Avstånd

Post Reply
Wiklunds
Posts: 34
Joined: 2015-04-22 16:37:50
spamtest: JA

Avstånd

Post by Wiklunds »

Hej! Vilken galax eller nebulosa ligger längst bort som går att få ett foto på? (av en erfaren amatörastronom med avancerad utrustning). Ligger inget konkret bakom frågeställningen, är mest nyfiken bara :)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Avstånd

Post by kribba »

Går det ens att få svar på frågan bland alla amatörfotografier (-:
Var drar man gränsen mellan amatörutrustning och proffs ? Frågan skulle kanske ställas om till hur långt tillbaka i tiden är det möjligt
för en amatör med x utrustning att fånga galaxer!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Wiklunds
Posts: 34
Joined: 2015-04-22 16:37:50
spamtest: JA

Re: Avstånd

Post by Wiklunds »

kribba wrote:Går det ens att få svar på frågan bland alla amatörfotografier (-:
Var drar man gränsen mellan amatörutrustning och proffs ? Frågan skulle kanske ställas om till hur långt tillbaka i tiden är det möjligt
för en amatör med x utrustning att fånga galaxer!
Det har du rätt i.
Vi kör på det och vi säger att x är:
PlaneWave CDK-20 20"
SBIG STL-11000 CCD Camera

eller något liknande :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Avstånd

Post by ragge »

Hej Wiklund,

Mitt rekord är denna :
viewtopic.php?t=13542

Ragnar
Wiklunds
Posts: 34
Joined: 2015-04-22 16:37:50
spamtest: JA

Re: Avstånd

Post by Wiklunds »

ragge wrote:Hej Wiklund,

Mitt rekord är denna :
viewtopic.php?t=13542

Ragnar
Hej Ragge

12 miljarder ljusår känns svårslaget :good:
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Avstånd

Post by Hans Bengtsson »

Det kan också påpekas, att det mest avlägsna objekt som man enkelt kan visuellt se i en 8-tummare (och med svårighet i en 6-tummare) är kvasaren 3C 273 i Virgo. Avståndet är 2.6 miljarder ljusår.

3C 273 varierar i ljusstyrka. År 2004 var dess visuella magnitud ca 12.5, men ljusstyrkan har sedan dess gradvis avtagit och är nu ca 13.1. Kvasaren ligger strax norr om himmelsekvatorn och är ett fint objekt på vårkanten, även om den ser stjärnlik ut i teleskopet.

Sedan kan det också ibland hända att ännu mera avlägsna kvasarer får kraftiga utbrott och hamnar inom ramarna för vad som kan ses i ett måttligt stort amatörteleskop, men 3C 273 är det pålitligaste mycket avlägsna objektet.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Avstånd

Post by timokarhula »

Min vän och fd västeråsaren Christian Sasse lär ha avståndsvärldsrekordet för amatörer. Han fotade en kvasar med rödförskjutningen z=6.41 och avstånd 12.79 miljarder ljusår. Kvasaren har den infraröda mgnituden 23.3 och visuellt tycks den vara av magnitud 27. Christian exponerade 16 timmar med sitt 17-tums Planewave teleskop. Han var ägare till Global Rent a Scope och numera iTelescope.

http://www.fli-cam.com/faintest/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Avstånd

Post by Peter R »

Vi har alla olika omständigheter som begränsar hur långt vi kan se och för mig var det omtumlande när jag kunde fotografera Blazaren CTA-102 eller 4C 11.69 inifrån Stockholm när den flammade upp i december 2016 till mag. 11,5-12 viewtopic.php?f=5&t=14139&hilit=blazar" onclick="window.open(this.href);return false; . Den ligger på ett avstånd av nästan 8 miljarder ljusår.
Det var intressant att läsa tråden igen, bl. a. om Timos världsrekord med vanliga kikare, om än 25x100 :D

Jag läste på Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/CTA-102" onclick="window.open(this.href);return false; att den i december 2017 på nytt hade ökat i ljusstyrka till mag. 14. Är det någon som vet vad den ligger på idag. Mitt astroprogram säger 17,32 men är inte alltid helt tillförlitligt.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Avstånd

Post by Hans Bengtsson »

Senaste obsen hos AAVSO är från natten 27-28 augusti, då var magnituden CV = 16.8.

https://www.aavso.org/apps/webobs/resul ... r=4C+11.69" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Avstånd

Post by Peter R »

Tack för intressanta länken Hans.
Hur kommer det sig att blazarer ingår i AAVSOs databas, det är ju knappast en stjärna?
Vet du eller någon vilka mekanismer som får en kvasar/blazar att variera i ljusstyrka och kan man se en regelbunden variation?

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Avstånd

Post by Hans Bengtsson »

Peter:

Alla variabla objekt utanför vårt solsystem, dvs även variabla kvasarer, ingår i AAVSO:s verksamhetsfält. Och ju faktiskt även i vår egna variabelsektions fält.

En blazar är en typ av variabel kvasar. Vi har en galax med ett stort svart hål i centrum. In mot det svarta hålet strömmar hela tiden materie, och det bildas en mycket energirik tillväxtskiva (ackretionsskiva) runt det svarta hålet. Från denna emitteras en massa strålning åt alla håll, men också en jetstråle. Ifall det råkar vara så att jeten är riktad ungefär mot vårt håll så kan vi observera en extra kraftig och ofta snabbt varierande ström av fotoner. Vi har den typ av kvasar som brukar kallas blazar.

Blazarerna varierar icke-periodiskt och oförutsägbart.

Ovanstående efter vad jag kommer ihåg, jag är ingen astrofysiker ... säkert finns det andra här i forumet som har mycket bättre koll på den biten.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Avstånd

Post by timokarhula »

En del blazarer har en viss periodicitet. Blazaren OJ287 i Kräftan har en periodicitet på ca 12 år. Man tror det beror på att den innehåller ett dubbelt svart hål där den tyngre har massan 12 miljarder solmassor! När det mindre svarta hålet som "bara" väger som 100 miljoner solar passerar ackretionsskivan lyser kvasaren upp. Den lär vara det mest avlägsna objektet (3.5 miljarder ljusår) vars maximum kan förutsägas. Jag såg OJ287 första gången med min gamla 45cm reflektor den 12 februari 1994. Jag har även sett blazaren med 10 tums Dobson då den var av ca magnitud 15.3.

https://en.wikipedia.org/wiki/OJ_287" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Avstånd

Post by Hans Bengtsson »

Det stämmer att det finns en artikel där det sägs att OJ 287 har en kvasiperiod på 11.6 år, med dubbla maxima:

https://link.springer.com/article/10.10 ... 007-9413-z" onclick="window.open(this.href);return false;

Men när jag kollar på AAVSO:s V-mätningar under de senaste 20 åren (kurvan är ganska komplett med undantag för säsongsluckorna) så tycker jag det är svårt att skönja någon sådan periodicitet eller några dubbla maxima.

Här finns en längre kurva, men jag tycker att den angivna periodlängden även där känns tveksam, för mig ser det mest ut som oregelbundna variationer:

https://www.aanda.org/articles/aa/pdf/2 ... 323-12.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson