Nyhetsbrev från SAAF/V

Inom Variabelsektionen studeras olika typer av föränderliga stjärnor främst med avseende på ljusstyrka och periodicitet. Sektionsledare är Chris Allen som kan ge råd och tips. Diskussioner om variabler
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Nyhetsbrev från SAAF/V

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:En annan veckorapport som jag också varmt kan rekommendera är Data Usage Report från AAVSO. Man behöver inte vara medlem, det räcker med att man har en AAVSO-signatur och har rapporterat obsar dit. Rapporten visar hur många av ens egna observationer som laddats hem den senaste veckan och i vilka syften, samt för vilka variabler.

Det är förbluffande i vilken stor omfattning variabelobservationer används i olika sammanhang! Vissa veckor har över tusen av mina obsar kommit till nytta på detta vis, fast då är det förstås i regel så att några långa obsserier använts flera gånger. Det händer att skattningar jag gjorde för 45 år sedan med 5 cm refraktor finns med i materialet.

Brian Marsden skrev en gång att teorier kommer och går men observationer består (fast han skrev inte på svenska förstås). Det ligger mycket i det. Men en förutsättning är ju att observationer rapporteras, och det är nog en gren där vi skulle kunna bli mycket bättre inom svensk amatörastronomi.

M v h
Hans Bengtsson
Håller med, är också förtjust i veckobreven som visar vilka nedladdningar som gjorts av ens obsar från databasen och vad de använts till, inte helt sällan av professionella astronomer. En av alla de saker som bidrar till att göra obsandet meningsfullt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Nyhetsbrev från SAAF/V

Post by mikaelanderlund »

Hans Bengtsson wrote:En annan veckorapport som jag också varmt kan rekommendera är Data Usage Report från AAVSO. Man behöver inte vara medlem, det räcker med att man har en AAVSO-signatur och har rapporterat obsar dit. Rapporten visar hur många av ens egna observationer som laddats hem den senaste veckan och i vilka syften, samt för vilka variabler.
hmm, jag kan inte hitta den fliken. Exakt var hittar jag funktionen

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Nyhetsbrev från SAAF/V

Post by wilt »

mikaelanderlund wrote:
hmm, jag kan inte hitta den fliken. Exakt var hittar jag funktionen

/Mikael
Här.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA