Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

När jag kört kalibrering med flats och bias ingen dark så ser bilden ut som om det lyser på sidorna
Testade att skapa Dark och dom är absolut svarta
denna testbild är bara 4min men ser förskräcklig ut på kanterna
Kamera Canon eos700d
teleskop 10" newton f4
11st 30sek subbar iso800
Vad är felet
/Göran
Attachments
ngc2023_4min_f4_small.png
ngc2023_4min_f4_small.png (297.82 KiB) Viewed 6079 times
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by rudibr »

Der er en stor “klat” kl 11 i forhold til Alnitak, hvilket kunne tyde på at du måske ikke har fået korrigeret med flats?
/Rudi
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by kribba »

Så här ser min vackra bild ut på samma område. Har dock en äldre canon 1000d som varit moddad egenhändigt. Enbart flats har kalibrerat
denna ( har dock dragit lite i histogram här för att förtydliga ). Tycker oxå det är konstigt med dessa märkliga kanter i Eos kamerorna.
Höger sida lider dock av dom stora ljusföroreningarna över Kista regionen.
Attachments
calib.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by kribba »

Så här ser en enstaka light ut okalibrerad ( lite förstärkt med histogram ).
Attachments
LIGHT_45s_400iso_-1c_20180205-20h51m17s984ms.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Om du kan lägga upp en av dina raw flats här kan jag analysera den och kanske hitta något fel i den.

Du får använda dropbox då filen är stor.

Men det ser ut som om du har relativt kraftig vinjettering i ditt system som det alltid brukar bli på ett f/4 system. Faller signalen för mycket åt kanterna, typ mer än 50% så blir det svårt med flatsen, måste ligga väldigt exakt i nivå. I mitt eget makro gör jag så att den maximala vinjetteringen den korrigerar för är 30%.

Gör du flat kalibreringen i DSS eller Fitswork så har jag aldrig fått det bra där.

Har du en Canon DSLR kamera kan du testa detta, blir ett helt annat resultat:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ställer ju förstås fortfarande en del krav på optiken.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Hej!
Hur använder jag Dropbox i Astronet?
Jag har stackat i Pixinsight
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
I Dropbox kan du dela din fil med en länk som du kan lägga upp här.

Jag kikade på den bilden du la upp här nyss.
linegraph.jpg
Jag har med verktyget Fitswork gjort en enkel analys om signal nivåerna i bilden, den mäter efter det diagonala strecket jag dragit. Mot hörnorna har du nästan ingen signal alls. Tyder på att du har en enorm vinjettering i optiken där. Visserligen kan man med noggrant gjorda flats få upp nivån där till samma nivå som i centrum. Men då ökar ju också bruset kraftigt i de yttre delarna. Nu har du visserligen manipulerat i bilden och det gör nog att det ser värre ut än det är. Om du gör samma analys på din kalibrerade masterflat eller en sub flat med subtraherad bias så får du direkt hur mycket optiken vinjetterar och också en bedömning om det är något fel i din flats.

När jag bedömer vinjetteringen i det här fallet på en lights är det bakgrunden jag tittar på som man får anta är ungefär lika stark över hela bilden. Inte lika bra som att studera en flat.

Om du skall klara ut alla problem som dyker upp så behöver du kunna analysera dina bilder. Det måste rimligen gå att göra i PI, men jag har aldrig använt det programmet, men förstår att det är avancerat.

Se om du kan få fram motsvarande i PI och lägg upp den grafen här.

Det flatsen gör när man kalibrerar är att den dividerar ligth bilden med flat bilden. För att det skall bli rätt måste biasen som dragits ifrån flatsen vara på rätt nivå. Är den för låg blir det gärna uppvikta hörn (ljusa) som du fått. En del enklare program har jag hört bara använder den gröna kanalen när den flat kalibrerar, och då kan ju det såklart inte bli bra när man arbetar med färgkamera.

Update:
En annan anledning till att hörnen ser ljusare ut kan vara pga den kraftiga vinjetteringen, försöker du förstärka upp en obefintlig signal med flat kalibrering så blir ju bruset mycket kraftigt, kanske det helt enkelt är bruset som syns.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Lars! Tror inte det var min bild du testade utan Kribbas bild
Jag hoppas att denna Dropboxlänk fungerar
Lade upp en flat samt masterflat från Pininsight
Dessutom dom CR2 filer jag använde till bilden
Hur får du fram diagrammet i Fitworks
När jag testade så skapade jag först en neutral färgbild med Demosaic Camera Raw Image
Sedan Show a pixelline as diagram. Problemet är bara att det ser ut som furkantvågor och inte ett jämt brus
Ser att du har en annan skala på både X och Y-led
Kan man ändra upplösningen eller skalan på diagrammet?

https://www.dropbox.com/sh/566679qce3w5 ... w1d2a?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Blev litet misstag där, men intressant och ger lärdom om problem som man kan springa på vid kalibreringen. Kalibreringen av färgkameror och flat är svårast. Sällan man ser någon som gör det rätt med nivåerna.

