Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post Reply
Johan N
Posts: 21
Joined: 2019-01-21 16:39:56
spamtest: JA

Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by Johan N »

Hej!

Jag söker efter någon bra lösning för astrofoto.
Vill ha något smidigt som jag kan ställa ut i trädgården. Samt plocka med mig till träffar mm.

Har inget alls just nu.
Såg Stellar Mate lösningen. En liten smidig RB3+, som kan köras remote. (japp, jag är frusen av mig. Ibland lat med.. ;) )
Men, flera verka tycka att den inte räcker till? Stabilitet mm?

Är beredd att betala några kronor för program mm. Inte hur mycket som helst.
Men, är det tillfälle med bra väder. Då vill jag fota. Inte strula eller pilla.. Så lite som möjligt iaf. :)

Utrustningen är Edge C8 HD, och avx montering. Med wifi modul.

Så tips på både hård och mjukvara mottages tacksamt.

Oh.. jag lever nöjt I Apples atmosfär. Övriga frukter försakas ej. men undviker gärna krångel. :green:
Det är ju för kul! :green: :good:

Celestron Edge 8HD, Faststar, Altair GP3CAM 178C
Celectron AVX, Micro Touch autofucuser
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by magnuslar »

Hej du!!!

Välkommen till en spännande och väääldigt frustrerande sysselsättning :) Kul att du är här och kul att du är så entusiastisk!!

Jag är en mycket varm förespråkare för Indi/Ekos, gärna i form av en Stellarmate. Det är inte bara stabilt, det är också ett kul community som arbetar med och utvecklar det, och Jasem som är eldsjälen är fullständigt fantastisk på att hjälpa till när det strular (när, inte om).

Har du monteringen, en guidekamera (jag har förresten en äldre QHY5 som du kan få jättebilligt om du behöver) och en kamera till teleskopet så kan inte Stellarmate vara överbelastad. Annat är det nog om du kör adaptiv optik eller så, det känner jag inte riktigt till.

Har du en R-Pi redan är det lätt att installera Indi/Ekos själv och testa lite. Stellarmate bidrar med lite ytterligare funktionalitet, snyggt paketerat, men i grunden är det samma system. Jag hjälper dig gärna om du behöver!

Magnus
Johan N
Posts: 21
Joined: 2019-01-21 16:39:56
spamtest: JA

Re: Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by Johan N »

Hej och tack! :)

Entusiasmen är det inget fel på. Otroligt kul i fredags när jag kunde skåda månen irl!


Jag har en Pi som ligger. Är osäker på om jag kommer ihåg hur man loggar in till den.
Hade den för styrning av ett 3D printer bygge. Men jag provar gärna! Är dock ingen programmerare.

Har ingen guidekamera idag. Om du tror att din guidekamera, kan fungera med mina "pinaler"? ( AVX och C8)
så är jag mer än intresserad. :good: Det verkar vara ett stort hål med saker man ska fylla upp. :)
Kul iof!

Som kamera har jag tänkt DSLR till att börja med. Medföljde Sony NEx adapter. Så det känns som något man kan
starta och fibbla med. :)
Det är ju för kul! :green: :good:

Celestron Edge 8HD, Faststar, Altair GP3CAM 178C
Celectron AVX, Micro Touch autofucuser
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by magnuslar »

Hej!

Ja du måste ta det ett steg i taget, annars blir det för komplicerat. Jag tänker:
- lär känna din montering med lite visuellt användande. Om du vill testa att installera Indi/ekos eller Stellarmate på din R-Pi så kan du använda den till att styra din visuella observation till att börja med, för att lära känna systemet (annars är det enklare att köra med monteringens goto för visuellt, tänker jag)
- skaffa en DSLR och kör oguidade exponeringar, korta, för att lära dig hur det funkar.
- skaffa ett guidetelskop och en guidecam och lär dig hur det funkar

Så kan du börja köra det hela ihop....

Vill du testa köra Ekos/indi på din R-Pi så har du informationer här: https://indilib.org/download/raspberry-pi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det ska vara en R-Pi version 3 för att det ska funka. Ska du köra Stellarmate köper du systemet och installerar på ett SD-kort, eller så köper du en helt ny Raspberry med det installerat...

För att kolla systemet kan du ju installera Kstars på din laptop - finns för både Linux och Win och du kan köra i en virutell maskin om du vill, och så lära känna det där. Ja, finns många möjligheter. Jag hade rekommenderat att installera det så på en laptop först, så du får en känsla av vad det är.

Men först alltså, lär känna din montering lite :)

Magnus
Johan N
Posts: 21
Joined: 2019-01-21 16:39:56
spamtest: JA

Re: Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by Johan N »

magnuslar wrote:Hej!

