Kompakt Astrofoto setup

Post Reply
Astrokaly
Posts: 4
Joined: 2018-12-26 12:25:22
spamtest: JA

Kompakt Astrofoto setup

Post by Astrokaly »

Jag har planer på att införskaffa mig ett kompakt astrofoto setup då jag tidigare har haft stora bulkiga reflektorer för endast visuellt bruk. Jag är intresserad av dem små AP dubblett refraktorerna som TS-optics 60mm Apo eller liknande i samma storlek. Frågan är då vilken montering då jag tänker på antingen en Skywatcher Star Adventurer set meller en EQ3 goto. Star adventurer är ju mångsidig om man ska göra timelapses/startrailing eller vintergatan fotografi med en dslr. EQ3 har ett uttag för autoguiding för att trycka gränserna på den lilla refraktoren. Finns det andra alternativ om man är intresserad av fotografi av djuprymdobjekt med en kompakt utrustning?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Kompakt Astrofoto setup

Post by kribba »

Jag är oxå sugen på en sån här setup. Är för krångligt
att släpa på EQ-6:an i fält känns det som.
Ioptron gör väl en egen variant av Star Adventurer
som verkar bra vad jag set. Fast jag tänkte köra
Canon kameran direkt med ef-200mm lins.
William optics ny Redcat ser Nice ut oxå för
portabelt bruk.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Astrokaly
Posts: 4
Joined: 2018-12-26 12:25:22
spamtest: JA

Re: Kompakt Astrofoto setup

Post by Astrokaly »

Det kan jag förstå Eq-6an måste väga över 15kg. Vad är skillnaden på iOptron o SW monteringar då iOptrons kostar ngn tusenlapp mer?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Kompakt Astrofoto setup

Post by kribba »

Finns en väldigt bra youtube video som jämför
dom olika portabla. Är dock inte Sverige nu,
men kan kolla länk om ngr dagar
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Kompakt Astrofoto setup

Post by Miska »

Astrokaly wrote:Det kan jag förstå Eq-6an måste väga över 15kg. Vad är skillnaden på iOptron o SW monteringar då iOptrons kostar ngn tusenlapp mer?
Det är pga att iOptrons tracker är mer kompakt än Skywatchers som ser mer ut som en normal mount, fast i mindre format.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kompakt Astrofoto setup

Post by Jonas »

Jag har själv en iOptron Smarteq Pro. En väldigt lätt GoTo-montering med maximal payload på 5 kg.
Det mesta är positivt med denna montering men stativet är för vekt. Funderar just nu på vilken väg jag ska gå. Manfrotto 055B eller stålstativ från SW.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Astrokaly
Posts: 4
Joined: 2018-12-26 12:25:22
spamtest: JA

Re: Kompakt Astrofoto setup

Post by Astrokaly »

Miska wrote:
Astrokaly wrote:Det kan jag förstå Eq-6an måste väga över 15kg. Vad är skillnaden på iOptron o SW monteringar då iOptrons kostar ngn tusenlapp mer?
Det är pga att iOptrons tracker är mer kompakt än Skywatchers som ser mer ut som en normal mount, fast i mindre format.
Jaha, låter ju rimligt tack!
Astrokaly
Posts: 4
Joined: 2018-12-26 12:25:22
spamtest: JA

Re: Kompakt Astrofoto setup

Post by Astrokaly »

Jonas wrote:Jag har själv en iOptron Smarteq Pro. En väldigt lätt GoTo-montering med maximal payload på 5 kg.
Det mesta är positivt med denna montering men stativet är för vekt. Funderar just nu på vilken väg jag ska gå. Manfrotto 055B eller stålstativ från SW.
/Jonas
Jag har tänkt på något mellanting som EQM-35 där man får Goto och den har samma funktioner som SW Star Adventurer. Enda nackdelen är kostnaden