Är det bara jag, eller...?

Allt om våra kära moln..... Väderdiskusioner, Statistik, väderstationer mm
Post Reply
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Är det bara jag, eller...?

Post by awasen »

Förra året (alltså säsongen 2016-2017) var ju riktigt usel men endast 6 loggade sessioner varav endast två för foto... Den här säsongen har varit ännu sämre... 2 gånger har jag hittills varit ute och försökte mig på foto en gång men det var så mycket fukt så det blev bara sudd.

Jag bor på Ekerö vid Mälaren och upplever att det varit väldigt mycket mer mulet än normalt hittills i år. Den enda riktigt stjärnklara natt nu sen oktober var i förrgår med dryga 70% måne rakt i ansiktet så foto kunde jag ju glömma.

Har ni andra i Stockholmsområdet liknande erfarnhet från de senaste två säsongerna eller är det bara Ekerö som är "drabbat" värre?

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Är det bara jag, eller...?

Post by Trollsvans »

Förvisso inte huvudstaden, men jag tycker det är mulnare än "vanligt" här med.
Sen början av november har jag noterat 5 klara nätter. En där jag faktiskt fotade, tre med fullmåne (+/- några dagar) och en med styv kuling.

Jag har i och för sig köpt både Star Adventurer och en apokromat under hösten, så jag förväntar mig att vara molntäckt fram till påsk; jag vet hur det funkar.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Är det bara jag, eller...?

Post by micke187 »

Nej du är nog inte ensam om ja tycka det. Jämfört med förra året så har det varit betydligt molnigare denna säsong. Speciellt hösten har ju varit fruktansvärt mycket sämre än det varit.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Är det bara jag, eller...?

Post by DHEB »

Hej, jag skulle inte säga att det är mycket molnigare denna höst som förra, eller hösten innan. Bor dock öster om Ekerö, på "fastlandet", och kanske drabbas vi lite mindre här än i Mälaröarna. Vet dock ej.

FWIW jag har nyligen gjort en informell studie av molnighet genom att använda SMHI data för Stockholm. Slutsatsen är att antalet klara dagar minskar (dagtid molnighet ökar) under tiden 1961-2016. Du kan se det här: Is cloudiness increasing? The curse of cloudiness and climate change.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Är det bara jag, eller...?

Post by Hans Bengtsson »

Om vi tittar på den nattliga molnigheten över Ekerö dels september - december 2016, dels september - december 2017, så var förhållandena något bättre 2016.

2016 sep - dec:
Medelmolnighet under den tid då solen ligger minst 15 grader under horisonten, före midnatt UT: 69.1 %.
Motsvarande efter midnatt UT: 69.5 %.

2017 sep - dec:
Medelmolnighet under den tid då solen ligger minst 15 grader under horisonten, före midnatt UT: 73.1 %.
Motsvarande efter midnatt UT: 72.9 %.

Om vi istället tittar endast på antalet klara eller nästan helt klara timmar (med solen minst 15 grader under horisonten), så får vi en skillnad även mellan tiden före midnatt UT och efter midnatt UT:

Före midnatt UT, sep - dec 2016: 90 timmar
Efter midnatt UT, sep - dec 2016: 60 timmar

Före midnatt UT, sep - dec 2017: 71 timmar
Efter midnatt UT, sep - dec 2017: 57 timmar

Med "klara eller nästan helt klara timmar" menas i detta fall att molnigheten varit mindre än 10.0 %.
Skillnaden i antalet klara timmar mellan klockslagen före midnatt och klockslagen efter midnatt beror förstås delvis på att jag valt UT och inte SNT för att definiera midnatt.

Statistiken bygger på timvis mesoskalig analys, som i sin tur bl.a. bygger på automatisk tolkning av satellitbilder.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Är det bara jag, eller...?

Post by DHEB »

Intressant, Hans. Var har du tagit data från. Har du en referens? Eller det är en eget studie?
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Är det bara jag, eller...?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det är data som jag har tillgång till genom jobbet (SMHI).

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Är det bara jag, eller...?

Post by DHEB »

Ok!
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Är det bara jag, eller...?

Post by awasen »

Tack Hans!
Det var intressant och bekräftar ju att det är dåligt ställt med klara kvällar... Jag ser på SMHI att vi får flytta till Gotland så kommer vi ner till 65% i molninghet... :)

Skulle vara intressant att veta vad Åland ligger på (där jag har stuga) för där upplever jag att det är betydligt bättre.

Det verkar ju också bekräfta att det är mer klart på morgonsidan. Ofta när jag åker iväg till Arlanda kl. 5 på morgonen är det sprakande stjärnklart fast det var ett tjockt molntäcke kl. 22-23 kvällen före.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Return to “Väder”