Ja du måste ta det ett steg i taget, annars blir det för komplicerat. Jag tänker:
- lär känna din montering med lite visuellt användande. Om du vill testa att installera Indi/ekos eller Stellarmate på din R-Pi så kan du använda den till att styra din visuella observation till att börja med, för att lära känna systemet (annars är det enklare att köra med monteringens goto för visuellt, tänker jag)
- skaffa en DSLR och kör oguidade exponeringar, korta, för att lära dig hur det funkar.
- skaffa ett guidetelskop och en guidecam och lär dig hur det funkar

Så kan du börja köra det hela ihop....

Vill du testa köra Ekos/indi på din R-Pi så har du informationer här: https://indilib.org/download/raspberry-pi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det ska vara en R-Pi version 3 för att det ska funka. Ska du köra Stellarmate köper du systemet och installerar på ett SD-kort, eller så köper du en helt ny Raspberry med det installerat...

För att kolla systemet kan du ju installera Kstars på din laptop - finns för både Linux och Win och du kan köra i en virutell maskin om du vill, och så lära känna det där. Ja, finns många möjligheter. Jag hade rekommenderat att installera det så på en laptop först, så du får en känsla av vad det är.

Men först alltså, lär känna din montering lite :)

Magnus
Du har så rätt att ta en sak i taget!
Börjar dock bli orolig att jag ska slita ut monteringen pga "torrkörande" i verkstaden. :) Har installerat Stellarium på macminin.
Lyckades uppgradera mjukvaran på monteringen via wifi. Gick förvånansvärt smidigt. :good: Har dock inte lyckats få Stellarium att
fungera med monteringen över wifi anslutningen.
Hittade massa kul appar att installera på ajfånen. Celestron SkyPortal fungerar bra att styra monteringen via nallen.

Pga lite krassligt väder. Så har jag inte lyckats fåt till riktigt bra polinställning. Ska nog skaffa en sådan polsökare man monterar i stativet.
Även om man kan använda mjukvaran i handkontrollen mm. Så tyckte jag det var lite klurigt att hitta stjärnorna. Igen lite väderberoende.
Har funderat på laptop. Har nog en 10 år gammal Dell. Hade den för att konfigurera multirotorbyggen via CC3D. Men, windows + seg "laptop" gjorde att jag inte gärna skrämmer igång den. Vill nog hitta något dedikerat som sitter/tillhör monteringen. En Pi är klockren på många sätt. liten strömförbrukning, samt liten i formatet.
Läste nyss på lite till om Kstars mm. så jag ska nog prova och se om jag inte kan få till något. Sitter nu med min Pi. Konstaterar att det är en 3B+. (borde väl komma ut en ny vassare snart? ) Då kan jag köra det via nallen eller paddan.
Känns mer och mer som lösning nr 1 att prova. :)
Det är ju för kul! :green: :good:

Celestron Edge 8HD, Faststar, Altair GP3CAM 178C
Celectron AVX, Micro Touch autofucuser
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by magnuslar »

Hej!

Jag skulle se till att hitta stjärnorna med sökaren (du hade väl en liten sån?) först och bygga upp en "modell" i monteringen - funkar inte det hjälper det inte med annan mjukvara, skulle jag säga. Om igen - koppla inte upp mer avancerade datorgrejer på ett dåligt inställt teleskop - det skapar bara mer komplexitet och frustration, ganska snabbt.

När det är sagt: har du en R-Pi 3B+ är det bara att köra! (när teleskop och montering är inställt och du känner dig "hemma" med det)

Du har flera möjligheter här - alla innehåller ett rejält element av komplexitet:
- du kan installera indiserver på R-Pi, och kör Kstars/Ekos på nåt annat - du har alltså server på R-Pi och "klienten" på nån annan grej. Det finns i alla fall en "kstars light" till Android som man kan styra teleskopet med på det sättet. Det kan funka ett tag men knappast när du senare vill fota mer seriöst. Kolla vad som finns.
- du kan installera både indiserver och Kstars/ekos på R-Pi,och så styra via en VNC-klient. Det är så Stellarmate funkar. Jag styr min via xtightvnc på desktop och laptop, eller via Teamviewer om jag är på resa och teleskopet är igång. Det finns diverse VNC-klienter som funkar till Ipads tror jag (använder inte sån själv)

Saken är att för att det här ska funka, måste du få igång din indi-server. Det kräver att du har koppling till din montering, och förstår lite hur den funkar. Det är normalt lätt att konfigurera, men .....allt sånt kan strula (hur mycket som helst)

