Ny kamera från Andor

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Ny kamera från Andor

Post by AstroFriend »

Såg på Andors hemsida att de tagit fram en ny kameraplattform:
http://www.andor.com/scientific-cameras ... ccd-series

Se den i Ikon XL-231 utförande, har ju allt man kan tänka sig med dagens teknologi.
18 bit upplösning, 2.1 e readnoise, 60x60mm sensor, 4000x4000 pixel, 15my pixelsize, fullwell 350000e.

En TEC140 skulle klara denna kamera men den stora pixelstorleken skulle komma mer till sin rätt med längre fokallängd.

Tyvärr lär ju priset vara långt utanför en amatörbudget, säker flera hundratusen kronor. Men sådant som är ouppnåligt idag kan vara överkomligt i framtiden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ny kamera från Andor

Post by stoffe »

Det där var visst en känslig kamera, förmodligen långt utanför budget för amatörastronomin för flera år framöver.

Grafen såg bra ut
Image
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny kamera från Andor

Post by AstroFriend »

Ja CCD tekniken kommer alltid vara dyr då den är komplicerd att tillverka. En del av sensorerna till denna plattform komer från e2v, kända för höga kvalitér.

Men det står nya tekniker och väntar i dörren som kan ge bra prestanda och till mer överkomliga priser. Kvantprickar till ex. billiga att tillverka.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ny kamera från Andor

Post by stoffe »

Jag väntar på en ersättare till EV76C660 sensorn. Den skulle vara perfekt till en ny planetkamera om den inte hade så högt utläsningsbrus.

Sid 11, 12 och 13
http://astronomy-imaging-camera.com/man ... atures.pdf
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny kamera från Andor

Post by AstroFriend »

Vid planetfoto arbetar man med väldigt många och korta exponeringar. Precis som du skriver blir det viktigt med lågt brus om man vill ha fram de ljussvagare detaljerna. Månarna kanske?

Din kamera kan ju både ställas in med olika gain och om det skall vara 10 eller 12 bit upplösning. När de anger readout noise, anger de vid vilken inställning eller finns flera mätvärden beroende på hur man har valt gain och bit? Har nog inte sett detta i något datablad.

CCD kameror har i regel bara en gain eller möjligen två, man kan också välja utläsningshastigheten. Det senare brukar påverka readout nosie kraftigt. Men väldigt ofta är det bara ett värde för bruset.

Knepigt. Men du har kanske samlat på dig mycket erfarenhet nu och vet de optimala inställningarna för din kamera?

Du hade väl också byggt på en kylanordning på din planetkamera, vad fick du för resultat från det?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ny kamera från Andor

Post by stoffe »

Det är seeingen, diffraktionsbegränsningen och ens optik som i första hand sätter gränsen för hur små detaljer man kan fånga.

Jag tror de anger readout vid låg utläsningshastighet, jag kan välja om jag ska ha high speed eller normal. Jag har den i regel på normal. Dessutom går min kamera att överklocka upp till 30% vilket oxå borde ge annorlunda utläsningsbrus. Det är inget jag brukar ha aktiverat, testade det lite på skoj i somras för solfoto.

Jo jag har har hyfsad koll på min nya ZWO ASI120MM-S kamera, den skiljer sig något från den jag hade tidigare som jag sålde i somras. Men det är betydligt fler inställningar att pilla runt med än någon tidigare planet/webbkamera som jag laborerat med. Vilket jag tycker är bra, vissa inställningar har försvunnit som t ex fasta fps lägen med väntetider som följd i fall man inte hittar den enda optimala slutartiden för varje fps intervall. Om jag hittar något riktigt ljusstarkt objekt eller skaffar ett betydligt större teleskop så kanske jag kan använda mitt maxläge på 650 fps med överklockning på minsta ROI läget i 8 bits läge :good:

Jag blev även tvungen att köpa mig en 128 GB SSD för att ha något som kan lagra videoströmmen i tillräckligt snabb takt om jag ska kunna nyttja kameran fullt ut.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Ny kamera från Andor

Post by Terje »

Den kameran har en backiluminated e2v sensor så man kan nog utgå från att priset är i kategorin "Behöver du fråga har du inte råd". Känsligheten för den typen av ccd har varit ungefär konstant under många år, det som har ändrats är att bruset har blivit mycket lägre och sensorerna större i "rimlig" prisklass

Return to “CCD-kameror”