Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Karl Sitell »

kribba wrote:Igår plockade jag ut refraktorn ( 450mm ), var inne i värmen igen efter 20 min för att sitta o mysa framför tv:n o vänta på att datan samlas in
, rena barnleken i jämförelse med SCT:n (-: T.
Uppenbarligen kan man gå många olika vägar! Att gå via en refraktor kanske är ett bra alternativ. Men jag antar att man ändå i princip har samma problem med polinställning och att eliminiera driften? Eller tänker jag fel?

Problemen blir naturligtvis mindre med kortare brännvidd, men blir det så mycket enklare att ta exponering på 180 sekunder med brännvidd 420 mm f/5,8 än idag 750 mm f/5?

Vore verkligen intressant med några kommentarer på det

(Är det något i denna stil som du menar kan vara intressant? https://astro.astrosweden.se/sv/article ... -montering)


Karl
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by kribba »

Typ Evostaren med field flattern som tillbehör. Teleskop Express i Tyskland har oxå bra utbud och ofta bra priser.
Min SCT har längre brännvidd än din tub, men det är ju enklare ( och roligare ofta ) ju kortare det är. Plåtade lite mellan
100-200mm med lins i år. Gav mersmak, ska ta upp det igen i höst. Som många sagt oxå här, en guider behöver du förr eller senare om
du fortsätter. Jag använder inbyggda polsökaren i monteringen.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Lazze »

Jag är lite tveksam till Evostaren om du ska fota djuprymd. Med de billigare akromaterna kan det vara svårt att överhuvudtaget få en skarp bild i den blå våglängden. Då är din 150 PDS helt överlägsen.
Annars är det som andra skriver: Ett bra teleobjektiv eller en APO med kort brännvidd är väldigt användbart. Framförallt i början av säsongen men även senare, t.ex. Orionnebulosan eller Rosetta och annat.

/Lasse
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Wallevarg »

Jag har köpt fina Pentax linser till kameran för under 200:- på tradera. 28mm 200mm och 400mm kör jag med piggyback eller enbart dom.
70 - 80 tals manuella objektiv från Pentax är riktig bra. Skarpa från mitt till kant, hållbara och byggkvaliteten känns.
Jag börja med en Pentax-M 50mm F1.7(150kr) och fota Orion
Sen Pentax-M 200mm f4 (200kr) och fota Andromeda


Skickat från min iPad med Tapatalk