Ta bort heta pixlar?

Post Reply
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Ta bort heta pixlar?

Post by -chrille- »

Jag testade en intervallometer och tog tiotalet 60 sekunders exponeringar med 10 sekunders uppehåll mellan varje exponering. Hade objektivlocken på. Kamerorna är Canon 7D mkII och Canon 5DsR. Upptäckte att båda kamerorna ger några vad jag tror kallas för heta pixlar, blåa, röda och vita punkter i en annars svart bild. Är detta något att bry sig om vid astrofoto och i så fall hur får man enklast bort dessa pixlar? Vissa heta pixlar är på exakt samma ställe i bilderna var gång medan andra pixlar kommer till eller försvinner.

Tar jag en halv sekunds exponering med objektivlocken på så kan jag inte hitta några heta pixlar. Aldrig något jag har sett vid foto i dagsljus(inte heller i sämre ljus).
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Ta bort heta pixlar?

Post by Tannerswe »

Heta pixlar kommer som du märker vid långa exponeringar då elektroniken bygger på värme.

Lättast att få bort dem är att använda dig av "darks". Dvs att du tar en "svart" bild där du har locket för kameran. Sen kan man i alla stackningsprogram dra bort denna dark från sina vanliga bilder och på så sätt tar man bort de defekta pixlarna.

Är det bara på enstaka raw-bilder som du vill ta bort pixlarna kan du göra det med program som tex Pixel Fixer.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Ta bort heta pixlar?

Post by kribba »

Jag hade jätteproblem med olikfärgade / döda pixlar när jag tog bilden på IC 1396 som nu ligger uppe på sidan. Grejen är delvis
temperaturen vi haft nu som förstärker problemen. Sen förändras ju även sensor temperaturen ju fler bilder du tar i följd ( sensorn värms upp ).
Jag hade inga bra "dark frames" från början och Deep sky stacker grejade det inte riktigt. Tog om flera Dark frames dagen efter och körde med
"dark frame scaling" i Pixinsight, då löste det sig. Så tips ta dark, bias och flats så bra som omständigheterna tillåter. Sen kan val av rätt algoritm
i process programmet påverka. Har du dock bara singel bilder ( inte stacks ) så får du väl helt enkelt retuschera bort döda pixlarna i Photoshop eller Gimp typ (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Ta bort heta pixlar?

Post by Peter R »

Jag tycker mig ha märkt att om du använder råfiler och framkallar dem i Photoshops Camera Raw, funkar troligtvis även i Lightroom, så tar den bort alla hotpixels automatiskt. Hur det går till har jag ingen aning om, jag bara märkte en dag att alla hotpixels som syns i jpeg filen när jag har kameran inställd på Jpeg+Raw, försvann om jag använde mig av råfilen.
Jag använder själv Photoshop CS6.

/*Peter R
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Ta bort heta pixlar?

Post by Tannerswe »

Som Peter R skriver så tar även Lightroom bort heta/döda pixlar med automatik när man tar in bilden där.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Ta bort heta pixlar?

Post by -chrille- »

Tack för svaren :good:

Jag använder Lightroom 6 men programmet tar inte bort heta pixlar automatiskt, vad kan den funktionen kallas för?

Edit: ska tillägga att jag konverterar kameraspecifika råfil-formatet till DNG. Kanske kan vara det som gör att programmet inte tar bort heta pixlar. Testar att importera filer som CR2 istället.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Ta bort heta pixlar?

Post by Tannerswe »

Kan vara att du behöver senaste versionen om du vill ska få denna funktion, då det sker direkt när du tar in bilden automatiskt och inget du kan välja.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Ta bort heta pixlar?

Post by MartinS »

Om du använder Dithering, alltså flytta lite på kameran mellan dina frames (om du har följning) och stacka dina bilder med Sigma clipping så försvinner de heta pixlarna. Detta hjälper också till med att skapa en mindre brusfri bild i övrigt.

Har själv tidigare försökt att ta bort dem med dust and scratches i Photoshop med blandade resultat.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Ta bort heta pixlar?

Post by Tannerswe »

MartinS wrote:Detta hjälper också till med att skapa en mindre brusfri bild i övrigt.
Ett typo antar jag :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Ta bort heta pixlar?

Post by MartinS »

Tannerswe wrote:
MartinS wrote:Detta hjälper också till med att skapa en mindre brusfri bild i övrigt.
Ett typo antar jag :P
Ja det skulle jag säga. :) Lite kort och simpel förklaring men syftade alltså på dithering. Är inte någon höjdare på att förklara det rent matematiskt men ytterligare information kan fås i denna video.

https://youtu.be/PZoCJBLAYEs?t=5m42s" onclick="window.open(this.href);return false;