Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by taipan »

Sitter och försöker få ordning på mitt nya Solteleskop.
Allt funkar som det ska med okular men när jag kopplar på kameran ASI120mm lyckas jag inte nå fokus.
Nån som kan ge tips?
Se bild på hur grejerna sitter..
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (1.88 MiB) Viewed 5786 times
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by taipan »

Hittade det här och ska testa. Tyvärr gick solen i moln...
https://stargazerslounge.com/topic/2510 ... d-sort-of/
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by AstroFriend »

Oj det var häftiga lösningar du länkade till, dammsugarrör och gummisnoddar!

Har du någon uppfattning om hur mycket som saknas för att kameran skall nå fokus?

Diagonalen, har den m42 gänga direkt i huset? Ser nästan ut så på vissa bilder där de tagit bort okularhållaren. Då kanske det är ganska enkelt med några adaptrar få rätt avstånd samtidigt som gänganslutningarna ger bra mekanisk stabilitet vilket är viktigt om fokusplanet skall ligga i rätt vinkel mot kamera sensorn.

Kameran har väl m42 (T2) den också?

Teleskopet borde gå att ansluta med m42 det också.

Både Stjärnhuset och Astrosweden har många adaptrar, annars TS i Tyskland.

Om det är T2 gängor överallt borde en sådan här plus möjligen några omvändningsringar lösa problemet. Du måste först bara veta vilka avstånd som gäller.
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/T% ... /tset.html

Den lägre okularhållaren som fanns i tråden som du länkade till ser ut som min, den har dock en annan gänga, m42 Pentax som har en annan stigning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by taipan »

Ja han som skriver i den länkade posten har ju samma grejer som jag. Och det ska visst funka om jag tar bort okularadaptern på kameran ch skruvar den direkt i diagonalen och sedan flyttar ut diagonalen. Nån cm från teleskopen. Det är T2 gänga på bådeteleskop och diagonal fast han gänga på båda sidor.

Just det. Ibland såg jag fåglar flyga förbi lite snabbt så det verkar som om det är fokus på oändligt som inte funkade.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by taipan »

Nu kom solen fram genom molnen igen. Nu fick jag till det. Kameran utan okularadaptern skruvad direkt i diagonalen och ca en cm längre avstånd mellan teleskop och diagonal och jag fick till skärpan.
Tyvärr bara på ett vanligt fotostativ(ingen följning) så det blev inga långa avi filer att leka med men några enstaka .fit
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by taipan »

In tanke. Om jag skulle vilja hänga på min EOS60 istället, vad skulle jag behöva för grejer då? Förutom T-ring som passar 1,25" vilket jag redan har.
Nån sa en 2x Barlow?
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by Miska »

Vet inte om detta är relevant, men jag chattade med Lunt inte för länge sen gällande deras teleskop och vilka blockeringsfilter man ska ha för foto så sa de att bästa är att ha som minst B1200, rekommenderat B1800.
Tror felet ligger där eller nåt?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by stoffe »

Har du provat att förlänga ut fokus med en adapter? På Lunt 60 behöver jag dra ut fokusröret först annars når jag ej fokus.

Sen när du väl nått fokus så kommer du få nästa problem och det är newtonringar. Det finns två lösningar på det. Solarflats och/eller tiltadapter. Jag har nyligen köpt mig en tiltadapter men inte lyckats kollimera den korrekt ännu.

Din ASI120MM är mycket vassare än någon DSLR på marknaden när du väl får till det.

Läs denna tråd ang newtonringar.
http://www.zwoug.org/viewtopic.php?f=21&t=1408
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by taipan »

stoffe wrote:Har du provat att förlänga ut fokus med en adapter? På Lunt 60 behöver jag dra ut fokusröret först annars når jag ej fokus.

