Mörk stad

Allt om våra kära moln..... Väderdiskusioner, Statistik, väderstationer mm
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Mörk stad

Post by AstroFriend »

Lite relaterat till "dåligt väderklagan".

För ett par nätter sedan hade jag en trevlig upplevelse. Hela förortsområdet där jag bor söder om Stockholm city fick strömavbrott. Det blev väldigt intressant att studera himlen hur det såg ut, tyvärr ganska många moln men det fanns fläckar där stjärnhimlen kunde ses. Alla gatlampor och ljus var släkta i alla riktningar jag kunde se och jag bor på 2:a våningen och huset står på en liten kulle. Kunde konstatera att stjärnhimlen trots frånvaro av lokalt ljus ändå inte såg speciellt mörk ut. Någon som har någon uppgift på hur stor radie man behöver runt om sig med fullständig avsaknad av artificellt ljus för att man skall få en svart himmel i zenit? Om man tänker sig atmosfären sträcker sig ca 20km (där den har låg täthet och inte bidrar så mycket till ströljuset) upp kan jag tänka mig att det behövs en mörk radie på 50km, men det kanske inte räcker och så stort område var ju inte heller mörklagt, kanske 5 till 7km. Jag hittade en uppgift att under en total solförmörkelse är kärnskuggan, umbra ca 100 till 160km i diameter, då brukar man väl anse att totalt mörker råder. Med andra ord, det behövs ett betydligt mer omfattande strömavbrott, det var väl på 1980-talet senast, då var halva Sverige strömlöst under dagtid.

Hade det varit en klar natt utan moln hade jag haft teleskopet igång och fotat. Har jag bara startat upp så kommer teleskopet fortsätta fota även under strömavbrott då styrdator och annan utrustning går på batteribackup och klarar ungerfär en natt. Jag fjärrstyr den från laptoppen, dock har inte nätverket batteribackup så jag kommer inte åt styrdatorn. Fast det skulle ju vara enkelt ordnat om det vore viktigt.

Nu är det bara att hoppas att Fortum fortsätter missköta vår elförsörjning. Eller namninsamling från alla astronmer att molnfria nätter skall strömmen stängas av, i varje fall belysningen. Det är väl en medborgares rättighet? Vill minnas att Per med obset i Frankrike hade en överenskommelse med borgmästaren att det skall vara släkt på natten. Undrar hur han fick till det?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Mörk stad

Post by Gunnar K »

AstroFriend wrote:---
Med andra ord, det behövs ett betydligt mer omfattande strömavbrott, det var väl på 1980-talet senast, då var halva Sverige strömlöst under dagtid.
---
Under dagtid? Ähh, då var det ju te' inga nötta!
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mörk stad

Post by timokarhula »

AstroFriend wrote: Någon som har någon uppgift på hur stor radie man behöver runt om sig med fullständig avsaknad av artificellt ljus för att man skall få en svart himmel i zenit? Om man tänker sig atmosfären sträcker sig ca 20km (där den har låg täthet och inte bidrar så mycket till ströljuset) upp kan jag tänka mig att det behövs en mörk radie på 50km, men det kanske inte räcker och så stort område var ju inte heller mörklagt, kanske 5 till 7km. Jag hittade en uppgift att under en total solförmörkelse är kärnskuggan, umbra ca 100 till 160km i diameter, då brukar man väl anse att totalt mörker råder. Med andra ord, det behövs ett betydligt mer omfattande strömavbrott, det var väl på 1980-talet senast, då var halva Sverige strömlöst under dagtid.

/Lars
Lars, det beror förstås på hur stor staden är som lyser upp himlen. Även ljuskoner från fjärran städer lyser upp himlen ända upp till zenit men det lägger man oftast inte märke till. Från min mörka observationsplats i Virsbo som ligger 45 km NW om Västerås syns Västerås stadsljus vid horisonten och himlen i zenit tycks ändå vara helt mörk. Dock är inte så fallet för SQM-L visar himlens ytljusstyrka som 21.6 (i bästa fall) mot 22.0 som anses vara perfekt mörk himmel. Från min balkong i Västerås ser jag även Stockholms nattljus sprida sig vid den östra horisonten och huvudstaden ligger ändå 10 mil härifrån.

Om man vill uppleva total avsaknad av mänskliga ljusföroreningar brukar jag säga att en 10 mil från närmaste tätort med över tusen invånare krävs, men då är jag en konässör också. Från Nangerwalla i Western Australia uppmätte jag SQM-L 22.09 men då var också närmaste tätorten Geraldton (25,000 invånare) 110 km fågelvägen från mig. Resten var öken. Så svaret på din fråga säger jag drygt 5 mil från närmaste stad.

Det blir aldrig helt mörkt vid en total solförmörkelse heller, oavsett var man observerar den. Solens korona har ungefär samma ljusstyrka som fullmånen, dvs ca -12.7 magnituder, och det lyser upp landskapet en hel del.

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mörk stad

Post by AstroFriend »

Hej Timo.
Ja Stockholm är stort och en riktig ljusförorenare tyvärr. Intressant det du skrev om solförmörkelsen, jag visste inte att koronan kunde jämföras med månen i ljusstyrka. Värdet din mätare ger är det magnitud per bågsekundkvadrat eller är det bara ett siffervärde och inte kalibrerat?

Vi har en sommarstuga öster om Stockholm ca 30km bort. Riktningen därifrån mot Stockholm är inte rolig. Öster och söder däremot är ganska bra. Lite längre ut ligger Björkviks brygga som är en populär plats att observera från. Dock säkerligen långt från lika bra som du har.

Tack för informationen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mörk stad

Post by timokarhula »

Ja, apparaten anger himlens mörker (ytljusstyrka) i enheten V-magnituder per kvadratbågsekund.

/Timo K

Return to “Väder”