CCD med Celestron Nexstar 8SE

Post Reply
Tonsa71
Posts: 10
Joined: 2018-02-22 17:13:36
spamtest: JA

CCD med Celestron Nexstar 8SE

Post by Tonsa71 »

Hej!
Jag har tittat på bilderna som några av er har tagit som är utlagda här på forumet.
Jag är mäkta imponerad av dem. Detta är något jag skulle vilja prova på någon gång. Men det finns ett stort MEN har jag förstått efter ha googlat runt lite.
Har en Celestron Nexstar 8SE och den verkar ej lämpad för fotografering. Tror jag såg någonstans att det är inte lönt att prova ens.
Vad jag förstår så är den för vibrationskänslig, men det går kanske att fixa med lite extra tyngd under stativet och kanske vibrationspads?

Jag hade tänkt CCD kamera. Är det någon som har erfarenhet av den kombinationen, Nexstar-CCDkamera.
Vad behöver jag för grejer, CCD kamera, 3x barlow, bathinov mask? (laptop förstås)
Sedan finns det wedge också, men den har jag inte riktigt förstått mig på varför man behöver den.

Eller är det utkastade pengar att göra ett försök, nästa vinter med detta teleskop. Denna vinter verkar "körd" och känns som den sämsta på flera år.....
Hälsningar
Tony
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: CCD med Celestron Nexstar 8SE

Post by Jonas »

Om du har en wedge till teleskopet kan du ta långtidsexponeringar. Om inte, kan du ta exponeringar på månen och planeterna.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: CCD med Celestron Nexstar 8SE

Post by kribba »

Problemet med din C8 är inte att den är vibrationskänslig utan att monteringen den sitter på är lite klen för att kunna följa stjärnorna
utan vibrationer. Jag har nyligen skaffat en C6, har dock inte hunnit testa så mycket än. Har en refraktor sen tidigare som jag mest har
fotograferat med. Men bilden jag bifogar är tagen med C6:an för några veckor sedan, så skarp är den. Vill du fotografera Deep sky objekt
med den behöver du en "focal reducer" för att få in mer ljus i kameran och reducera coma ( avlånga stjärnor i bildens sida som SCT teleskop
lider av ). Sen behöver du antagligen byta Nexstar stativet mot en ekvatoriell montering som klarar tyngden hos C8. Skywatcher HEQ5
är ett bra tips här. Focal längden du har är rätt lång också, fast bra för galax foto. Dock måste du nog oxå komplettera med ett guide
teleskop om du vill exponera längre än kanske 20-30 sekunder. Jag använder både en Canon 600D och en astromoddad 1000D
( för nebulosor ). C8 är bra för planetfoto också men här får nog nån som är bättre på det rekommendera utrustning.
Attachments
moonb.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Tonsa71
Posts: 10
Joined: 2018-02-22 17:13:36
spamtest: JA

Re: CCD med Celestron Nexstar 8SE

Post by Tonsa71 »

Ok, tack för svaren.
Då var det som jag befarade att mitt teleskop inte var så lämpat för astro fotografering. Jag tror jag sparar pengarna till något annat istället.
Jag får njuta av era foton här på forumet, även om man blir lite avis.... :D

/ Tony
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: CCD med Celestron Nexstar 8SE

Post by kribba »

Det du däremot kan göra om du äger en Stillbildskamera är att skaffa en vixen skena och skruva på kameran ( finns nån variant oxå där man kan
montera kameran ovanpå C8:an ). Ju kortare brännvidd du fotograferar med desto mer förlåtande är monteringen. Men ett 100mm objektiv
( kanske lite mer ) borde du kunna få rätt ok bilder med ditt Nexstar stativ. Med 50mm får du in hela Orion, med 100-200mm blir
både Andromeda och Plejaderna relativt stora i bild.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Tonsa71
Posts: 10
Joined: 2018-02-22 17:13:36
spamtest: JA

Re: CCD med Celestron Nexstar 8SE

Post by Tonsa71 »

Jo, kamera har jag men den är av lite enklare "vardags" modell.
Nikon 3200, med objektiv, Nikon 18-55, Nikon 55-300 samt Tamron 150-600.
Jag försökte ta bild på fullmånen med Tamron för någon vecka sedan. Men jag behöver någon passande filter för att dimma ner ljuset. Det var alldeles för ljust och bilden blev därefter.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: CCD med Celestron Nexstar 8SE

Post by kribba »

Då har du vad du behöver. Ser fram emot att se din första bild här (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Tonsa71
Posts: 10
Joined: 2018-02-22 17:13:36
spamtest: JA

Re: CCD med Celestron Nexstar 8SE

Post by Tonsa71 »

:) ja vi får se.......
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: CCD med Celestron Nexstar 8SE

Post by ragge »

Tonsa71 wrote:Jo, kamera har jag men den är av lite enklare "vardags" modell.
Nikon 3200, med objektiv, Nikon 18-55, Nikon 55-300 samt Tamron 150-600.
Jag försökte ta bild på fullmånen med Tamron för någon vecka sedan. Men jag behöver någon passande filter för att dimma ner ljuset. Det var alldeles för ljust och bilden blev därefter.
Om bilden blev för ljus så är det bara att minska exponeringen. Månen kan du fota med lägsta ISO, börja sedan med 1/60 sekund och prova dig fram. Manuell exponering rekommenderas.
Månen är så lätt att fota att du kan använda teleskopet som teleobjektiv om du bara skaffar en sk T2-adapter så att du kan montera kameran i teleskopet. Någon form av fjärrutlösare är också bra att ha (bättre än att använda tidsfördröjd avtryckare).

Ragnar
Tonsa71
Posts: 10
Joined: 2018-02-22 17:13:36
spamtest: JA

Re: CCD med Celestron Nexstar 8SE

Post by Tonsa71 »

Tack Ragge för tipsen.