Orion G3

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Orion G3

Post by hansg »

För oss som inte har tillräckligt med slantar, vad säger experterna om denna monocroma kamera?

http://www.optcorp.com/pdf/Orion/29400_09-11.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=Wv_aMQpmc1o

https://www.youtube.com/watch?v=t5V8JnAMZc8
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Orion G3

Post by stoffe »

Om du kan tänka dig en färgkamera och inte prioriterar kylning och ändå vill ha ett lågt pris med den funktionen att du även kan planetfota och djuprymdsfota med samma kamera så skulle jag titta på denna. Titta på det magiskt låga utläsningsbruset på 0.75 e :good:

http://astronomy-imaging-camera.com/pro ... /asi224mc/

Vad har Orion G3 för Qe? Den såg bra ut med relativt lågt utläsningsbrus.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Orion G3

Post by Martin F »

Den har ju väldigt låg upplösning... men om man aldrig skriver ut sina bilder eller liknande kanske det inte är ett problem?


Sent from my phone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Orion G3

Post by Jonas »

Kostar lite mer men skulle detta kanske kunna vara något:
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.a ... 419#143419
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Orion G3

Post by Fredrikdb »

Vad är det för teleskop du skall använda dig av ?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Orion G3

Post by stoffe »

Jag skulle oxå fråga vad det är du ska fota? Djuprymd och/eller planeter? Mer info behövs för att vi ska kunna rådgöra om det är en lämplig kamera för dig eller inte.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Orion G3

Post by hansg »

Planeterna har jag en kamera till som jag är helnöjd med DMK 21 AU 04 AS, den fyller helt mina behov på planeterna.

Har även en videokamera Mitron MS-168EP Lux 0.05 som också fungerar bra på planeter men anv sällan nu, mer på Solen.

Kyld monocrom ccd och anv inte av mig för att ta vackra bilder utan främst för fotometri lite spectra och lite koll bilder på Galaxer o stjärnhopar, färgkamera gillas inte.

Anv kameran i en 254mm Schmidt-Newton F/4 och anv i regel inte mer än max 30-40 sek exponering oftast med 10 st exp per objekt.

Får se hur länge HX-516 hänger med fick igång den men får några avbrott under kvällen, annars fyller den helt mina behov den har en Sony ICX 084AL Hyper HAD, 7.4*7.4 pixel 660*494, Starlight kan uppdatera den med en ICX424AL Super HAD enl Terry Platt för 50 pund, har ingen susning om vad det skulle förbättra.

Klart en så gammal kamera måste snart ersättas men behöver ingen superkamera med stor ccd 1/3 till 1/2" duger bra.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Orion G3

Post by stoffe »

Hur gör du fotometeri och spektra på planeter? Det lät intressant.

Men att du inte djuprymdsfotar med din DMK21? Den borde fylla dina behov gott och väl? Du kanske använder den som guidekamera? Jag vet inte om du guidar när du tar 30-40 sek exponeringar? Borde inte behövas med så korta exponeringar.

Inte för att vara taskig eller nedvärderande på något sätt, men en helt ny värld kommer att öppna sig med de nya planetkamerorna som finns idag. Hög känslighet och lågt utläsningsbrus med variabel fps där man inte behöver ställa in fasta lägen. Det gör jätteskillnad för planetfoto, själv brinner jag för just planetfoto och jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.

Korta exponeringar för mätningar borde inte ha så stor betydelse med kylning eftersom du ändå kalibrerar dina bilder och bruset hinner ändå inte växa så mycket på korta exponeringar.

Om sensorn är värd att uppgradera till eller inte vet jag inte, länka in utläsningsbrus, sensorstorlek för båda sensorerna, pixelstorlek och en qe-responskurva här i tråden så blir frågan lättare att svara på. Frågan är hur länge till resten av elektroniken kommer att fungera om den börjar krångla nu.

Utan att behöva svara igen på alla frågor som redan redan har svar i denna utomordentligt bra ljusinsamlingsguide som Patrik Holmström skrivit så länkar jag helt enkelt in den här. Mycket läsvärd :good:
viewtopic.php?t=6515
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Orion G3

Post by hansg »

Gör inte fotometri eller spektra på Planeter, det har jag anv HX-516 till på variablastjärnor och Aktiva galax kärnor och använder då fitsformat på bilderna.

Och som sagt DMK duger bra till planeterna för mig men inte till fotometri på ljussvagare objekt, finns säkert bättre kameror som du skriver men planeterna står alltid lågt här i norr och vi har besvärlig atmosfär att brottas med har ännu inte sett planetbilder här från norr som kan mäta sig i upplösning med de som är tagna längre söderut oavsett utrustning.
De planeter jag obsar kräver inga vackra bilder utan är mest intresserad av tex molnförändringar på Venus då via Uv 365nm filter, och på Jupiter i nära Ir 685nm och 1000 nm ger all inforrmation jag vill ha via Dmk kameran, gör också oftast dessa obsar under dagtid.

Tack för tipsen det är en utrustningsdjungel därute :green:

Return to “CCD-kameror”