Inläggav wilt » 2014-04-16 00:12:48
I fredags var det mulet här i Lund, men väderleksprognoserna hade förutspått en lucka med klart väder på kvällen. Prognoserna stämde och jag hoppade ut för en snabb runda med det lilla teleskopet när det klarnade upp och fick uppleva en i mitt tycke sällsynt kombination av god transparens och stabil seeing. Jag nådde djupt i gränsmagnituderna - 12.0 syntes lätt och jag anade en 12.5 stjärna med min 90 mm Maksutov trots dålig eller rättare sagt ickeexisterande mörkeradaption (pga grannarnas trädgårdsbelysning, kökslampor etc) och en observationsplats i staden.
Efter elva variabelskattningar gick jag över till att kolla på månen och Mars, det var fantastiskt stabil bild, bilden var i princip utan luftdallring i 187x. En kombination av god transparens och stabil luft som man inte alltid ser. Och det var helt vindstilla samt dessutom av någon anledning nästan helt tyst ute. Och intressant att det inföll i en lucka på 1-2 timmar mellan perioder av kompakt molnighet före och efter. En fin obsrunda.
Jag obsade i går och i kväll, men då var förhållandena mer normala; bra transparens, men lite grötig seeing.
Man blir lite nyfiken på det här med meteorologi för amatörastronomer. Det finns säkert bra böcker i ämnet: lästips, någon?
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
hemsida /
blogg /
astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA