Snöfall från en klar himmel?

Allt om våra kära moln..... Väderdiskusioner, Statistik, väderstationer mm
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Snöfall från en klar himmel?

Post by timokarhula »

Jag har en liten märklig fråga till meteorologerna här på Astronet. I måndags morse (13 januari), när jag höll på att borsta bort snön från bilen, märkte jag en egendomlig sak. Det snöade relativt ymnigt men jag tyckte ändå att himlen såg klar ut. Vid närmare titt såg jag stjärnor. Först Vega, sedan Deneb och i zenit syntes Karlavagnen enkelt trots snöfallet!? Var kom snön ifrån när himlen tycktes vara molnfri? Det blåste inte märkbart så de eventuella snömolnen borde inte ha varit åt sidan någonstans. Kan snöflingor skapas direkt ur fukt i luften och dala ner? Temperaturen var -14º. Det kändes lika mystiskt som en blixt från en klar himmel.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Snöfall från en klar himmel?

Post by Hans Bengtsson »

Jajamen, vid låga temperaturer kan det komma snö från en molnfri himmel. Vanligen handlar det då om vad som kallas "enstaka snöflingor" och som inte registreras som snöfall i egentlig mening. Men det händer emellanåt att man får rejält snöfall med kraftig siktnedsättning även vid molnfri himmel.

M v h
Hans Bengtsson
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Snöfall från en klar himmel?

Post by bjorne »

Det kallas "Diamond Dust".
Rätt vanligt förekommande i mina gamla hemtrakter norr om Polcirkeln :-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_dust
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Snöfall från en klar himmel?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det som ibland kallas "diamond dust" är iskristaller, och det är förstås möjligt att det var detta som Timo såg. Men det kan också ha varit snöstjärnor som bildades direkt utan moln. Det ser då ut som ett helt vanligt snöfall med den skillnaden att man kan kan se en klarblå himmel när man tittar uppåt (eller stjärnor om natten).

http://www.met.tamu.edu/courses/metar/metar-pg9-ww.html

m v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Snöfall från en klar himmel?

Post by timokarhula »

Tack för svaren. Det var inte iskristaller jag såg utan riktiga snöflingor. Under gatlyset såg man att de var ganska rikliga. På dagtid har jag sett "diamond dust" under en klarblå himmel. Jag gick i skogen och trodde att kristallerna blåstes bort från träden men så var nog inte fallet.

En gång har jag t.o.m. observerat galaxer när det regnat. Höll på att obsa NGC4605 som låg i zenit när jag märkte att jag fick lätta vattendroppar på mig. Det orsakades av regnmoln som syntes i ett annat håll på himlen. Då fick jag bråttom att ta in grejerna!

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Snöfall från en klar himmel?

Post by Hans Bengtsson »

Det som du såg är ganska sällsynt, jag har bara vid ett enda tillfälle sett molnfri himmel i samband med ett snöfall som skulle klassas som måttligt med tanke på siktnedsättning och nederbördsmängd. Det var på 80-talet på Landvetter flygplats. En kall vinterdag, jag tror omkring 10 minusgrader, och absolut vindstilla med snöstjärnor som föll helt vertikalt (alltså inget snödrev). Sikten gick ner avsevärt och det blev vitt på marken.

Själv befann jag mig ungefär 10 meter över marken och kunde utan problem se en härligt klarblå himmel genom snön. Om jag befunnit mig helt nere på marknivå vet jag inte ifall himlen hade kunnat ses, då hade man nog trott att det var ett alldeles vanligt snöfall från Stratocumulusmoln eller kanske Nimbostratus.

Ett problem uppstod eftersom det som kallas "snöfall" enligt synop-reglerna ska komma från moln, medan "enstaka snöstjärnor" kan uppträda när himlen är molnfri. Hur rapporterar man då när snöstjärnorna är långt ifrån enstaka men det ändå inte finns några moln? Jo, jag minns att jag för flygtrafiken angav måttligt snöfall och SKC (Sky Clear) - och i den synoptiska rapporten angav jag måttligt snöfall och hittade på 1/8 Stratocumulus. En synop med snöfall och molnfri himmel skulle nämligen inte ha gått igenom den månatliga kontrollen utan det hade blivit bakläxa på en sådan rapport ...

Även vid andra tillfällen har jag sett enstaka snöstjärnor som varit ovanligt mångtaliga för att kallas "enstaka", men ovan nämnda tillfälle står helt i särklass vad gäller intensitet.

m v h
Hans Bengtsson

Return to “Väder”