Maxima och minima för 50 bortglömda miror

Inom Variabelsektionen studeras olika typer av föränderliga stjärnor främst med avseende på ljusstyrka och periodicitet. Sektionsledare är Chris Allen som kan ge råd och tips. Diskussioner om variabler
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Maxima och minima för 50 bortglömda miror

Post by ThomasK »

Wikisidan över de 50 bortglömda mirorna har nu blivit uppdaterad med maximum och minimum för andra kvartalet 2018. Jag har lagt in 16 nya max och 12 nya min plus uppdaterade uppgifter om stjärnornas perioder. Tyvärr har det varit få observationer av de här stjärnorna de senaste månaderna vilket gör att tidpunkterna för max/min den här gången är osäkrare än vanligt. Därför har jag denna gång även använt uppgifter från ASAS-SN för att kunna bestämma tidpunkterna mer noggrannt. Jag la dock märke till att ASAS-SN har ett längre uppehåll i observationerna runt stjärnornas konjunktion med solen än vi behövt och de inte når lika svaga magnituder som vi gör.

Jag jämförde också stjärnornas nuvarande perioder med uppgifterna från vår JAAVSO-artikel för några år sedan. De flesta stjärnorna håller sig inom några tiondelar från perioderna i artikeln. Ett undantag är V750 Cyg vars period de senaste fyra cyklerna har varit i genomsnitt 15 dagar kortare än dess tidigare genomsnittliga period.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Maxima och minima för 50 bortglömda miror

Post by Katarina H »

Otroligt är bara förnamnet på din insats.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Maxima och minima för 50 bortglömda miror

Post by ThomasK »

Nu är Wiki-sidan där projektet med 50 bortglömda miror dokumenteras uppdaterad med uppgifter för sista kvartalet 2019. Jag har lagt in uppgifter för 22 nya maxima och 19 nya minima samt aktuella perioder och färgindex. Totalt har vi fått ihop 928 max och min sedan projektet startades 2012.

Två av stjärnorna jag tycker är extra intressanta och som jag skrivit om förut är WX Her och V750 Cyg. WX Her som verkar ha haft en jämt avtagande period sedan början av 1900-talet, då den låg på 187 dagar, har nu en period strax under 180 dagar. V750 Cyg hade under 1900-talet fram till dess vi började observera den en medelperiod på 433 dagar. Men ungefär i samma veva vi började observera den ändrades perioden drastiskt i ett slag och har sedan 2012 legat på i medel 419 dagar.

Båda dessa stjärnor har fortsatt på sina inslagna vägar under 2019, kommer de fortsätta med detta under 2020 eller kommer vi att få se ett nytt beteende?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Maxima och minima för 50 bortglömda miror

Post by Hans Bengtsson »

Strålande. Som alltid.

Så småningom får det väl nästan bli en uppföljning till JAAVSO-artikeln om de 50? Många nya data har ju samlats in sedan artikeln skrevs.

Mvh
Hans Bengtsson