Här kommer analysen:
goran_flat_raw.jpg
Här är raw bilden i sitt ursprungliga CFA format. Man ser tydligt redan här att de olika färgkanalerna ligger på olika nivåer och varav en lite väl lågt. Halva max signalen efter biasen dragits bort kan vara en bra utgångspunkt och då mäter man i den centrala delen. 14-bit har som max 16000 ADU och med Bias på 2048 bortdraget blir det 14000 ADU kvar, så runt 7000 ADU kan kanske vara bra, inte högre för där blir gärna sensorn olinjär och inte för lågt då det ger onödigt brus. Som du ser har Fitswork dragit av 2048 motsvarande biasen automatiskt, bra för då slipper man tillföra utläsningsbrus från biasen. Kräver lite kvalite av kameran så det inte är för ojämn nivå. Dithering fixar ev statiskt mönster vid stackning. Du måste dra ut linjen över hela diagonalen, antagligen tog du bara en kort sträcka.
goran_flat_raw_color.jpg
goran_flat_raw_color.jpg (89.26 KiB) Viewed 5981 times
Här har jag gjort en debayer, linjär interpolation och gain = 1 för alla kanaler. Tyvärr påverkar det en del på nivåerna fast det inte borde det, den röda ser i varje fall ut att vara den svagare och verkar vara oanvändbar. Borde vara mer rött ljus i belysningen när du tar flats.
goran_bias_master.jpg
goran_bias_master.jpg (112.28 KiB) Viewed 5981 times
Bias bilden, mäter i ett utsnitt och medelvärdet blir nästan precis 2048 som det bör vara, slumpmässigt brus överlagrat som sedan hamnar i bilden.
goran_flat_stack.jpg
Här är din master flats och här har det blivit fel, en riktig master flats skall normeras runt 1 i centrala delarna, här bara en /10 spelar kanske inte så stor roll alltid, men dessutom har den inte justerat till obalansen mellan kanalerna. Var det här verkligen gjort i PI? Hade nog förväntat mig något bättre.
goran_flat_stack_color.jpg
Här är masterflaten omgjord till färg och den syns tydligt att den tidigare röda kanalen som var helkass nu ser ok ut, men varför, vad har hänt på vägen?

Som sagt vad, att analysera sina bilder ger mycket input på vad som är fel, Fitswork är enkelt att använda men det går säkert bra i många andra program också, bara man lär sig hur det fungerar i lite djupare detaljer. För en mer exakt analys av raw cfa bilden, gör en demosaic så får du färgkanalerna separerade och kan se nivåerna var för sig utan att behöva göra debayer. Kommer inte ihåg hur Fitswork gör med den gröna kanalen, idealiskt blir det ju två stycken. Men kanske den slog ihop den, medelvärdet eller summan, viktigt att veta det om det skall bli rätt.

Här är ett sätt att hålla ordning på färgkanalerna, tyvärr blev monitorn lite väl ojämn i belysningen:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ditt teleskop verkar hålla hög kvalite vad gäller vinjettering, ett f/4 instrument brukar se mycket värre ut. Signalen har fallit max 30% i hörnen vilket är mycket bra, bra köp. Vilket teleskop och coma corrector har du köpt?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Hej
Teleskopet är ett TS optics 10" f4 med kolfibertub. Inköpt på Astrosweden
korrektorn är en Explore Scientifics HR Komakorrektor med 6% focusförlängning så teleskopet blir väl ett f4.24 med fokallängd 1060mm
Flat field belysningen är an Aurora så den ska ju vara rätt bra
Frågan är bara varifrån dom ljusa partierna på sidan av bilden kommer. Jag har även testat att stacka i Astroart eftersom det är så extremt snabbt jämfört med Pixinsight, och resultatet ser likadant ut. Vet ej hur det programmet behandlar flats från färgkameror.
Jag har nu plockat isär den moddade kameran för att försöka rengöra filtren.
Baader filtret hade rejält med smutsparticklar men cmos censorn var som tur är helt ren.
Blev tipsad från Cyberfoto att först försöka använda spatlarna utan vätska
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Att du får dina ljusa kanter är som vi gått igenom att du får något fel i din flat kalibrering process.

