Att välja CCD kamera ?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Zigge45
Posts: 22
Joined: 2016-01-08 22:51:53
spamtest: JA

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Zigge45 »

Hej .

Trevlig läsning, det är många bud.

Lite konstigt att Atik marknadsför sin "The new Atik 383L+" som ny och samtidigt stoppar in en sensor som är passé och brusig.
Känns mer som en facelift på en gammal plattform.
Om man är bered att punga ut med 20-25 laxar för en CCD och vill ha någonting nytt fräscht och brusfritt vilken skall man köpa då?

När det gäller refraktorn så måste ju en så stor focuserare som möjligt vara bäst och stabilast samt att kan kan köra med större sensor i framtiden. Det är som med en montering "Overkill är bäst"

Z
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Bengt »

Zigge45 wrote:Hej .

Trevlig läsning, det är många bud.

Lite konstigt att Atik marknadsför sin "The new Atik 383L+" som ny och samtidigt stoppar in en sensor som är passé och brusig.
Känns mer som en facelift på en gammal plattform.
Om man är bered att punga ut med 20-25 laxar för en CCD och vill ha någonting nytt fräscht och brusfritt vilken skall man köpa då?

När det gäller refraktorn så måste ju en så stor focuserare som möjligt vara bäst och stabilast samt att kan kan köra med större sensor i framtiden. Det är som med en montering "Overkill är bäst"

Z


Passé är lite starkt ord . Slutresultatet blir bra ändå och många bra märken kör fortfarande med denna sensor . men sensor kräver lite mer mek med darks.
Men som sagt man har lite mer idag välja på .Allra viktigast är att du matchar teleskop med rätt sensor.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by hbar »

Atik har bägge sensorerna (393+, 460ex, one 6)
http://3ainmfntxe31vi9qd1pxgpd1.wpengin ... Tables.pdf
Kaf-8300 kom 2008 o icx695 kom 2011

Sony är känd för att göra sensorer med låg dark current men de anger det aldrig i databladen till skillnad från kodak så det är svårt att göra en direkt jämförelse.

Jag installerade en SBIG STT-8300M till klubbens obs i våras o där har inte varit något problem med darks vid -20C (de behövs sällan).

460ex kan bara kyla 25 grader under omgivn men det kan kompenseras med att icx695 har lägre dark current. Bägge sensorerna passar bra till teleskop med kort brännvidd då de har små pixlar.

/Håkan
Zigge45
Posts: 22
Joined: 2016-01-08 22:51:53
spamtest: JA

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Zigge45 »

Jag har tittat en del på SBIG STT-8300M kameran vad kan man säga om den ?
Den ligger prismässigt på rätt sida för min del. Sedan måste man plöja ner runt 10Tkr till för filterhjul + filter - men det gäller alla kameror.

Fungerar den bra ihop med en refraktor på runt 500-700mm med fokuserare på 2,5" -3,5" ?
Typ : http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... Tubus.html



Z
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by thanders »

SBIG STT-8300M är också en bra kamera. Dock samma chip som Atik 383, KAF-8300. Passar till teleskop upp till cirka 1000mm.

Se även denna länk: viewtopic.php?f=7&t=9516

Overkill kostar!!
/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by hbar »

Anledningen till att jag valde en SBIG STT-8300M var ett krav att man enkelt skulle kunna köra fjärrsessioner via webben för skolor o liknande. STT har en inb webbserver som gör detta enkelt.

Jag tycker själv att den inte är så prisvärd även om ethernet interfacet gör att man kommer bort från usb-eländet. Både kodak o sony sensorn har ett litet chip o med SBIG kan man anv 36mm filter som är lite billigare än 2" (1.25 ger lite vinjettering). De har också ansträngt sig för att filterna skall hamna i samma position varje gång de flyttas så man inte behöver ta nya flats så for man kört runt filterhjulet (om det ligger damm på filterna).

Vid en brännvidd på 1m motsvarar 1' (bågsekund) ~5um. Då atmosfären sällan ger mer än 2' i seeing så passar både sony o kodak sensorn bra till teleskop med brännvidd under 1m. Sony sensorn är lite mindre så den klarar sig nog med 1.25" filter.

STT kameran är rätt tung och kräver en bra fokuserare, i den länk du gav på TS så anger de att det är en R&P så den borde inte ha problem med att den glider men sen skall den vara tillräckligt styv också.

Du har sagt att du bor i "Skåne Öresund" och borde inte ha så långt till Oxie där kameran finns
http://www.tbobs.se/index.php/teleskope ... teleskopet
Du kan skicka ett pm så kan jag fixa så du kan komma förbi o titta på den.

