Distans chip reducer

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Distans chip reducer

Post by kribba »

Har börjat testa ut att köra en ASI1600MC på refraktorn. Tidigare har ju Canon 600D suttit där. Använder just nu T2 adaptern
för att ansluta ASI:n. Får väldigt olika skärpa i RGB kanalerna. Kan det ha och göra med distansen mellan chip/reducer tro ,
nån som vet?

Bilden är en crop inzoomad
Attachments
asi.jpg
asi.jpg (61.1 KiB) Viewed 7799 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Distans chip reducer

Post by Martin F »

Ser ut som vanlig oskärpa? Om du inte sätter skärpan korrekt kanske det påverkar kanalerna olika mycket?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Distans chip reducer

Post by Lazze »

Det liknar också det jag får när jag fått lite imma på frontlinsen men jag har aldrig tänkt på hur det påverkar olika kanaler.

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Distans chip reducer

Post by Bengt »

Jag har alltid fokuserat om i RGB kanalerna för bästa resultat . Framförallt över till blå kanal . Sen har just färgerna mindre betydelse för detaljer om L ligger rätt i fokus . Detta har gällt alla instrument jag användt även de bästa Apo tuber.
Bengt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Distans chip reducer

Post by kribba »

Jag provade och focusera om 2 gånger i Asicap i realtid och inzoomad på en stjärna ordentligt. Men hur jag än skruvade
fram och tillbaka så fick jag det inte bättre än detta, så det är därför jag funderade på om det är nått annat fel. Var torrt
igår så var ingen imma eller dagg. Ska göra lite tester under dagtid + byta till Canon lins o se hur det ser ut då. Datan i sig
ser ju väldigt fin ut annars, här är en dryg timme stackade med enbart Lights.
Attachments
asitest2.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Distans chip reducer

Post by kribba »

Hittade lösningen på ZWO forum. Tänkte inte så långt :shy:
IR/UV cut filter behövs. Jag kan ju skruva på det längst fram på reducern ( 2 tum ), men frågan blir då;
Vilket filter behöver jag men ändå kunna behålla Ha känsligheten, nån som vet?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Distans chip reducer

Post by Tannerswe »

Nästan vilket IR filter som bör fungera då Ha ligger 656nm och majoriteten av IR och IR/UV filter brukar blockera runt 680-700nm.
Jag har ett från astronomik som fungerar fint.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Distans chip reducer

Post by kribba »

Fick UV/IR filter från TS för nån vecka sen. Nu är det ju iallafall knivskarp bild med ASI1600/Teleskop.
Dock har jag en väldigt konstig stjärnform. Bifogad bild på polaris kan man se det. Spelar ingen roll
om jag tar 10 sek eller 60 sek så det är inte guidning/polställning. Det syns ju heller inte med min DSLR.
Nu är ASI påkopplad via en EOS adapter. Gissar att det är nån form av tilt problem, nån som kan gissa?
Ett problem löst o sen nästa, men ändå lite närmare det perfekta :D
Attachments
tilt.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Distans chip reducer

Post by hbar »

Den eos adapter jag köpte från zwo hade mycket klena fjäderbleck vilket gav ett stort glapp. Även efter justering så var jag inte nöjd utan tillverkade en klämring som spänd runt både objektiv och eos adapter.

Om du sätter kameran på teleskopet via någon form av t-adapter så löser detta förmodligen problemet. Jag köpte också deras tip-tilt platta (inte behövt använda den än) som kan fixa problemet om det beror på att sensorn sitter lite fel.

/Håkan
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Distans chip reducer

Post by megmar »

Påminner om "sagittal astigmatism" som beskrivs i artikeln nedan (+ massa andra deformationer man kan råka ut för)..

https://www.lonelyspeck.com/a-practical ... tion-test/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tyvärr beskrivs väl inte riktigt hur man löser det i artikeln :sad:
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Distans chip reducer

Post by kribba »

Jo du har rätt här påminner mycket om "sagittal astigmatism" . Kan vara det att man höjer ribban lite när man sätter på en ASI på
en dubblett, jämfört med att bara köra med en gammal DSLR, allt blir tydligare pga skärpan. Shit bara budgetera för en ny Tak :D
Skämt o sido, borde väl gå och förbättra på nått sätt tycker jag, man får väl testa distans och tilt o se vad det leder nån stans.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “CCD-kameror”