Mono eller Colour?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Peteess
Posts: 10
Joined: 2014-12-08 15:13:19
spamtest: JA

Mono eller Colour?

Post by Peteess »

Hej på Er
Funderar på att kliva upp ett steg med en ny kamera.
ZWO ASI120M* ligger bra till men kan inte avgöra om jag skall köpa MM eller MC.
Please Hjälp!!
(Har ett Nexstar 5SE)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mono eller Colour?

Post by stoffe »

Det beror på vad du vill göra? Båda kamerorna går att fota djuprymd med (även om det inte är helt optimalt då de saknar kylning), de går även bra att använda som guidekamera och går även utmärkt som planetkamera.

För att förvirra det ytterligare så finns det 4 varianter som slutar på ZWO ASI120M*, Förutom M och C som du redan nämnt så finns USB3.0 versionen som slutar på M-S respektive C-S.

Som guidekamera så är MM versionen given, för planetfoto med ett 5" teleskop kanske MC versionen är mest prisvärd, MM versionen kräver filterhjul med färgfilter vilket kostar mer än själva kameran i regel om du inte köper ZWOs manuella filterhjul med deras filter, de är ganska prisvärda men det krånglar till det när man inte har någon motor som flyttar fram filtren automatiskt.

För all-sky kamera är det kanske MM versionen som är mest lämplig då den är något känsligare.

Jag personligen har bara använt de två monokroma versionerna, dvs både USB2.0 och USB3.0 kameran. I dagsläget är det USB3.0 versionen som jag har kvar.

Om det är färgversionen du är ute efter så kanske ZWO ASI224MC är mer intressant egentligen?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mono eller Colour?

Post by AstroFriend »

Här är en prisvärd ny kamera:
http://www.qhyccd.com/miniCAM5F.html

Mono med inbyggt filterhjul. Bäst dock kolla om någon testat den och vad den presterar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peteess
Posts: 10
Joined: 2014-12-08 15:13:19
spamtest: JA

Re: Mono eller Colour?

Post by Peteess »

Tack för den informationen.
Svarta hål inte bara suger åt sig ljus - de suger åt sig den stackars amatörastrofotografens pengar också. Ju fler kameror man tittar på desto dyrare blir dom.
ASI 120 ligger bra till prismässigt och det blir väl planeter som betraktas i första hand med nägra utflykter i yttre rymden i experimentellt syfte. Så frågan kvarstår: Nyttan/Nackdelar med Mono vs Colour
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Mono eller Colour?

Post by Fredrikdb »

mono har högre känslighet med det blir rätt dyrt fort räkna med ca 4-6tk för budget filter och filterhjul om du inte fotar i s-v
här man man diskutera länge om pris på filter mm men man får det man betalar för
färg har lägre känslighet men du fotar med den rakt ur boxen

själv skulle jag ha använt mig av en dslr så länge tills du känner att du inte kan bli bättre med den och för att du skall få bättre bilder krävs bättre utrustning och då köpa en ccd.
Om du inte skall fota planeterna för då kan jag tänka mig en kamera som diskuterats ovan

så frågan är nog " vad pengar är värt för dig " en fråga jag ställer mig varje dag :)

/F
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mono eller Colour?

Post by stoffe »

Färgversionen kanske inte är så dum i detta läge, om du inte har för avsikt att byta upp dig till ett större teleskop inom närmsta tiden så är kanske USB2.0 versionen av ASI120MC den som är mest prisvärd då du kommer att kunna ta färgbilder för ca halva pengen jämfört med en monokrom kamera som kräver färgfilter, filterhjul (som redan nämnts kostar en slant), enklast efterbehandling av bilderna oxå. USB3.0 versionerna kräver i princip en SSD-disk som kan skriva data riktigt snabbt.

Nåväl om det nu blir färgversionen så tycker jag att du ska titta på de andra färgkamerorna från ZWO som kanske är mer lämpade, t ex denna. ASI120MC är inte alls dum heller :good: Beror lite på var du vill lägga prislappen

http://astronomy-imaging-camera.com/pro ... /asi224mc/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Mono eller Colour?

Post by Fredrikdb »

En annan kamera som är värd att titta på är
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ensor.html

här är en video som kan ge en massa tipps ang planetfoto värd att se på

https://www.youtube.com/watch?v=8MeZhlV7p_Y


/F
Peteess
Posts: 10
Joined: 2014-12-08 15:13:19
spamtest: JA

Re: Mono eller Colour?

Post by Peteess »

Tittade på föreläsningen. Mkt intressant och lärorikt. "Still confused but on a much higher level"
Har bestämt mig. Det blir en ZWO ASI 120 MC. Priset är hyggligt och vad jag förstått av youtubefilmer jag sett är den tämligen bra.
Detta är en dyr hobby om man vill. Försöker hålla kostnaden nere i början så kan jag alltid uppgradera senare.
Tack för tipsen. Ber att få återkomma när allt kör ihop sig och jag inte får det att fungera.
Nu gäller det bara att hitta en bostad på ett skyhögt berg med garanterat klar himmel. :good:

Return to “CCD-kameror”