Köpa saker från utlandet

Post Reply
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Köpa saker från utlandet

Post by bootz_98 »

Hej!
Jag funderar på att kanske investera i en TS-optics Photoline 80mm APO och hittar den på teleskop-express.de. Min fråga är hur det ser ut med inköp från ett EU-land? Måste man då skatta både i Tyskland och i Sverige eller hur funkar det? Refraktorn kostar just nu ungefär 700€, men vad blir totalen tror ni?

Tack på förhand!
Filip
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Köpa saker från utlandet

Post by magnuslar »

Hej!

Ingen extra skatt eller tull inom EU (trots corona). Det priset du får från dem, inklusive frakt, är det du betalar. Du momsar i säljarens land (om du inte köper i din firma och fixar momsen där).

Mvh

Magnus
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Köpa saker från utlandet

Post by Viktorious »

Hej!

Precis som Magnus skrev.

Kan annars bara tillägga att teleskop-express är super! Handlat där flera gånger. Fick idag hem mitt nya teleskop (10" Newt) från dem, beställdes i fredags. Hade missat att lägga till dovetail och skrev precis samtidigt som de skickade teleskopet. De slängde ihop en order med gratis expressfrakt på dovetail åt mig. Super service!
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Re: Köpa saker från utlandet

Post by LilleNo »

Jag beställde nyligen hem en Baader Zoom & Barlow samt en sökare från teleskop-express.de, de levererade raskt och med bra information kring köpet.

Jag skulle dock se över de olika betalningsalternativen, i mitt fall betalade jag med kreditkort och det gick genom deras PayPal-tjänst som la på en ganska saftig valutakonverteringsavgift på 4% IMO (vet inte om detta är normalt påslag). Så om man ist väljer deras banköverföringsalternativ så kanske man kan slippa PayPals-påslag och få bankens valutaavgift ist (gissar att den är lägre).

Jag skulle ivf beställa igen från dem.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Köpa saker från utlandet

Post by kribba »

"mitt fall betalade jag med kreditkort och det gick genom deras PayPal-tjänst som la på en ganska saftig valutakonverteringsavgift på 4%"

Bra tips! Nu fattar jag varför det blev dyrare när jag handlat där än jag räknat med. Oskick alla dessa transaktionsavgifter.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Köpa saker från utlandet

Post by Viktorious »

Ja PayPal har hög konverteringsavgift. Jag brukar betala med PayPal men kan då välja mellan att betala med deras konvertering eller direkt i Euro och använda bankens konvertering istället. Blir alltid några hundralappar billigare att låta banken växla!
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Köpa saker från utlandet

Post by anivision »

Samma här, jag använder ALDRIG paypals (eller någon annans) valutakonvertering utan betalar alltid med den lokala valutan och låter sedan banken sköta växlingen.
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Köpa saker från utlandet

Post by bootz_98 »

Tack för supertips!
Så i teleskop-esxpress.de så läggs det på en moms på 19% och på det en fraktavgift och det blir "slutpriset" (plus eventuell konvertering hos banken)?
Så om jag köper något där för €1'000 så betalar jag €1'190 plus frakt?
/Filip
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Köpa saker från utlandet

Post by hahied »

Deras priser har redan momsen 19% inräknad. Du behöver bara lägga till avgiften för frakt.
/Hans
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Köpa saker från utlandet

Post by magnuslar »

Och man får en liten påse med godis med på köpet :)
Väldigt liten men dock...

Magnus
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Köpa saker från utlandet

Post by magnahrl »

En C11 Edge HD + Losmandy Mount och en påse godis, Bitte :D

Magnus A.
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Köpa saker från utlandet

Post by pstymne »

magnuslar wrote:Och man får en liten påse med godis med på köpet :)
Väldigt liten men dock...

Magnus
Cyberphoto (i Umeå) brukar också skicka med lite godis .... ;)

/Per S
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Re: Köpa saker från utlandet

Post by LilleNo »

Jepp, jag fick en KitKat som glad överraskning när jag fick hem mitt teleskop från Cyberphoto och gelégodis från teleskop.de. :D