Ett steg i taget :)

Magnus
Johan N
Posts: 21
Joined: 2019-01-21 16:39:56
spamtest: JA

Re: Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by Johan N »

Jag har lyckats linjera sökaren med teleskopet. Fick till en fantastiskt fin focus på månen. (blev nästan tårögd av hur fantastiskt det var)
Så ett polinställningsverktyg är högst på listan. För jag vill hitta även utan elektronikpill.
Visuellt är ju bara helt fantastiskt! Ska undersöka kollimeringen nästa gång det är finväder. :)

ska prova att installera INDI server. Måste ju ha något att pilla på när det inte är utomhusväder. :)
Dags för att förkovra sig hur det var med Pi3:an som jag nu lagt fram pop skrivbordet.

Det här är ju hur kul som helst!
Det är ju för kul! :green: :good:

Celestron Edge 8HD, Faststar, Altair GP3CAM 178C
Celectron AVX, Micro Touch autofucuser
Johan N
Posts: 21
Joined: 2019-01-21 16:39:56
spamtest: JA

Re: Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by Johan N »

har nu fibblar lite. :)

Har lyckats installera indi/ekos på pi. Konstaterat att det är en 3B, tyvärr inte + varianten.
men upplever det som segt över vnc. Dock ska nyare pi 3B+ vara lite vassare på bla wifi. Så där kanske man kan få bort lite av den lagget.
Har filurat lite och hittat någon tråd på CN. Där någon tyckte att man ska köra kstars på klienten. Inte på pi?


Ska se om jag kan koppla den till monteringen i veckan/nästa helg.
Känns som en bra lösning. Kanske lite komplicerad.
Dock verkar inte övriga astroprogramvaror, heller vara självklara. speciellt inte med astrofoto koppling.
Det är ju för kul! :green: :good:

Celestron Edge 8HD, Faststar, Altair GP3CAM 178C
Celectron AVX, Micro Touch autofucuser
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by magnuslar »

Hej!

Kul att du är igång!! Har du hittat in på forat på indilib.org?

Du kan köra Kstars på klienten eller på R-Pi. Det beror ju på. Kör du på klienten så har du ju lag mellan indiserver och klient. Kör du på R-Pi så är det bara lag i vad du ser. Men ska du styra monteringen så är ju klienten bäst. Alltså styra men inte fota. Eller kör kstars light i telefonen?

Och du kanske kan testa köra trådat till din R-Pi? Det har jag väldigt ofta gjort men eftersom jag måste dra ut tråden genom en dörr eller ett fönster i mitt nya hus så blir det wifi när det är minusgrader...:)

Mvh

Magnus
Johan N
Posts: 21
Joined: 2019-01-21 16:39:56
spamtest: JA

Re: Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by Johan N »

Hej!

Jag ska nog leta mig in på det forat. :)

Tanken är att jag ska ha något till för det ska fotograferas.
Idag funkar wifidongeln som är till monteringen utmärkt för att styra monteringen.
Men, det fungerar inte till foto. (lite dåligt kan man kanske tycka, Celeron är ju en stor lirare i den här branschen)

Wifi är modellen jag är ute efter. Precis av samma anledning som du har. :)
Sedan har jag tänkt ta mig till mörka platser, träffar mm.
då har man redan allt vid monteringen. Då blir det lättare att få med hela paketet. Utan att
man behöver konfigurera om osv.
Det är ju för kul! :green: :good:

Celestron Edge 8HD, Faststar, Altair GP3CAM 178C
Celectron AVX, Micro Touch autofucuser
eatabean
Posts: 60
Joined: 2015-10-16 22:29:35
spamtest: JA

Re: Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by eatabean »

Hej RPi användare! Själv har jag just kommit igång med min EQ5 och 3B+. Ett tips är Astroberry, en färdig astronomi/ubuntu/mate installation som löser problemet med bootloader på denna pi modellen. Jag hade problem med drivern till monteringen, men det löste sig och jag har full funktion nu. Nästa steg kamera kontroll, sedan remote, och autostart (headless). Spännande att se det komma tillsammans.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Vad för hårdvara och programvara ska man funder på?

Post by magnuslar »

Hej!

Stellarmate är ju jättebra för det där med att arbeta mobilt OCH ha en setup hemma. Om den har tillgång till nät (wifi eller ethernet) så försöker den koppla upp sig. Har den inget nät, så startar den som wifihub. Jag har använt den så, i "fält", och det har funkat jättebra. Kopplat upp laptopen till det wifi-nät som Stellarmaten skapar och styr via vnc.

Magnus