Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Karl Sitell »

Hej

Jag är nybörjare inom astronomi och astrofoto. I fredags 16/3 prövade jag att fotografera M51 utan framgång. Utrustningen jag använde var SW 150 PDS GoTo EQ5 Pro EOS 1100D.

Innan detta försök hade jag efter bästa förmåga:
  • Satt ställningen/tripoden i våg med hjälp av vattenpass.
    Satt monteringen i sitt startläge, med vattenpass.
    Polinställt. Med en app tog jag reda på hur polstjärnan borde vara placerad.
    Genomfört “3 star alignment” med Regulus, Alkaid och Capella, med 10 mm okular.
    De objekt jag valde att visa hittades utan avvikelse, vad jag kunde se.
Som jag förstår det bör det bli bättre än vad jag fick nedan (exponering 300 sekunder). Eller är det kanske inte så. Man ser också tydligt att driften endast är längs en axel. Det är alltså bara rektascension som driver. Är inte det konstigt, det är väl som att ett varv inte kommer att ta 24 timmar, eller tänker jag fel.

Finns det någon "enkel" trolig anledning till att det blir som det blir? Alla förslag tas tacksamt emot!


Genom att mäta på stjärnspåret från HIP66004 i min bild och jämföra med vinkeln mellan de närliggande stjärnorna, med Stellarium, får jag fram att spårets längd är 2 bågminuter. Exponeringen var 300 sekunder vilket ger en drift på ca 0,4 bågsekunder per sekund, eller 0,4 bågminuter per minut.

(Hoppas nu att bilderna kommer in som de skall...)

Mvh Karl Sitell
M51.JPG
M51.JPG (8.97 KiB) Viewed 6002 times
Stellarium M51.JPG
Stellarium M51.JPG (31.34 KiB) Viewed 6002 times
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Lazze »

För astrofoto utan guidning i 300s krävs en väldigt noggrann polinställning. Och även med det tror jag inte det är möjligt, eller i alla fall mycket svårt att få helt runda stjärnor med en EQ5:a och den brännvidd du har.
Det kan definitivt bli bättre dock. Hur gjorde du när du gjorde polinställningen? Var det via polsökare?

/Lasse
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by micke187 »

Om man ska kunna få så långa exponeringar med en heq5a krävs guidning men även då kan de vara svårt ibland att få till långa exponeringar. Om man ska få så långa exponeringar utan guidning krävs väldigt dyra high-end monteringar med encodrar och väldigt noggrann polinställning.
Så en guidekamera är vad som behövs för att få långa expeneringar med den monteringen du har.
Har svårt själv att få ut ens 2minuts exponeringar utan guidning med den monteringen jag har även om man har gjort en bält mod på min.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Karl Sitell »

Lazze wrote: Det kan definitivt bli bättre dock. Hur gjorde du när du gjorde polinställningen? Var det via polsökare?

/Lasse
Jag använde den i EQ5 inbyggda polsökaren (den där man kan se en ring för att avgöra var polstjärnan bör vara). Det jag kanske behöver göra är att kontrollera att polsökaren är korrekt riktad, "aligned". Som jag förstår det kan det kontrolleras genom att t ex på dagtid titta på ett avlägset objekt centrerat i polsökaren och sedan vrida "monteringen" och kontrollera att objektet fortsätter att vara i centrum. Men det borde inte göra så stor skillnad.

Jag förstår att 300 sekunder är lång tid utan guidning, men jag tänker att det åtminstone bör bli bättre. Även med endast 60 sekunders exponering blir det ju dåligt nu.

Karl
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Corpze »

Är det den datastyrda EQ5an du har? Isåfall kan jag rekommendera den inbyggda funktionen för polinställning.
Annars är det nog väldigt svårt med fem minuter med en manuell polinställning.
Visst går det, men då måste allt vara perfekt - balans, så lite backlash som möjligt, så litet periodiskt fel som möjligt och en perfekt polinställning och en kalibrerad polsökare.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by kribba »

Du gör det lite svårt för dig om du precis börjat med det
teleskopet. Har du ekonomi , försök hitta en ED 65-80mm
( begagnad borde gå och hitta för ngr tusenlappar ). Annars
om du äger en stllbilds kamera med teleobjektiv så kan du
köpa en vixen skena och sätt den på Eq5:an. Ju kortare
brännvidd desto mer förlåtande om du kör oguidat.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by micke187 »

Är väldigt svårt att få en exakt polinställning om man bara använder polsökaren tyvärr. Om man ska få en mer exakt polinställning kan man använda sig av drift metoden. Kan vara rätt tidsödande moment men ett måste om man vill åt exaktare polinställning.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Bengt »

Mitt råd .
Köp en guider och sätt den i teleskopet och börja med vanlig kameraoptik via piggyback .
Fullt tillräckligt svårt börja med.

Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Lazze »

Om du använde polsökaren så är det möjligt att få tillräckligt bra polinställning för att använda med guidekamera. Utan guidekamera så måste man prova sig på drift align (googla) och även då skulle jag gissa att det blir svårt med 60s exponering.
Så har du intresset för att fota djuprymdsobjekt så måste du ha en guider förr eller senare.
Om du fick med en 8-9x50 sökare med ditt teleskop så finns det adaptrar att köpa så man kan använda sökaren som guideteleskop. Det kommer att fungera bra med den brännvidd du använder.

/Lasse
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by ragge »

(Som sagts tidigare) kalibrera polsökaren vilket innebär både centrering och rotation av sökarbilden (googla på detta).
Se till att ha korrekt obalans i både DEC och RA (RA=east heavy) : https://www.youtube.com/watch?v=uK2bXfVNoQU. Har märkt att om obalansen är rätt så kan man ha rätt mycket backlash i kuggarna utan att det påverkar negativt.
Själv använder jag den inbyggda polsökaren i min HEQ5 Pro och guidar utan pc med NexGuider och det fungerar ruskigt bra.

Ragnar
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Karl Sitell »

Corpze wrote:Är det den datastyrda EQ5an du har? Isåfall kan jag rekommendera den inbyggda funktionen för polinställning.
/Daniel
Det låter intressant, kände inte till att det fanns någon inbyggd funktion för polinställning, i dagsläget använder jag dock inte något annat den medföljande programvaran (som jag i och för sig styr via WiFi med SkySafari).

Karl
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Karl Sitell »

ragge wrote:(Som sagts tidigare) kalibrera polsökaren vilket innebär både centrering och rotation av sökarbilden (googla på detta).
Se till att ha korrekt obalans i både DEC och RA (RA=east heavy) : https://www.youtube.com/watch?v=uK2bXfVNoQU. Har märkt att om obalansen är rätt så kan man ha rätt mycket backlash i kuggarna utan att det påverkar negativt.
Själv använder jag den inbyggda polsökaren i min HEQ5 Pro och guidar utan pc med NexGuider och det fungerar ruskigt bra.

Ragnar
Flera intressanta tips på en gång, tack. Kalibreringen av polsökaren samt balansen/"obalansen" i DEC/RA verkar vara lite grundkurs att börja med. En NexGuider låter också intressant, har läst lite blandade omdömen kring den, men roligt att höra att du är nöjd. Kanske blir det en sådan om några år...

Karl
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Karl Sitell »

kribba wrote:Du gör det lite svårt för dig om du precis börjat med det teleskopet. Har du ekonomi , försök hitta en ED 65-80mm ( begagnad borde gå och hitta för ngr tusenlappar ). Annars om du äger en stllbilds kamera med teleobjektiv så kan du köpa en vixen skena och sätt den på Eq5:an. Ju kortare brännvidd desto mer förlåtande om du kör oguidat.
Tack för tipset. Äger dock inte något teleobjektiv och det vore skönt att inte behöva köpa något "nytt" objektiv. Att kortare brännvidd underlättar är klart, men en ED 80 mm med brännvidd på 560 mm borde kanske inte göra någon enorm skillnad jämfört med 750 mm som den nuvarande tuben har.

Kanske skall tillägga att jag framförallt är intresserad av visuell astronomi men att jag tycker att det är roligt att sätta mig in i tekniken/problemen kring astrofoto.

Karl
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by Karl Sitell »

Lazze wrote:Om du använde polsökaren så är det möjligt att få tillräckligt bra polinställning för att använda med guidekamera. Utan guidekamera så måste man prova sig på drift align (googla) och även då skulle jag gissa att det blir svårt med 60s exponering. Så har du intresset för att fota djuprymdsobjekt så måste du ha en guider förr eller senare. Om du fick med en 8-9x50 sökare med ditt teleskop så finns det adaptrar att köpa så man kan använda sökaren som guideteleskop. Det kommer att fungera bra med den brännvidd du använder.

/Lasse
Tack för tips. Skall forska lite kring "drift align". Sökare har jag några över och kanske kan de komma till användning för guidning, framöver.

Karl
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Utdragna stjärnor trots "allt rätt"(?)

Post by kribba »

Dom klara himlarna gjorde att jag fotograferade både i torsdags och igår. Har precis börjat med en SCT på längre brännvidd ( ca.1000mm )
som jag använde i torsdags. Stod o huttrade i kylan i 2 timmar. Få all teknik med platesolving o focus o guidning att fungera.
Igår plockade jag ut refraktorn ( 450mm ), var inne i värmen igen efter 20 min för att sitta o mysa framför tv:n o vänta på att datan samlas in
, rena barnleken i jämförelse med SCT:n (-: Tyvärr är det dock så att dom objekt som är mest tillgängliga i mars/april kräver mer brännvidd.
Men vänta tills i höst så har du mycket du kan fånga med vanliga linser/ kortare refraktor ( andromeda, plejaderna, M33 m.m. ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.