Tips på multifunktionskamera

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by stoffe »

Om det inte är så höga krav på stor sensorstorlek så har jag precis lagt ut min multifunktionskamera till försäljning.
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=13307

Det går att ta upp till 1000 sekunders exponeringar med den och det går att filma planeter. Peak QE på 76% vilket sopar banan med det allra mesta i kameraväg för vanliga konsumenter, det gäller även konsument inriktade astronomiska kameror. Ett pris som tilltalar herrn oxå. Du får kika på annonsen, dock så är den monokrom vilket är till stor fördel.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Miska »

Kanske slår till på.....första alternativet du gav mig. Kollade med tullverket och det blir bara 7000kr inkl importmoms efter gratis frakt.
Det tackar man inte nej till. Dessutom duger 16Mp långt i astronomiska sammanhang. Jag har ju en 1100D med 18Mp som jag kan använda till stillbildsfotande, men då behöver jag filter för att bli av med ljusföroreningarna..

UHC eller CLS till det ändamålet, vilket skulle ni föredra?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by AstroFriend »

Nu vill jag inte vara en glädjedödare, men det låter som om du räknat fel.

Det är väl den här kameran med kylare vi pratar om eller?

https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... 00mm-cool/

Med dollarn i över 8kr hamnar man långt över det.

Momsen läggs ovan på frakt och tull. Har svårt att se hur den skulle hamna på under 10000kr även med specialpriset de har nu och gratis frakt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... asi1600mc/

Färgvarianten. Nästan halva priset jämfört med den du länkade till Lars.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by AstroFriend »

Den har ingen kylare och därför mycket billigare. Kylare kan ju vara bra vid deepsky.

Jag tycker också den kameran är intressant men då som monokrom och kylare.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by stoffe »

Alla ZWO kamerorna är förberedda för att man själv ska kunna montera en peltierkylare på baksidan, då kyler man hela kameran istället för endast chippet. Jag har själv byggt en sådan kylare till min ASI120MM-S kamera (som fortfarande är till försäljning). Det fungerade bra får jag lov att säga! Men man bör sy sig en nepronstrumpa som träs över kameran för att undvika att den värms upp av omgivande luft. Alla ZWO kameror har tempsensor inbyggt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Miska »

AstroFriend wrote:Den har ingen kylare och därför mycket billigare. Kylare kan ju vara bra vid deepsky.

Jag tycker också den kameran är intressant men då som monokrom och kylare.

Lars
Kom ihåg att vi bor i frusna helvetet så en kylare är inte ett "måste" på vintertid... ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by AstroFriend »

Nja, de flesta av mina bilder med DSLR kameran brukar indikera en temperatur på +5 grader även när utetemperaturen är vid nollan eller några grader under. Elektroniken i kameran värmer ju upp sensorn en del. Jämfört med -10 grader på sensorn med kylare så blir det ju en del skillnad i bruset beroende på sensortyp.

Den kameran som du söker med den länken i färgutförande och utan kylare är som en gammal DLSR kamera fast utan slutare och endast 12-bit, sensorn är ju också betydligt mindre än en APS-C. Så har lite svårt att se vitsen med att lägga ut så mycket pengar på en sådan kamera. Fast jag kanske missar något, eller? Kort backfocus har den dock och det är ju en stor fördel många gånger.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by stoffe »

Jag skulle nog anse att ASI1600MM är en uppgradering från en DSLR kamera. Se bara till det otroligt låga utläsningsbruset och att få äkta råfiler/filmer vid foto är inte alls dumt. Äkta råfilmer eller råbilder får man inte med någon DSLR som jag känner till i dagsläget. Kameran kan dessutom filma i råformat och det går att välja i stort sett helt fritt hur stor del av sensorns yta som man vill använda. Den går att filma planeter med. Den skulle till och med gå att använda som guidekamera och även som all-sky kamera. Detta är väl ändå multifunktionskamerornas kamera?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe,
Jo i monokromt utförande och kylare är det en uppgradering, men MSaarikko funderar på en färgkamera utan kylare och då tycker jag nog inte det är en självklar uppgradering som en multikamera om man nu också ska ta hänsyn till priset, fast planetfoto gör den säkerligen mycket bättre. Det låga bruset har den pga hög gain med resulterande dålig dynamik vilket blir extra kännbart när det bara är 12 bit. Hög gain och lågt brus får man ju på en del DSLR kameror också med högt isotal men även där begränsas dynamiken.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Miska »

Lars, som jag sa, så har jag inte råd att skaffa filterhållare och filter. Bara det kostar närmare lika mycket som en kamera.
Visst är monokromt bättre i alla lägen, men jag är inte ute efter det.

Micro 4/3 är rätt bra för att vara så liten.
Många dagens kameror har sådan sensor och de kan i vissa fall vara bättre än en stor klumpig DSLR.

Jag vill gärna ha en liten simpel kamera med mig när jag ska ut och fota/filma planeter, nebulosor, galaxer osv, och då kommer den här händigt in i bilden.
När behover finns så köper jag en kylare till det. Är inte så himla svårt att bygga en själv, som Stoffe säger i ett tidigare inlägg. Han kanske kan rent av göra en guide om hur han byggde sin. ;)

Hur som helst, vi får se vad framtiden visar.
Först måste jag dock köpa montering, autoguidekit och teleskop och börja nånstans. :D
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Ubbe
Posts: 40
Joined: 2014-03-05 17:57:54
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Ubbe »

stoffe wrote:Jag skulle nog anse att ASI1600MM är en uppgradering från en DSLR kamera. Se bara till det otroligt låga utläsningsbruset och att få äkta råfiler/filmer vid foto är inte alls dumt. Äkta råfilmer eller råbilder får man inte med någon DSLR som jag känner till i dagsläget. Kameran kan dessutom filma i råformat och det går att välja i stort sett helt fritt hur stor del av sensorns yta som man vill använda. Den går att filma planeter med. Den skulle till och med gå att använda som guidekamera och även som all-sky kamera. Detta är väl ändå multifunktionskamerornas kamera?
Man kan filma i råformat med Canon, om man installerar "MagicLantern" i kameran! :good:
menu_modules.png
menu_modules.png (31.12 KiB) Viewed 6377 times
Kameror: Canon 350D, 550D + 6D, Celestron Neximage 5, Lodestar guide kamera.
Objektiv: Canon 70-200mm L F4 IS USM, Canon 50mm F1.8, Samyang 14mm F2.8, Samyang 24mm F1.4
Teleskop: Celestron C8, Skywatcher 80 ED
Mount: AVX med starsense :)
+ Okular osv..
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Miska »

Ubbe wrote:Man kan filma i råformat med Canon, om man installerar "MagicLantern" i kameran! :good:
menu_modules.png
Synd bara att 1100D inte stöds längre av ML :(
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by stoffe »

Jo det kan säkert funka för planetfoto, dock är du förmodligen fortfarande begränsad av att inte ha variabel fps. Det vet jag inte om någon DSLR klarar, dessutom finns det vad jag vet ingen DSLR som når över 100-200 fps i råfilm. Råbilder från en systemkamera är inte samma typ av råbilder som man får ut ur en astronomisk kamera. En DSLR "hittar på" något med bilden som jag personligen inte har en aning om, men det funkar i regel väldigt bra ändå. Om man som jag inte längre äger någon Canon utrustning så finns det en del olika varianter av råfilms hack och högre bitrate hack för Nikons oxå på nikonhacker.com. Bra att det kommer tredjepartsmjukvara till kamerorna så de får ett längre livsspann. Det gillar jag :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.