Att välja CCD kamera ?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by hbar »

Mörkerströmmen är olika från pixel till pixel men har ingen frekvenskomponent utan är beroende på tid och temperatur (till största delen). Den är därmed förutsägbar från ett tillfälle till nästa och kan därmed subtraheras bort till skillnad från brus som måste medelvärdesbildas om man vill reducera det.

Eftersom mörkerströmmen skiljer stort från pixel till pixel så ger en skillnad i temperatur/tid mellan dark o light ett skalfel som genererar olika absoluta värden i olika pixlar och lätt kan misstolkas som ett bruslikt mönster.

Det enda jag ville understryka är att en amatörkamera med en lite lågbrusigare senor och en stabil temperaturreglering kan ge ett bättre resultat än en som är sämre på detta men kan kyla 15 grader mer.

Sony har inte marknadsfört sina ccd-er utanför konsumer market och har därför tyvärr datablad som är svåra att jämföra med tex Kodaks. I oberoende tester så brukar kameror med sony sensor utmärka sig för att ha bland de lägsta mörkerströmmarna men detta är ju bara en liten del i värderingen.

/Håkan
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by perfrej »

Hej hopp!

Ett inlägg till, då...

KAF-8300 är på intet sätt passé. Visst är den brusigare än Sony, men å andra sidan så har den bättre pixelstorlek för "normala" brännvidder och en massa yta så att fler och större objekt får plats. För mig är Sony aldrig ett alternativ då de har små pixlar och dåligt med yta - förresten kalla det "riktigt dåligt med yta".

Jag har två kameror med KAF-8300; en SBIG ST-8300M och en QSI-683. Den förstnämnda ha relektronik från stenåldern och är markant mycket sämre än QSI:n. Tyvärr har SBIG inte gjort någon direkt utveckling de senaste tio åren - något som man hoppas råda bot på nu när nya ägare gjort entré. Min har varit tillbaks till USA två gånger utan att de lyckats laga den, så nu har jag lagat den själv. Taskiga lödnigar och en trasig hålplätering...

Tidigare hade jag en Starlight Express. Dessa kameror har små kompakta hus som dessvärre inte håller måttet vad gäller kylning. Support och service är suveräna från Terry Platt, men det hade varit bättre om kamerarona hans inte hade behövt service alls. Om man pratar med folk som träffar många andra astrofotografer så är tyvärr omdömet i samma linje: en del har sett massor av SX CCD-kameror, och i stort sett alla har varit tillbaks till SX vid ett eller flera tillfällen. Jag kommer i alla fall troligen inte att köpa en SX igen.

Det finns för närvarande två nya sensorer på marknaden som är riktigt intressanta: KAF-16200 och KAF-50100. Interline-serien (KAI) känns lite fel med sin degradation och alla felaktiga kolumner. KAF-50100 är det bata FLI som lyckats få till elektronik för (gäller också KAI-29050), och elektroniken skall vara helt fantastisk. De har också samarbetat med On Semi och tagit fram en ny mikrolinslösning för 50100, vilket biffar upp QE:n ganska bra.

Moravian skall man titta på. Deras läselektronik håller hög klass liksom mekaniken, den senare betydligt bättre än t ex FLI:s. De gav upp på KAI-29050 och jag har ännu inte sett något om KAF-16200. Den senare borde de fixa.

Så, mina råd då...

- Välj en pixelstorlek som tar dig till 1"-2"/px
- Satsa på yta framför brus
- Kylningen skall funka
- Ta med mekaniken i ekvationen
- Inte alla kameror med samma sensor är lika bra (elektronik)

Fredag...

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Zigge45
Posts: 22
Joined: 2016-01-08 22:51:53
spamtest: JA

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Zigge45 »

Hej igen..

Vad tror ni om en QHY8 kamera? Stor sensor till lågt pris men färg.
Rent generellt i ljusförorenad luft - är en färgkamera någonting att satsa på?
Det blir ju svårt att sålla bort med filter.

Z
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by hbar »

Det är en stor sensor med bra pixelstorlek. För ljusstarka objekt så är det bekvämt (och billigt) med färg. För ljussvaga objekt o smalband så får du ha mycket längre exponeringstid för att få samma brusnivå.

Med en monokrom sensor så kan du vid rgb dra nytta av att ta luminans bilder med full känslighet o upplösning. RGB kan sen innehålla mer brus o mindre upplösning utan att det stör. Vid smalband så får du ca 5ggr högre känslighet i Ha o S2.

/Håkan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Jonas »

Håkan,

Du verkar väl bevandrad i området. Jag har ju hitintills hållt mig till DSLR men känner att jag vill utforska området med CCD-kameror.

