknar fram värdena, men finner inget.

- Så tilten är i princip ett direkt resultat av mekaniken?
- Kurvaturen resultat av optiken (konstruktionen, glas etc.) utom vår påverkan?
- Kollimeringen hur linserna är justerade?

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Kurvatur, tilt och kollimation

Post by Fredrikdb »

- Kollimeringen hur linserna är justerade?


Kan vara värt att ta en titt här

http://observatory.mvastro.org/library/ ... mation.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;



/F
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kurvatur, tilt och kollimation

Post by AstroFriend »

Systemets kurvatur kan delvis kontrolleras med fintrimning av avståndet mellan korrektor och sensor, kan tänka mig att det kommer skilja en aning beroende på våglängd/filter efter tidigare diskussion.

Har din linscell trimmskruvar? Min har det men har aldrig rört de, kanske man borde testa men har inte upplevt något fel på min bild i det avseendet och man skall ju inte röra det som fungerar :-)

Du har ett APO teleskop och det är väl ett väljusterat tripple objektiv antar jag, din sensor är liten, 10x10mm. Det borde gå att få ett acceptabelt plant fält, men vad det innebär i siffror med testprogrammet har jag inte en aning om. Kan man se någon tendens till fel på stjärnbilderna som det är nu?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Kurvatur, tilt och kollimation

Post by Corpze »

Fredrikdb wrote:- Kollimeringen hur linserna är justerade?


Kan vara värt att ta en titt här

http://observatory.mvastro.org/library/ ... mation.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;



/F
Tusen tack för länken, har inte sett den PDFen tidigare.
Uttryckte mig nog lite slarvigt men det jag menade var väl mest hur man särskiljer rent praktiskt att läsa ut skilnaden mellan tilt och kollimering. Jag antar att om man har för stor tilt så slår det även på kollimeringsvärdet jag får från maxselector.
AstroFriend wrote:Systemets kurvatur kan delvis kontrolleras med fintrimning av avståndet mellan korrektor och sensor, kan tänka mig att det kommer skilja en aning beroende på våglängd/filter efter tidigare diskussion.

Har din linscell trimmskruvar? Min har det men har aldrig rört de, kanske man borde testa men har inte upplevt något fel på min bild i det avseendet och man skall ju inte röra det som fungerar :-)

Du har ett APO teleskop och det är väl ett väljusterat tripple objektiv antar jag, din sensor är liten, 10x10mm. Det borde gå att få ett acceptabelt plant fält, men vad det innebär i siffror med testprogrammet har jag inte en aning om. Kan man se någon tendens till fel på stjärnbilderna som det är nu?

Lars
Jag tror jag har mätt upp rätt avstånd till chipet så när som på 0,5mm iaf.
så fort jag fotat skall jag analysera bilderna, jag låg nämligen nästan tre mm fel, så jag hoppas att det gör ganska stor skillnad.

Ja min cell har push/pull-skruvar och skall vara "relativt" enkel att kollimera. Jag har heller aldrig rört mina då jag misstänkt att jag inte haft helt plant monterad kamera, jag skall se hur det ser ut nu när jag tror jag fått det så pass rakt jag kan få det med org. fokuserare.
Min sensor är 10x12,5mm och är ju väldigt förlåtande, så att få helt plant fält med ricardikopian skall nog inte vara så svårt.

Det jag misstänker ang. kollimeringen är att jag har ett litet fel då jag sett en aningens tendens till ojämna spikes på ljusare stjärnor.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kurvatur, tilt och kollimation

Post by AstroFriend »

Jag menade inte du skulle mäta med skjutmåttet utan analys programmet och prova med små justeringar tills analysen visar optimalt värde. Du skall ju ha det avstånd som passar just ditt system vilket är unikt när man går in på findetaljerna.

Nu ute på landet och skall montera excenterlås på stora takluckan.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Kurvatur, tilt och kollimation

Post by Lazze »

Jag har också den erfarenheten att tilt ger utslag på kollimeringsvärdet så på det viset kan det vara svårt att separera de 2.
Tidigare i veckan fick jag äntligen ordning på tiltproblemet på min C8 (inget fel på teleskopet men av någon anledning hade inte reduceraren hamnat rakt) och sen var kollimeringen plötsligt perfekt vilket den långtifrån var tidigare.

Ojämna spikes kan lika väl bero på tilt som kollimering. Jag tycker det är väldigt svårt att få ordning på tilt om man har klämringar som man försöker låsa med skruv så jag föredrar att om möjligt ha allt fäst via gängning för att kunna avfärda den felkällan. Med det sagt så kan tilten förstås också bero på att linserna inte är rätt justerade i förhållande till varann, något jag också råkat ut för tidigare med min refraktor så den fick gå tillbaka till Kina för justering.

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kurvatur, tilt och kollimation

Post by AstroFriend »

Ja har man inte gängor i skarvarna är det nog hopplöst att få det stabilt. Jag har gängor hela vägen utom där off-axis adaptern går över i m48 gänga. Där en kona med tre låsskruvar, hopplös men det är här jag roterar kameran och det måste man ju kunna. Kamerans bajonett kan väl också ibland upplevas som lite lös, eller mer kanske m48 till bajonetten som har sämre precision. Även där är det en kona, just den har dock inte varit problem med, låses med insexskruvar.

Nästa gång jag bygger upp något sådant här baserar jag det på m68.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Kurvatur, tilt och kollimation

Post by Corpze »

Det blev mulet 5 minuter innan mitt sekvenskörningsprogram skulle starta för kvällen, så det blev inga bilder inatt tyvärr.
Får se om det blir något tillfälle under veckan, jag kommer inte att röra något mer utan att verifiera resultaten

Lars, hoppas du uppdaterar med bilder från obsbygget, alltid lika kul att följa byggen!

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kurvatur, tilt och kollimation

Post by AstroFriend »

Hej Daniel,
Det där med vädret, moln, kyliga nätter, ingen sömn osv borde göra att man byter inriktning på hobbyn.

Studera solen kan göras på dagtid och året om. Radioastronomi kan göras 24 timmar om dygnet ,oavsett årstid.

Är det någon som provat på radioastronomi med de paket som säljs idag? Känns väldigt spännande men antar man behöver jätteparabol innan det blir meningsfullt. Allternativt många små men där behövs ju avancerad signalbehandling och hårdvara och mjukvara som kanske inte finns på amatörnivå än.

Kom lite längre med obsbygget, lås till taket och ett par reglar till luckan. Där skall ev motvikter monteras och ett par kedjor som fixerar luckan i öppet löge.

Se på slutet:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... tml#part09" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “CCD-kameror”