Klimat och kosmisk strålning - Henrik Svensmark

Allt om våra kära moln..... Väderdiskusioner, Statistik, väderstationer mm
Post Reply
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Klimat och kosmisk strålning - Henrik Svensmark

Post by Katarina H »

Hej!

Är det någon här som satt sig in i Henrik Svensmark (länk tex https://en.wikipedia.org/wiki/Henrik_Svensmark" onclick="window.open(this.href);return false;) forskning om klimatvariationer och kosmisk strålning? Jag har läst hans bok The Chilling Stars för flera år sen. Började titta på det lite nu igen. Vad säger ni om den här teorin?!?! Jag tycker det är väldigt spännande teori. Den går ut på att kosmisk strålning påverkar molnbildningen och att klimatet beror på var i vintergatan vi är (om jag minns rätt?!).

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Klimat och kosmisk strålning - Henrik Svensmark

Post by AstroFriend »

Hej Katarina,
Jag vet att jag läste en artikel om cosmisc radiation and clouds. Nu vet jag inte om det var dansken här som låg bakom. Men på något sätt måste det väl strålning påverka men är ju avhängit styrkan på det. Vid lägre doser borde andra saker påverka mer och därmed svårt att få fram data på denna del isolerat antar jag. Hur mycket påverkas cosmic radiation som når oss när solen vandrar upp och ned i galaxplanet?

Läste lite snabbt i länken du skickade också, såg detta:

"During the last 100 years cosmic rays became scarcer because unusually vigorous action by the Sun batted away many of them. Fewer cosmic rays meant fewer clouds—and a warmer world."

Jag tycker mig läst att fler moln ger ett varmare klimat till en viss gräns, alltså tvärtemot vad det står här. Moln hindrar ju IR strålning och därmed blir som ett skyddande värmeisolerande täcke runt jorden. Bland annat brukar det ju diskuteras hur mycket kondensationen från flygplan påverkar klimatet, och då negativt och bidrar till uppvärmingen. Lägre ozonhalter som vi nu lyckats få till har en kylande effekt pga mindre moln. Däremot askmoln från vulkaner och meteorit nedslag får en kylande effekt eftersom de blockerar större delen av solens spektrum, men den typ av moln var det nog inte fråga om här.

Har nu inte läst på detta ordentligt så jag fyllde i en hel del egna tankar säkerligen många fel.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Klimat och kosmisk strålning - Henrik Svensmark

Post by Katarina H »

Håller i princip med dig om att fler moln borde ge varmare klimat och inte tvärtom. Allt blir mycket spekulationer när man läser om sånt här. Men det ska vara underbyggt med experimentella data. Skulle vara intressant om någon mer har läst in sig på detta och kommit fram till om det håller eller ej.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob

Return to “Väder”