Jag ämnar köpa en begagnad SXVR-H9 (mono) med filterhjul för användning till allt från en WO Star-71/f:4,9 astrograf, via WO FLT-98 till en 8"/f:8 R-C.

Jag är ganska "färsk" i ämnet astrodedikerade CCD-kameror och funderar på om det finns några nackdelar vid användning tillsammans med ovanstående teleskop.

Jag skulle även vilja få ett omdöme om (en äldre) SXV-M25C (färgkamera) tillsammans med ovan nämnda teleskop.

Om Bengt "Astropixlar" Svensson läser detta, skulle jag uppskatta dina synpunkter också :)

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Bengt »

Jonas wrote:Håkan,

Du verkar väl bevandrad i området. Jag har ju hitintills hållt mig till DSLR men känner att jag vill utforska området med CCD-kameror.

Jag ämnar köpa en begagnad SXVR-H9 (mono) med filterhjul för användning till allt från en WO Star-71/f:4,9 astrograf, via WO FLT-98 till en 8"/f:8 R-C.

Jag är ganska "färsk" i ämnet astrodedikerade CCD-kameror och funderar på om det finns några nackdelar vid användning tillsammans med ovanstående teleskop.

Jag skulle även vilja få ett omdöme om (en äldre) SXV-M25C (färgkamera) tillsammans med ovan nämnda teleskop.

Om Bengt "Astropixlar" Svensson läser detta, skulle jag uppskatta dina synpunkter också :)

Bästa hälsningar

Jonas
Hej Jonas !
Utan ge mig in i tekniska diskussioner där finns det andra som har bättre koll än jag . Jag har haft väldigt nytta av Anders Starsoft kunskaper och hjälp i detta.

Men om du hittar en beg h9 så kan jag varmt rekomendera den ccd kameran . Är väldigt mycket i valet och kvalet sälja min framöver ,tror inte den är svårsåld . De säljs nästan direkt har jag sett ..... Har väldigt svårt slita mig från den eftersom den tjänat mig så väl med flera Teleskop . Eftersom man i regel inte binnar en ccd med så litet chip behöver man i regel inte oroa sig för att att stjärnorna blir övermättade med de teleskopen du nämner. Man behöver inte heller bry sig för att fältet inte blir plant med en h9 på någon av WO teleskopen inte ens de billigare . Behövs ingen flattner . Vikten är så låg så balansering är inte så kritiskt när man hänger på en så lätt kameran .
Däremot är det lite mer kritisk när man plåtar med lite längre brännvidd såsom en 8" rc . Minsta lilla drift fel syns direkt eftersom man lägger ut mellan 100% till 75% av bilden utan skala ner den.
Men den stora fördelen är att man inte behöver nödvändigtvis ta darks . Tog inte en enda darks på alla de bilder den tog med den kameran. Man behöver inte heller tänka på temp styrning osv vid de äldre kameror . Inga fläktar som låter utan de jobbar tyst under vinternatten Bilderna blir kanon ändå..

Jag är förvånad att det är så många som fortfande väljer dslr kameror när man lagt så mycket pengar på allt annat , för mono ccd tar bra mycket bättre bilder fortfarande enligt min i högsta grad partiska åsikt :-)
Pratar man dock färg ccd är det lite svårare välja .


SXV-M25 color ihop med dessa teleskop kan bli lite värre .Där tror jag inte det funkar t.ex på flt 98 utan flattner .
På de andra teleskoptyperna är det säkert inga problem . En stor fördel är med en färg det blir avsevärt enklare ta kometbilder.

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Jonas »

Hej Bengt,

Tack så mycket för snabbt och informativt svar!
Du vet ju själv att jag av princip inte velat ha en dator vid teleskopet utan velat klara mig med endast en DSLR men man måste ju ändå göra ett försök. Kanske jag kommer att trivas bättre med det än jag trott. Jag får väl försöka hitta röd plast att sätta framför skärmen :)

Det låter som H9:an är ett mycket bra val. Jag har läst mycket positivt om den och, som jag förstår, används samma cell i den nya Trius-versionen. Enda skillnaden är att man kan kyla Trius:en bättre - men det verkar inte behövas.
Du skriver också:
"Man behöver inte heller tänka på temp styrning osv vid de äldre kameror . Inga fläktar som låter utan de jobbar tyst under vinternatten Bilderna blir kanon ändå.."
Låter som de äldre kamerorna har sina fördelar mot de nyare. Eller har jag missförstått?

Det som troligtvis blir svårast, är nog kamerainställningarna men det hoppas jag lära mig så småningom. Jag ska försöka få lite hjälp av Timo.

