Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Karl Sitell »

Hej

Jag är nybörjare inom astronomi och astrofoto. I fredags 16/3 prövade jag att fotografera M51 utan framgång. Utrustningen jag använde var SW 150 PDS GoTo EQ5 Pro EOS 1100D.

Innan detta försök hade jag efter bästa förmåga:
  • Satt ställningen/tripoden i våg med hjälp av vattenpass.
    Satt monteringen i sitt startläge, med vattenpass.
    Polinställt. Med en app tog jag reda på hur polstjärnan borde vara placerad.
    Genomfört “3 star alignment” med Regulus, Alkaid och Capella, med 10 mm okular.
    De objekt jag valde att visa hittades utan avvikelse, vad jag kunde se.
Som jag förstår det bör det bli bättre än vad jag fick nedan (exponering 300 sekunder). Eller är det kanske inte så. Man ser också tydligt att driften endast är längs en axel. Det är alltså bara rektascension som driver. Är inte det konstigt, det är väl som att ett varv inte kommer att ta 24 timmar, eller tänker jag fel.

Finns det någon "enkel" trolig anledning till att det blir som det blir? Alla förslag tas tacksamt emot!


Genom att mäta på stjärnspåret från HIP66004 i min bild och jämföra med vinkeln mellan de närliggande stjärnorna, med Stellarium, får jag fram att spårets längd är 2 bågminuter. Exponeringen var 300 sekunder vilket ger en drift på ca 0,4 bågsekunder per sekund, eller 0,4 bågminuter per minut.

(Hoppas nu att bilderna kommer in som de skall...)

Mvh Karl Sitell
M51.JPG
M51.JPG (8.97 KiB) Viewed 6002 times
Stellarium M51.JPG
Stellarium M51.JPG (31.34 KiB) Viewed 6002 times
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Lazze »