Zwo asi 1600, vad tror ni?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Zwo asi 1600, vad tror ni?

Post by Magnusedback »

Nya kameror från zwo.

http://astronomy-imaging-camera.com/pro ... 00mm-cool/

Kan dom vara något tro? Qe motsvarande 8300 sägs det.

Mvh
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Zwo asi 1600, vad tror ni?

Post by AstroFriend »

Den ser ju onekligen spännande ut. Med det låga utläsningsbruset kan man kanske använda lite av planet tekniken med korta exponeringar och väldigt många bilder istället även för deepsky.

Fast tar ju fasligt med plats med filerna, man skulle behöva stacka och filtrera ut bilderna redan online, har dock inte sett något sådant program för amatörbruk. Någon annan som vet?

ZWO har kommit in som en leverantör med lite nytänkande och priserna är ju ganska låga också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Zwo asi 1600, vad tror ni?

Post by Corpze »

Generellt så känns det lite konstigt att de inte anger vilket chip de använder, och vad är kameran tänkt till? Ska de attrahera entrylevelfotografer som kanske vill göra både planet och DS?
Alldeles för små pixlar också, storleken på chippet kontra pris känns väl dock ok.
Det dyker upp mer frågor än svar hos mig - Men, ZWO trampar ny mark, utmanar de större, lite mer etablerade aktörerna.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Zwo asi 1600, vad tror ni?

Post by stoffe »

Så små pixlar är det väl ändå inte, tänk alla de som sitter på teleskop med kort brännvidd. Denna kamera fyller ett segment som annars inte funnits där. Den går förmodligen att binna för att få en annan sampling.

Ja ZWO trampar onekligen ny mark, de vände upp och ner på hela planetkameramarknaden när de släppte sin ASI120MM kamera för några år sedan. Jag tror du får fråga Sam som är VD på ZWO, han svarar nog på vilket chip det är. Han är väldigt skysst och mycket bra att ha att göra med. Jag har haft mycket kontakt med honom när jag köpte min första ZWO kamera och fick en hel del råd och tips om stackning osv.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Zwo asi 1600, vad tror ni?

Post by Magnusedback »

Det är en Panasonic MN34230 sensor (enligt ZWO Facebook) samma som i Olympus OM-D E-M1.
Kommer att finnas både färg och mono samt kyld och inte kyld.

Har också varit i kontakt med Sam flera gånger, han är riktigt bra att prata med.

Till små refaraktorer kanske det skulle fungerar med så pass små pixlar, eller till hyperstar kanske.

Ska bli spännande att se vad den presterar.

/Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Zwo asi 1600, vad tror ni?

Post by AstroFriend »

Jag kunde nog ha användning för mindre pixlar i min refraktor, ser kraftigt undersamplad ut med 6.25my pixlar, visserligen färg men ger en indikation.

Så här ser spotsizen ut som man får från ett punktobjekt, till ex. en stjärna för ett perfekt tillverkat teleskop.
matematisk stjärna small.jpg
matematisk stjärna small.jpg (86.7 KiB) Viewed 3543 times
Storleken på den bestäms av f-talet och våglängden:
spotsize.jpg
spotsize.jpg (42.05 KiB) Viewed 3543 times
Med en viss reservationg för att jag räknat fel när jag snabbt tog fram denna graf.

Man kan nog välja minst halva pixel pitchen relativt HMFW om man är ute efter högupplöst, men för deepsky prioriterar man ljusamlande yta istället och använder större pixlar. En 3.5my pixel behöver 4 gånger så lång exponeringstid som en 7my pixel allt annat lika. Lite värre i verkligheten eftersom små pixlar i regel har sämre fillfactor och dessutom lägre FullWell factor som sätter en gräns för hur många elektroner den kan lagra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “CCD-kameror”