Jag kan tänka mig att en H9 är känslig tillsammans teleskop som har lång brännvidd. Du har ju fördelen att ha fast montering. Jag lär få det lite jobbigare att få perfekta stjärnor. Men testa måste jag ju! Autoguidning är ju ett måste. Vad gäller FLT:n, så har jag en originalflattener som jag köpte för användning till DSLR. Nu var det ett tag sedan jag hade FLT:n med flattener ute men vill minnas att den fungerade bra.

Jo, jag har ju förstått att du eventuellt vill sälja din H9:a men inte kan bestämma dig eftersom du anser den vara bättre än H18 på vissa punkter. Har du testat någon av kamerorna tillsammans med (högklassiga) kameraobjektiv?

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by hbar »

Hej Jonas

Jag har själv en atik 314L+ som är nästan identisk med SXVR-H9. Den är lättjobbad o har mycket lågt brus även om det bara är en stegs kylning. Jag ser inga problem att använda den till något av teleskopen.

Chippet är litet och pixlarna något större än din dslr så du kommer att få ungefär samma upplösning men på ung 1/4 av ytan. Den passar därför bäst för din R-C men då chippet är litet så kan du förmodligen använda den till 98an utan flattner/reducer om du vill ha lite längre brännvidd på den (har inte haft tid att testa detta själv).

Du kan även anv den som känslig guidekamera när du använder dslr.

Om jag sett rätt på nätet så har SXV-M25C ingen kylning och motsvara då en äldre Nikon dslr med lite bättre elektronik.

Ha lite koll på vad det är för filter i filterhjulet. Det är rätt stor skillnad på hur mycket ljus ett absorptionsfilter släpper igenom relativt ett interferens filter. Har också liggande ett uv/ir filter av fabrikat ASTRO som nästan inte släpper igenom Ha!!! (fick med en beg kamera).

Ser ut att bli klart på sydkusten ikväll så jag hoppas äntligen få tillfälle att testa lite nya prylar.

/Håkan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Jonas »

Stort tack Håkan!

Jag tyder både dina och Bengts synpunkter som att H9:an är ett bra val och vad gäller M25C:n så är väl den då att bedöma som enklare att jobba med eftersom det är en färgkamera men inte lika kompetent som H9:an.

Ok, jag får ro H9-affären i hamn först ;)

Vad gäller SXVF-M25C, har den kylning.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Zigge45
Posts: 22
Joined: 2016-01-08 22:51:53
spamtest: JA

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Zigge45 »

Jag såg en annan kamera hos TS som säljs med ett filterhjul just nu för 1995€ det ser ut som en qhy9 fast med annat namn ALccd9 MONO. Det ser ut som en bra deal, Någon som vet någonting om den ?

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... wheel.html

Z
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Bengt »

Funkar utmärkt koppla ihop kamera optik med en h9.
Jag har bara testat utan filter än .

Om man stör sig på en fläkt eller inte är säkert olika men jag tycker det är skönt med en helt tyst kamera .
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (443.52 KiB) Viewed 5394 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by AstroFriend »

Hej Z.
Du hittar den kameran här också i det nya s utförandet:

http://www.modernastronomy.com/shop/cam ... ras/qhy9s/

För ungefär samma pris får du inkluderat några filter också.

Av någon anledning har Modern astronomi alltid haft bra pris på den kameran. Även när pundet stod nära tio kronor.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Zigge45
Posts: 22
Joined: 2016-01-08 22:51:53
spamtest: JA

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Zigge45 »

Hej.. försäljningsmarginalerna är nog ganska saftiga i den här branschen då behöver dom inte kompensera så mycket för en sämre valuta. Jag gillar inte att det bara är plats för 5 filter på hjulet som är med i qhy9 kitet. Jag har även kollat lite på filter, fantastiska priser! Vad är skillnaden på bildresultatet mellan en LRGB sats för 1500 vs. 15000 spänn ? Är resultatet 10ggr bättre? Grisen i säcken är bara förnamnet. Jag tycker 1000 spänn för 4st små 1.25 filter är saftigt.
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by Fredrikdb »

Det är just filter kostnaden som har gjort att jag är kvar med dslr ett tag till

se denna goding :) http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... unted.html
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Att välja CCD kamera ?

Post by AstroFriend »

Du måste inte välja qhy9 kittet. Köp bara kameran från qhy och sedan det filterhjul från den tillverkare som har det som uppfyller dina krav.

Filter är tyvärr dyra som det tenderar att bli på lågvolym produkter. Viktigt att filtren sitter nära sensorn så man inte måste överdimensionera dem vilket fördyrar. Dessutom ger stora filter mindre antal i filter karusellen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;