Din flat raw bild såg ju att vara lite svag i det röda medans masterflaten inte visade detta. Du får testa igenom och ta nya bilder och titta på detaljerna och att de nivåjusterats rätt med bias eller på annat sätt. En svagt röd plastfilm framför objektivet när du tar flats kanske räcker för att få de i balans.

Nu tror jag dock du har felet någon annanstans. Du kan till ex prova att göra flat kalibreringen helt manuellt. Ta din lights och dividera med din masterflat, blir det inte bra är det antagligen ett bias problem eftersom ditt teleskop verkar ha väldigt låg vinjettering. Är ju ganska enkelt att räkna ut, om signalen har sjunkit med 30% i kanterna skall de divideras med 0.7 om flatsen är normead till 1 i centrum, vilket de nu inte var.

Om ett program gör det snabbt kan det ju bero på att det fuskar igenom detaljerna.

Kan ju vara så enkelt att du glömt att boka i någon inställning eller något.

Teleskopet verkar vara ett väldigt lyckat köp.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Hej!
Ja jag får testa lite
Här är en test av en flat tagen med EOS 7DMarkII och f2,8 korrektorn
Inte heller så tokig egentligen

Mitt största problem just nu är nog eos700D kameran
Går inte att få bort alla dammparticklar från filtren
Skulle haft en dammfri kammare att jobba i
Vågar inte använda för mycket vätska på spateln heller
Du sa något om att strunta i filtren och sätta ett i teleskopet istället!
Kommer du inte att få problem med damm på själva cmos sensorn då? Den är nog inte så lätt att rengöra
Tänkte att jag kunde sätta ett klarglas på sensorn och ev ett snapp on uv filter på kameran, men med tanke på dammrisken vet jag ej om det går heller.
Kanske får köpa en CCD mono kamera ändå. Kanske löser en del andra problem också så får jag försöka fixa dslr kameran senare
Frågan är bara vilken kamera ska jag köpa. Vill ha minst 4.3my pixlar gärna lite större samt något som liknar en APS-C sensor i storlek för att inte få så litet FOV.
Ja det är ingen billig eller lätt hobby, men mycket trevlig och utmanande!

/Göran
Attachments
f2,8 Eos7D MarkII.png
f2,8 Eos7D MarkII.png (8.15 KiB) Viewed 5953 times
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Jo man får jobba sig igenom listan med problem och listan brukar byggas på med tiden. Man får ju större och större krav med tiden.

Normala sensorer har alltid ett skyddsglas, bara specialbyggda som går att få utan. Du kanske sett min beräkning hur ljuset dämpas i alla de optiska ytor som passeras, blir väldigt många. Kylda kameror har två skyddsglas, ett på sensorn och ett på kamerahuset för att undvika frosten vid kylning.

Med de kraven får du kanske vänta ett tag på ny kamera. Men tills dess har du lärt dig mycket och samlat många erfarenheter. Då kanske du har andra krav, så egentligen bra.

Angående flat kalibreringen, som jag skrev fick jag det aldrig att bli bra förräns jag skrev ihop en egen rutin i aij, perfekt sedan dess.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Jag har analyserat flat filerna och light filerna och jämfört och light filerna har inte lika mycket vinjettering som flatten.
Kan det vara så att det är ströljus från fönster i huset där jag bor som kommer in i teleskopet
Det är ju 3 våningar och jag bor ju på bottenvåningen och riktar teleskopet parallellt med huset för att nå söder eller norr
Jag får försöka göra en extra förlängning av tuben och testa.
Å andra sidan varför blir den vänstra sidan mörkare på bilder som är tagna mer norr över ngc7023 medan högra sidan ser exakt ut som på ngc2023 fast ändå mer markerat eftersom det många fler stackade bilder
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by kribba »

Lars tittade lite på din Flat tutorial. Mycket bra skriven. Men man ska tänka på oxå att monitorer vinjetterar i sig beroende på
vilken panel typ du har. Sido belysning, bakbelysning, TN o IPS o.s.v. ger alla lite olika vinjetterings resultat. Jag såg ju själv i min
nyligen skrivna tråd om banding att resultatet förbättrades dramatiskt när jag riktade teleskopet mot himmelen med tyg framför.
Jag läste lite om det här med Dark Flats i veckan. Har funnits i DSS ett tag verkar det som, men nu har dom även lagt in det i Pixinsight
Batch preprocessing script. Funderar på vilken betydelse detta har, har ni testat?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.