använda androidplatta

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Tobias
Posts: 13
Joined: 2008-09-22 09:21:13
Location: Kristianstad

använda androidplatta

Post by Tobias »

Jag vänder mig till er som kan:-) jag har en ccd (har i skrivande stund glömt vad den heter) som jag denna sässongen ska använda som guider.. idag får jag kånka ut laptopen för att kontrollera ccdn. Är det möjligt att ha programvaran i en androidplatta?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: använda androidplatta

Post by stoffe »

Vad jag vet så finns det ingen guider mjukvara för androidplattor. Men en lätt och smidig laptop t ex Lenovos X-serie är ett bättre val. Så får du ett riktigt tangentbord oxå vilket är guld värt. Jag vet inte hur pekskärmar fungerar i kyla. Men jag har dåliga erfarenheter utav det med tidiga skärmar. En trackpointmus går dessutom att styra med tumvantar på :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: använda androidplatta

Post by Frazze »

Du kan köpa en Raspberry Pi 2 (eller Odroid) och installera INDI samt KStars/Ekos på den och sedan fjärrstyra den via VNC från plattan. Då har du en komplett uppsättning programvaror för att styra all din utrustning.

Kolla här http://indilib.org/forum/general/750-mo ... -rpi2.html
eller här http://indilib.org/forum/general/757-ti ... nload.html

Mvh
Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: använda androidplatta

Post by AstroFriend »

Kan inte en sådan här vara något att fundera på om du vill slippa dator?

http://www.stjarnhusetonline.se/prod/as ... amera.html

Finns ju flera andra fabrikat och jag vill minnas det finns en här också under säljes.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: använda androidplatta

Post by stoffe »

Jo men han lär ha en dator för att kontrollera sin CCD så han kommer ändå inte undan. Jag röstar på en Odroid, det är som en Raspberry Pi 2 med turbo :) Det var ett väldigt bra förslag förutsatt att allt finns som binärer till ARM-struktur.

Frazze, är du igång med INDI KStars/Ekos? Berätta gärna hur det funkar?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: använda androidplatta

Post by AstroFriend »

Men då kanske min lösning kan vara något. Jag har en windows mini pc utan tangentbort och utan skärm som styr montering, kamera och guider och lite till. Den datorn är som en liten bok. Fjärrstyr den med VNC, har aldrig provat men tror det går lika bra att styra den från en android platta.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tobias
Posts: 13
Joined: 2008-09-22 09:21:13
Location: Kristianstad

Re: använda androidplatta

Post by Tobias »

Tack för era svar. Jag har redan en lvi guider som jag inte är hundra nöjd med. Så istället för att köpa på mig mera prylar så tänkte jag använda det jag har. Anledningen till platt idén var smidigheten. En laptop är inte så ansträngande men jag har en platta över.. strävar efter smidighet då allt ska kånkas ut och in vid varje tillfälle.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: använda androidplatta

Post by Frazze »

stoffe wrote:Jo men han lär ha en dator för att kontrollera sin CCD så han kommer ändå inte undan. Jag röstar på en Odroid, det är som en Raspberry Pi 2 med turbo :) Det var ett väldigt bra förslag förutsatt att allt finns som binärer till ARM-struktur.

Frazze, är du igång med INDI KStars/Ekos? Berätta gärna hur det funkar?
Jag har inte kommit igång än denna säsong, men förra vintern körde jag fullt ut med INDI. Jag tycker det fungerar kanon! Jag kör indiserver på min Raspberry Pi och till den kopplar jag all utrusning så som montering, kamera, filterhjul och fokuserare.
Sen kör jag KStars/Ekos på min laptop och connectar remote via Wi-fi till RPi:n som står ute vid teleskopet.
Ekos erbjuder förutom capture och autoguidning även autofokus och plate-solveing. Det finns även funktion för helautomatiserad meridian-flip, men det har jag inte testat ännu och exakt polinställning via plate-solve.

Jag vet också att helautomatiserad funktionalitet är efterfrågat och jag tror det ligger i utvecklarens TODO.
Dock är alla funktioner möjliga att styra via script så om man är händig kan man ju själv knacka ihop ett automationsskript.

/Daniel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: använda androidplatta

Post by stoffe »

Det låter intressant, jag skulle oxå vilja prova det. Hur löser du det med eqmod under Linux?

Finns det källförråd att lägga till för debian-kompatibla system? T ex Mint eller Ubuntu?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: använda androidplatta

Post by stoffe »

Jag svarar på min egen fråga.

Detta gäller för Mint 17.1/17.2
sudo apt-add-repository ppa:mutlaqja/ppa
sudo apt-add-repository ppa:mutlaqja/astrometry.net
sudo apt-get update
Sen finns visst alla program som man behöver tillgängliga, jag har inte testat själv ännu.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “CCD-kameror”