/Håkan
Zigge45
Posts: 22
Joined: 2016-01-08 22:51:53
spamtest: JA

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Zigge45 »

Hej..

Jag har besökt Oxie observatoriet förra året, imponerande bygge ni har gjort.

Jag tror att jag satsar på en 460EX den kostar några spänn mer, men va fan lever bara en gång :)

Z
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by thanders »

Nackdelen med 460EX är att den bara orkar kyla ∆T -25 grader.

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by DavidS »

Jag har en 460ex mono och kan rekommendera Atik o deras kameror starkt. Allt är välbyggt och fungerar direkt (har haft 4 st - en såld o tre kvar). 460 har fantastiskt lågt brus. Dock använder jag den inte till astrofoto, den sitter på en Alpy600-spektrograf.
Zigge45
Posts: 22
Joined: 2016-01-08 22:51:53
spamtest: JA

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Zigge45 »

Jag har sett en del bilder plåtade med den som ser helt ok ut + att det är ett tillbud på den nu hos ts som gör att den blir ca 4000 billigare än hos Astroswe. Dom pengarna kan man göra något roligare för än att betala överpris för en redan överprisad produkt. Det skulle vara intressant att veta försäljningsmarginalen i den här branschen. Ok att det är låga volymer. men det känns lite som uppstyrd prissättning. Är det kineserna som bygger, som med allt annat?
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by hbar »

Jag har också en Atik o tycker dom är ok. Nackdelen med 460 är väl att det gjorts lite kompromisser med storleken för att kunna hålla 2" formatet (vilket är viktigt ifall man har en faststar).

Att TS kan hålla lägre priser beror dels på att den tyska momsen bara är 19% och sen har de förmodligen 5-10ggr så stor volym som AS. Med EU så har man i alla fall inte allt strul med tull som blir riktigt jobbigt om man måste returnera något.

I mitt tycke så är det länge sen säljaren tittade på vad det kostade att producera. Nu gäller bara vad han anser köparen är villig att betala, oavsett bransch.

Hoppas du blir nöjd med ditt köp. Du har disk mycket kamera o tub men inte montering. Har du en redan?

/Håkan
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by thanders »

Beträffande temperaturen anges inget i databladet för 694chippet.

För andra chip anger man en halvering av bruset för varje 7 grader.
∆T -40grader medför alltså cirka 4 gånger mindre brus än ∆T -25 grader. Det är inte försumbart!

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Corpze »

Kör själv med Atik 460Ex mono och kan säga att min når nästan till ∆T -30 grader, men då ligger kylningen på 100%, vet inte om det påverkar något men jag brukar lägga den på -25 för att vara på den säkra sidan, då ligger effekten på ca 80%.
Riktigt nöjd med kameran över lag. Bra kvalitet, inget krångel med mjukvara - funkade rätt ur boxen.
Men jag hade inte valt den kameran igen - jag skulle vilja ha ett litet större chip. Men då hade jag inte fått lika bra känslighet och brusnivåer. Det känns som man måste kompromissa vid kameraval (om man inte sitter på 100kkr som brinner i fickan)

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by hbar »

Det är dark current som fördubblas vid var 6e grad. Dark noise (thermal noise) följer inte detta.

Då man kan mäta dark current så kan man också subtrahera bort den under förutsättning att man vet hur stor den är och det är därför viktigare att man har god kontroll på temperaturen än hur låg själva strömmen är.
Här är en enkel beskrivning
http://www.mirametrics.com/tech_note_tempvar.htm
här en lite utförligare om brus i allmänhet
http://www.mssl.ucl.ac.uk/www_detector/ ... rrent.html

För att få fungerande darks så skall man se till så temperaturregleringen fungerar och då måste man ha god marginal till maxgränsen. Tänk också på att det "äkta" brus som finns i darks inte medelvärdesbildas bort (det är ju identiskt i varje subtraktion). Tar man 16 bilder för att reducera bruset med en faktor 4 så måste man även ta medelvärdet på minst 16 darks annars kommer dessa att ha ett högre brusinnehåll än light-en som man subtraherar dom från.

/Håkan
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by thanders »

Ja det var mörkerströmmen jag syftade på. Liksom allt annat brus har den en statistisk fördelning. Vad som är "äkta" brus kan diskuteras. Det mesta inom fasta tillståndets fysik (halvledare) har ju f.ö. ett temperaturberoende i sig.

Min poäng var att till synes måttliga temperaturskillnader kan inverka kraftigt.

Det ultimata är naturligtvis att kyla ned mot absoluta nollpunkten -273,15 grader. Flytande helium ger t.ex. -269 grader. Det används i satelliter och vetenskapliga instrument. Men nu har vi nog hamnat lite OT :D .

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.