Sen när du väl nått fokus så kommer du få nästa problem och det är newtonringar. Det finns två lösningar på det. Solarflats och/eller tiltadapter. Jag har nyligen köpt mig en tiltadapter men inte lyckats kollimera den korrekt ännu.

Din ASI120MM är mycket vassare än någon DSLR på marknaden när du väl får till det.

Läs denna tråd ang newtonringar.
http://www.zwoug.org/viewtopic.php?f=21&t=1408

Är fokusröret det som sitter mellan diagonalen och fokuseraren på teleskopet? Isåfall var det det som gjorde det för mig då jag drog ut det ca en cm. Ska se om jag kan hitta en förlängare som passar.
Newtonringar??? Suck :(. Varför kan inget vara enkelt.- He he... Ska kolla vad det är.
Har somsagt bara testat under några minuter pga moln idag. Ska se vad jag kan få till under mer ordnade former och mer tid. :)
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by taipan »

MSaarikko wrote:Vet inte om detta är relevant, men jag chattade med Lunt inte för länge sen gällande deras teleskop och vilka blockeringsfilter man ska ha för foto så sa de att bästa är att ha som minst B1200, rekommenderat B1800.
Tror felet ligger där eller nåt?
Ja jag vet inte ens vad det är som skiljer på 400, 600, 1200 osv men tar tillfället att få det förklarat.
På Astrosweden stod det att 600 funkade för fotografiskt bruk och det var det jag gick på. Tror dock inte det är det filtret som påverkar fokus i mitt fall.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by stoffe »

taipan wrote: Är fokusröret det som sitter mellan diagonalen och fokuseraren på teleskopet? Isåfall var det det som gjorde det för mig då jag drog ut det ca en cm. Ska se om jag kan hitta en förlängare som passar.
Testa att dra ut röret 4-5 cm istället, se om du får fokus då. Köp ingen förlängare för det behöver du förmodligen inte ha om du drar ut röret tillräckligt långt redan i för väg. Röret som jag menar är det som sticks in i fokuseraren, det går att dra ut oberoende av hur långt själva fokuserinsröret är utrdraget. Dvs den del som åker in/ut när du drar på fokusratten.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by taipan »

stoffe wrote:
taipan wrote: Är fokusröret det som sitter mellan diagonalen och fokuseraren på teleskopet? Isåfall var det det som gjorde det för mig då jag drog ut det ca en cm. Ska se om jag kan hitta en förlängare som passar.
Testa att dra ut röret 4-5 cm istället, se om du får fokus då. Köp ingen förlängare för det behöver du förmodligen inte ha om du drar ut röret tillräckligt långt redan i för väg. Röret som jag menar är det som sticks in i fokuseraren, det går att dra ut oberoende av hur långt själva fokuserinsröret är utrdraget. Dvs den del som åker in/ut när du drar på fokusratten.
Ja då menar vi samma rör. Tyvärr är inte det rör jag har 4-5cm utan mer 2cm.. Därför jag tänkte fixa en förlängare till det. Men det verkar ju funka ändå om jag drar ut det så långt det går o samtidigt kunna skruva fast det.. :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by stoffe »

Når du fokus när röret är utdraget max och du drar ut din fokuserare?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by taipan »

Somsagt så hade jag ingen motor på stativet och trots att jag lyckades nå fokus så fick jag inte till fokus. :)
Och sen ser jag att man måste lära sig lite ny tänk om bildbehandling osv. Får jobba på det..
Detta är en .fits som jag tog med grejerna innan solen gick i moln igen.. Använda Sharpcap..
Attachments
Untitled4.jpg
Untitled4.jpg (661.85 KiB) Viewed 5699 times
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hjälp med ASI120mm på Lunt 50mm

Post by stoffe »

Vilken kamera är den bilden tagen med? ZWO ASI120MM ?

Du har inga newtonringar i alla fall.

Använd Sharpcap eller Firecapture. Helst Firecapture då det har fler funktioner och du kan nyttja din kamera bättre.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.