Celestron piggybackmontering - Är det värt?

Post Reply
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Celestron piggybackmontering - Är det värt?

Post by pava0555 »

Hej,

Jag brukar observera med en EdgeHD800 på en AVX. Jag har inte gjort någon seriös AP, bara fotat månen med teleskopet. Jag försökt fota dubbelklustern, Orion, M31 och M13, och det gick sådär. Det var kul, men är inte beredd på att spendera pengar på dyr utrustning än. MEN: jag såg att Celestron har en piggyback montering som gör att man kan montera en kamera på teleskopet:

https://astro.astrosweden.se/sv/article ... ering-scts" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har en billig kamera, Sony A5000, som jag köpte för 3-4 år sen. Det är en äldre modell av denna: https://www.netonnet.se/art/foto/system ... 0240.9026/" onclick="window.open(this.href);return false;

Med denna kamera fick jag med två objektiv, ett kort och ett lite längre (kommer inte ihåg fokallängd). Tror ni att detta fungerar för att fota enklare objekt med denna konfiguration, alltså AVX + Kameran piggyback på teleskopet? Är det värt att köpa piggybackmonteringen (kostar bara 250 kr)? Någon här som kanske har en sådan?
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Celestron piggybackmontering - Är det värt?

Post by taipan »

Piggybacken sitter ju i bakkant på teleskopet. Man kanske inte kan använda så vidvinkliga objektiv på kameran då då teleskopet är i vägen? Lite vad du tänkt fota. Samt att man har ju hela proceduren med att ställa upp stora teleskopet bara för att fota med kameran på piggiback.
Har faktiskt en sådan och hade tanken att jag skulle kunna fota samtidigt med Edgehd och en andra kamera på piggyback med en mindre brännvidd och sedan mixtra ihop bilderna i PS eller nått. Spara lite tid :) Fast inte blivit av att testa än. Visade sig att monteringen(har oxå AVX) kanske är lite klen för EDGEHD'n i sig för längre exponeringar och hänga på ytterligare en kamera med objektiv kanske inte är nån bra ide. Men kan man använda kortare exponeringar kanske det kan funka..
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Celestron piggybackmontering - Är det värt?

Post by kribba »

Varför piggybacka? Beställ en Vixen skena istället o skruva fast kameran på, blir ju som en Staradventurer i kubik om du sätter den på AVX:en
direkt. Slipper ju all vikt belastning! Jag körde ngr bilder så i vintras på EQ6. Funkar finfint. Har nu oxå en dualskena från TS så jag kan sätta
guide teleskopet bredvid , om det ens behövs. Kolla att din A5000 inte är drabbad av Sony´s stareater filtrering bara ( dom senaste årens
kameror är ju drabbade iallafall ).
Attachments
dual.JPG
dual.JPG (70.69 KiB) Viewed 4748 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Celestron piggybackmontering - Är det värt?

Post by pava0555 »

Hej,

Taipan: Kan inte du testa då? Om du inte gillar den så köper jag den av dig för en hundring. :P
Aha, jag hade inte tänkt på att vidvinkliga objektiv kanske inte fungerar, pga. att teleskopets framsida kommer i vägen. Kan man kanske sätta den på framsidan? Ska kolla om det finns skruvar. Mitt teleskop med 2 tums diagonal och tunga okular är rätt så baktung, så det kanske inte är så tokigt att sätta den på framsidan, om det går.
Jag tänkte att man kunde fota stora objekt (M42, M31 t.ex.) och kanske vintergatan. Allmänt vidvinkliga bilder är tanken. Jag vill mest experimentera lite. Jag gillar att observera visuellt och för att slippa släpa på två monteringar + stativ så verkar ju denna piggyback vara en smart lösning.

Fråga: Hur lång exponering tror du är möjlig med denna konfiguration utan augo guiding? Pratar vi 30 s, 1 min?

BTW du har glömt att lägga till din EDGEHD i din signatur. :)

kribba: Jo, för om jag ska släpa på två stativ så tror jag inte att det blir av. Att gå ut en kväll med bara kameran och AVX:en är lockande, borde nog prova det. Behöver dock en L-hållare eller Vixenskena till AVX:en bara.
Nu när du nämner Star Adventurer: Har spanat in denna ett tag. Tror du AVX är bättre än Star ADventurer? Om det är så, då struntar jag i att köpa den.

Jo jag läste om problemet med Sonykameror. Vet inte om min är drabbad. Ska sikta på att köpa en Canon senare ändå.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Celestron piggybackmontering - Är det värt?

Post by pava0555 »

Kribba: En sak jag inte fattat riktigt: Hur polinställer man AVX:en om man bara har en kamera på? Hur utför man sedan Star Alignment? Gör du det genom att titta på kamerans display? Eller lägger man på någon minirefraktor på eller bredvid kameran?

Jag använder normalt EDGEHD800 för att hitta polaris. Jag centrerar polaris först (och passar på att ställa in sökaren). Sedan lokaliserar jag HIP7283 i synfältet och mäter avståndet Polaris-HIP7283 (med ögonen). Sedan vet jag att jordens rotationsaxeln är ca 2 gånger detta avstånd ifrån polaris, i riktningen 135 grader (moturs) från linjen Polaris-HIP7283 (med Polaris i origo).

Sedan kör jag en 2 star alignment, med 3 extra calib stars.

Hur gör man detta med enbart en kamera? :S
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Celestron piggybackmontering - Är det värt?

Post by kribba »

Jag har ju ingen AVX. Men EQ6:an polställer jag med inbyggda polteleskopet och app. När stativet kommer upp igen i höst ska jag
prova mig på driftalign och försöka få det så exakt det går ( har inte kommit dit än, hade fullt upp med att bara få PHD att lira i våras ).
Polaris i kameran höftar jag till lite ( nu svär jag väl i kyrkan ). Nej :-) brukar öppna BYEOS som har ett centrumkors i bilden under live view.
Sen stänger jag ner o byter till ATP, sen direkt via EQMOD/Platesolve till målet.

Har inte ngn Star Adventurer, men AVX borde väl vara exaktare då den tar mer last o är kraftigare.
Skulle gärna ha en Star som portabel rigg, men har viktigare grejer för stunden att spara ihop till.

Då jag oxå har en Sony kam ( för normal foto ), har jag klurat på en grej ( har inte hunnit testa än ). Stareater går igång vid exponeringar
över 30sek / bulb ( allra senaste kamerorna tydligen redan efter 4 sek. ). Men ponera att du tar t.ex. 50 x 120 sek. på målet, sen kompletterar
du med kanske 20-30 st kortare exponeringar t.ex. 20 sek. Sen processar du dina långa exponeringar för galaxen eller vad det nu må vara.
Därefter gör du en stjärnmask på dom korta exponeringarna och på så sätt lägger tillbaka dom små stjärnorna som saknas ovanpå
långa exponeringarna. Tycker det borde funka, eller så tar man bara en jäkla massa 30 sek. o stackar.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Celestron piggybackmontering - Är det värt?

Post by pava0555 »

Kribba: OK, förstår. Det finns ett polteleskop till AVX, men folk verkar hata den, så jag lät bli att köpa den. :D

Ska prova enbart med AVXen och Sonykameran (skippar nog Star Adventurer), kanske på Piggybackmonteringen, får se hur det blir. :-)

Jag tror inte min kamera har det problemet. Har kört mest på exponeringar mellan 3 - 15 sekunder. Fungerade hyfsat på dubbelklustern. Får se om jag slår till på en begagnad Canon annars.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien