Dåligt väder klagan.

Allt om våra kära moln..... Väderdiskusioner, Statistik, väderstationer mm
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Dåligt väder klagan.

Post by Corpze »

Får väl hem min kya Atik till veckan... Så klart väder på den här sidan årskiftet känns avlägset :evil:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Dåligt väder klagan.

Post by Frost »

rapporterar från Gävle jag kan se Jupiter och det verkar vara enstaka moln här och där det är så vackert att se stjärnorna igen synd att luckan inte kom förens 3 på natten. det ser ut att bli en lucka på tisdagen och jag tror att det gäller stora delar utav Sverige så var beredda.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Dåligt väder klagan.

Post by ragge »

Katarina H wrote:Vem är det som har köpt teleskop?
Katarina
Martin F wrote:Jag har nu fått hem min HEQ5 och ...
Martins fel alltså.
En montering skall inte underskattas.

;)
Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Dåligt väder klagan.

Post by Martin F »

ragge wrote:
Katarina H wrote:Vem är det som har köpt teleskop?
Katarina
Martin F wrote:Jag har nu fått hem min HEQ5 och ...
Martins fel alltså.
En montering skall inte underskattas.

;)
Ragnar
Förlåt! I paketet låg dessutom ett Orion guidekit... blir det dubbel molnkarens då eller räknas det in i samma? :D
Det närmar sig en månad nu (en vecka kvar) så kanske det kan klarna lite? Lagom tills månen klättrar upp på himlen igen förstås...
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Dåligt väder klagan.

Post by ragge »

Jag offrade mig och skickade in min kamera för astromodifiering.
Jag är alltså utan kamera ett tag.

Så, varsågoda och ta för er alla ni andra i västra Sverige när molnen nu skingras. Tänk inte på mig... :angry:

/Ragnar
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Dåligt väder klagan.

Post by Robert »

ragge wrote:Jag offrade mig och skickade in min kamera för astromodifiering.
Jag är alltså utan kamera ett tag.

Så, varsågoda och ta för er alla ni andra i västra Sverige när molnen nu skingras. Tänk inte på mig... :angry:

/Ragnar
Tack så mycket. Hade besök i observatoriet igår och det var den första klara kvällen på länge.....
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Dåligt väder klagan.

Post by timokarhula »

Molnighetsrekordet för november i Västerås slogs igår. Visserligen såg jag några stjärnor en stund vid 22-tiden men det räknas inte för att jag ska betrakta det som en halvklar himmel ens. Hittills har det varit 21 kvällar i följd med mulet väder och slog novemberrekordet från 2009 som hade en period på 20 molniga kvällar i rad. Jag har inte observerat någonting sedan den totala månförmörkelsen i Australien den 8 oktober. Skillnaden i molnighet mellan Bergslagen och W.A. är som natt och dag för där var 79% av kvällarna stjärnklara. Till exempel noterade jag Merkurius, Saturnus och Mars under minst 14 kvällar. Det ser dock ut att bli klart väder ikväll i Västerås.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Dåligt väder klagan.

Post by Hans Bengtsson »

Igår (24 november) hade vi första gången på länge en klar kväll i Göteborg. Tyvärr kom jag inte hem förrän klockan 19 UT och var då rätt trött och ville egentligen sova så snart som möjligt ... men en dryg timme blev det i alla fall på balkongen, totalt 24 observationer som nu finns i SVO.

När ögonen väl mörkeranpassat sig var gränsmagnituden bra, jag såg utan större ansträngning ett par stjärnor av magnitud 13.8. Och när jag steg upp nu i morse var det riktigt rejält stjärnklart med Capella och Gemini västerut, men jag är ingen morgonobservatör och var dessutom tvungen att ge mig iväg till jobbet.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Dåligt väder klagan.

Post by Katarina H »

Härlig läsning!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Dåligt väder klagan.

Post by Hans Bengtsson »

Klart även ikväll. Bestämde mig tidigt för att ta 25 variabler för att dels passera gårdagens resultat rent kvantitativt, dels passera 1000 obsar under året. Höll på mellan 16:13 och 17:02 UT. Jag blir alltid lika förvånad vid den här tiden på året hur tidigt på kvällen det går att börja ett variabelpass!

Inga speciella överraskningar. R CrB är uppe på magnitud 8.0, tilltagandet sker ganska långsamt nu. V Boo var förresten ljusstark, magnitud 8.1. S UMa i minimum, magnitud 12.4. Är AL Dra verkligen en mira? Kanske halvregelbunden? Magnitud 11.4 hade den ikväll. Får hålla bättre koll på den.

M v h
Hans Bengtsson
protwo
Posts: 16
Joined: 2013-02-05 21:26:49
spamtest: JA

Re: Dåligt väder klagan.

Post by protwo »

Suck ! stjärnklart hela kvällen och fick precis upp cpc 9.25an efter massa slit, då rullar molnen in och allt är borta.
Bara att packa ihop och gå in igen, en riktig piss höst :(
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Dåligt väder klagan.

Post by ragge »

Bättre att göra något positivt i stället för att bara klaga tänkte jag.
Varför inte kombinera badrum och hemma-obs ? Garanterat molnfritt dessutom.
Duschdraperiet finns på din närmaste stormarknad, annars kan de säkert ta hem det på beställning :D
IMG_3391.jpg
IMG_3391.jpg (1.21 MiB) Viewed 9691 times
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Dåligt väder klagan.

Post by Nokturner »

Klar kväll här i förrgår, SMHI lovade dessutom en klar natt. Packade teleskopet och alla grejor och åkte ut till min obsplats (vägastronom). Stiger ur bilen, mulet... Väntar trekvart, mulet. Åker hem, mulet... I går kväll mulet som vanligt, SMHI lovar mulet under natten. Vaknar klockan två, kollar ut - en enastående gnistrande klar stjärnhimmel! Känns för sent, går i säng igen... I kväll, mulet...

En del obsar duschdraperier i badrummet, själv sitter jag och skriver här. Men nej, egentligen klagar jag inte, även om jag tror att molnigheten satt rekord i höst även här.

Strax blir det kallt, förmodligen lagom till att himlen åter öppnar sig. Men jag har rustat mig med nyinköpta lovikavantar och norska yllesockar. Hur mycket jag än studerar vantarna ser jag dock inga stjärnor och planeter på dem. Skulle vara vackert färgat norrsken då i lovikamönstret. Jag får ta in dem i badrummet i mörkret, kanske ser jag stjärnorna då...

Ja, några betraktelser under ett täcke av permamoln :-)
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Dåligt väder klagan.

Post by Corpze »

Detta ständiga gråa vädret tycks aldrig lätta, fast nu kommer iaf snön. Och eftersom det inte blir teleskoptid så blir det plogrobotbyggartid :)

http://youtu.be/l0XnDt6HEWU
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Dåligt väder klagan.

Post by MikkoK »

Detta börjar bli löjligt. Jag vet inte sist jag hade klar himmel...
Nu verkar det klarna upp om en vecka eller så...men det lär väl ändras.

SUCK.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D

Return to “Väder”