Tips på multifunktionskamera

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Tips på multifunktionskamera

Post by Miska »

Behöver tips på en bra multifunktionskamera som man kan använda för nebulosor, planeter och ev kometer.

Finns det något sådant? Gärna färg så jag slipper köpa filter.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by stoffe »

Jag skulle föreslå ZWO ASI1600MC den kan både filma och ta djuprymdsbilder. Det kan ingen av de andra dedikerade djuprymdskameror som finns på marknaden vad jag vet. Den klarar dessutom över 100 fps i VGA upplösning vilket närmast får anses som ett krav på en modern planetkamera idag.

VGA = 640x480 pixlar

Full upplösning på kameran är annars imponerande 4656×3520 och det går att filma som mest 23 fps i det läget. Kanske något för solfotografen med ett rejält stort solteleskop?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Miska »

stoffe wrote:Jag skulle föreslå ZWO ASI1600MC den kan både filma och ta djuprymdsbilder. Det kan ingen av de andra dedikerade djuprymdskameror som finns på marknaden vad jag vet. Den klarar dessutom över 100 fps i VGA upplösning vilket närmast får anses som ett krav på en modern planetkamera idag.

VGA = 640x480 pixlar

Full upplösning på kameran är annars imponerande 4656×3520 och det går att filma som mest 23 fps i det läget. Kanske något för solfotografen med ett rejält stort solteleskop?
Var hittar jag denna kamera nånstans?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by taipan »

En dum fråga kanske men hur funkar det med dom olika lägena på upplösningen?
Om jag nu skulle använda VGA läget på den kameran, skulle det bli ett beskuret läge eller hela sensorn fast med mindre antal MP för att uppnå mer bilder per minut?
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Miska »

Hmm, 11600 kronor för en ny kamera. Låter lockande, eller inte...

Någon annan kamera som inte kostar som en DSLR men duger gott och väl till mina ändamål?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by AstroFriend »

Om du inte vill lägga de pengarna kanske en äldre Canon dslr som kan film kan vara intressant. Det blir ju lite av multi kamera för nära inga pengar alls.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by stoffe »

taipan wrote:En dum fråga kanske men hur funkar det med dom olika lägena på upplösningen?
Om jag nu skulle använda VGA läget på den kameran, skulle det bli ett beskuret läge eller hela sensorn fast med mindre antal MP för att uppnå mer bilder per minut?
Det blir ett beskuret område av sensorn, ingen skalning sker.

Vad är din budget om du tyckte kameran var dyr?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by taipan »

stoffe wrote:
taipan wrote:En dum fråga kanske men hur funkar det med dom olika lägena på upplösningen?
Om jag nu skulle använda VGA läget på den kameran, skulle det bli ett beskuret läge eller hela sensorn fast med mindre antal MP för att uppnå mer bilder per minut?
Det blir ett beskuret område av sensorn, ingen skalning sker.

Vad är din budget om du tyckte kameran var dyr?
Så om man vill fota planeter kan man använda ett mindre läge för att få ökad brännviddsförlägning?
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Miska »

stoffe wrote:Vad är din budget om du tyckte kameran var dyr?
Max 4000-5000 kronor hade jag tänkt ge för en. Behöver inte vara någon värsting eftersom jag är ju bara nybörjare...
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Quilding »

Det räcker ju till en billig planetkamera och en begagnad DSLR. Eller som Lars föreslår, en DSLR som kan filma.

/Q
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by stoffe »

taipan wrote:
stoffe wrote:
taipan wrote:En dum fråga kanske men hur funkar det med dom olika lägena på upplösningen?
Om jag nu skulle använda VGA läget på den kameran, skulle det bli ett beskuret läge eller hela sensorn fast med mindre antal MP för att uppnå mer bilder per minut?
Det blir ett beskuret område av sensorn, ingen skalning sker.

Vad är din budget om du tyckte kameran var dyr?
Så om man vill fota planeter kan man använda ett mindre läge för att få ökad brännviddsförlägning?
Nej du måste ha en barlow eller powermate alternativt en telekonverter för att förlänga brännvidden. Det kan inte själva kameran göra, det har med optiken att göra. Brännvidden har ingenting att göra med sensorstorleken. Begreppet cropfactor-brännvidd är helsnurrigt egentligen, det borde aldrig ha kommit till. Speciellt på kameror med ställbart område som ska användas. ROI = Region Of Interest. Det är ställbart lite som man vill.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Miska »

Måste det vara en kamera som spelar in video eller klarar man sig med stillbilder?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Fredrikdb »

video behövs bara när du planet fotar till i stort sätt allt annat fungerar en vanlig kamera
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by AstroFriend »

Ett litet tips, om du bestämmer dig för en DSLR kamera för både deepskyphoto och filma planeter är det några egenskaper som är viktiga.

Vid filmning är det en fördel om man får ut signalen pixel för pixel ur det centrala området, tror de kallar det cropmode på vissa kameror. Det vanliga är ju annars att hela sensorn utnyttjas och att kameran sedan interpolerar ned det till önskat videoformat. Vad gäller Canon så är det ganska olika hur detta görs. Har dock inte hållit på med kameran och experimenterat i videoläget, men det kanske finns andra här som kan komma med de detaljer som behövs för att välja rätt kamera för planetfoto.

Här finns en bra sammanställning på Canons kameror, dock ej hur videoläget är konstruerat. Har sett det på någon annan sida även om jag inte kommer ihåg vilken just nu:
http://www.ideiki.com/astro/EOS.aspx

Nikon och andra fabrikat har säkert bra alternativ men det har jag inte heller någon större kännedom om.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tips på multifunktionskamera

Post by Miska »

Okej. Men behöver jag verkligen en astromoddad DSLR för att uppnå ungefär samma resultat eller klarar jag mig med UHC och liknande filter då?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA