Uppdatering av SVO

Inom Variabelsektionen studeras olika typer av föränderliga stjärnor främst med avseende på ljusstyrka och periodicitet. Sektionsledare är Chris Allen som kan ge råd och tips. Diskussioner om variabler
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Uppdatering av SVO

Post by Robin Andersson »

Ser strålande ut!
Går det möjligtvis att få en kort men koncis datatabell intill de stjärnor som finns med i programmet? Tänker mig ungefär en liknande som visas då man söker på stjärnor i GCVS. Ifall jag inte är ensam om att önska detta då givetvis.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Då var det dags för en ny omgång periodberäkningar och fasdiagram för ett gäng stjärnor. De som väljs ut är de som har observerats mest flitigast och inte har uppdaterats på ett tag och där bra underlag finns. De uppdaterade beräkningarna och diagrammen finns som vanligt på SVO under "Ljuskurvor & Resultat" -> "Fasdiagram för 65 stjärnor".

Nya den här gången är V2331 Cyg och KR Lyr och dessutom har uppgifterna uppdaterats för R And, T Ari, RX Aur, SX Aur, TT Aur, S Boo, T Cep, R Dra, AC Her och S UMa.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Jag har lagt till en ny sida som presenterar våra solfläcksobservationer i diagramform. Sidan hittas i menyn via "Solfläckar -> Solfläcksdiagram".

I dagsläget är det 3 digram som visas. Dels "råa" solfläckstal så som de inrapporterats (10 * antalet grupper + antalet fläckar), dels korrigerade värden där varje observatörs värde är muliplicerat med en individuell konstant, k, som räknats ut i jämförelse med solfläckstalen från SIDC (Solar Influences Data Analysis Center, www.sidc.be). Siata diagrammet visar senaste 5 årens solfläckstal från SIDC och vår korrigerade månadsmedelvärden.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Nu finns det ytterligare 5 nya fasdiagram i SVO. De hittas som tidigare under "Ljuskurvor & Resultat" -> "Fasdiagram för 70 stjärnor". 10 av de tidigare har också blivit uppdaterade.

De nya är för U Aur, R CVn, VZ Cas, V667 Cas och S Her. De som uppdaterats är U Aql, V Boo, X Cam, Z Cyg, RS Cyg, WY Cyg, chi Cyg, ST Gem, AN Lyr och EL Lyr.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Jag har uppdaterat modulen för ljuskurvor idag. Efter önskemål har nu symbolen för ej sedda observationer nu fått olika färg beroende på filter (svart för visuella, grön för V-filter osv.). För att en ej sedd obs med R-filter inte ska få samma färg som en observatörs markerade obsar har jag fått byta färg på markerade obsar från röd till gul. Kolla gärna och se om färgskalan funkar eller behöver justeras ytterligare.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

I SVO finns nu möjlighet att exportera observationer i ett filformat som den engelska tidningen The Astronomer vill ha. Kontaktperson för tidningens variabelsektion är Gary Poyner som före den 5:e i månaden tar emot observationer gjorda föregående månad.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppdatering av SVO

Post by Hans Bengtsson »

Ännu en bra SVO-funktion! Jag tror jag kommer att använda mig av den. TA och Guy Hurst i synnerhet spelade en stor roll i svensk observationell amatörastronomi på Astrobasens tid. Det var genom TA:s e-mail-service (dom var verkligen väldigt tidiga med sådana saker!) som vi snabbt fick tillgång till nyheter. Jag minns att Astrobasen inte ens behövde betala för servicen eftersom TA tyckte det var så viktigt med de svenska kontakterna.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by wilt »

Suveränt, Thomas!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Nu finns det ytterligare 5 nya fasdiagram i SVO. De hittas som tidigare under "Ljuskurvor & Resultat" -> "Fasdiagram för 80 stjärnor". 10 av de tidigare har också blivit uppdaterade.

Nya stjärnor denna gång är AV Cyg, RS Ori, WikV01, WikV02 och WikV03. De som uppdaterats är eps Aur, R Boo, R Cam, R Cas, omi Cet, S CrB, V CrB, RT Cyg, T Her och S UMi
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Två gånger om året brukar jag uppdatera sidan med fasdiagram och perioduppgifter i SVO med nya och uppdaterade perriodberäkningar. Uppgifterna bygger på observationerna i SVO, gjorda inom SAAF/V. Nya stjärnor denna gång är R Aur, X Aur, UZ Cam, W CrB och DZ Per, medan R Ari, V Cas, R Cyg, S Gem, T Gem, U Her, u Her, X Oph, R Sge och RS UMa har blivit uppdaterade. Coolt att tänka på att varje prick i diagrammen är resultatet av ett enskilt nattligt möte mellan människan och stjärnan.

Sidan finns som tidigare på http://var.astronet.se "Ljuskurvor & Resultat -> Fasdiagram för 85 stjärnor".
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Nu var det dags igen för nya och uppdaterade fasdiagram utifrån variabelobservationerna i SVO. Som vanligt har det tillkommit 5 nya diagram, den här gången för T Cam, RU Cyg, S Ser, Z UMa och R Vul), och 10 befintliga har uppdaterats med de senaste årens observationer, S Cas, T Cas, T Cep, R Dra, W Her, RU Her, SY Her, AC Her, W Peg och S UMa.

Z UMa är en av de mest observerade stjärnorna i SVO. Att den inte kommit med förut beror på att jag läst att den är halvregelbunden och att det därför inte skulle vara meningsfullt med ett fasdiagram för den. Men det blev ett riktigt fint diagram som spänner över 25 års observationer.

Sidan finns som tidigare på http://var.astronet.se "Ljuskurvor & Resultat -> Fasdiagram för 90 stjärnor".
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppdatering av SVO

Post by Hans Bengtsson »

Jag har gått igenom alla NSV-stjärnor i SVO och kollat vilka av dessa som nu har fått officiellt GCVS-namn. Här är resultatet:

NSV01436 = V1024 Per
NSV08550 = V1406 Her
NSV10028 = V3288 Oph
NSV11154 = V0742 Lyr
NSV11753 = V0675 Lyr
NSV17076 = V0974 Mon
NSV17124 = V0977 Mon
NSV25612 = V1724 Cyg
NSV 26171 = V1213 Cas (edit: stod fel tidigare, ändrat nu)

Thomas K, har du möjlighet att vid tillfälle byta ut NSV-namnen mot de nya GCVS-namnen?

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Tack för att du uppmärksammade detta. Jag har ändrat namnet på stjärnor och obsar och lagt in uppgifterna från VSX på de stjärnor som saknades. Sista stjärnan verkar vara V1213 Cas istället för V1213 Cyg.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Efter en idé från Gustav H har jag nu lagt in en ny funktion för att leta upp observerbara minimum för förmörkelsevariabler i SVO. Denna hittas under menyvalet "Stjärnor och Stjärnbilder" på SVO-sidan, http://var.astronet.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Förmörkelsevariabler är ju system av dubbelstjärnor där stjärnorna är orienterade så att de sett från oss passerar framför och förmörkar varann. Förmörkelsevariabler av Algol-typ (typbeteckning EA) är system där stjärnorna är väl åtskiljda och karaktäriseras av att de lyser med konstant ljusstyrka under största delen av tiden som avbryts av mer eller mindre djupa dippar när stjärnorna förmörkar varann. Den största dippen (primärminimum) inträffar när den ljusstarkaste stjärnan blir förmörkad och sekundärminimum, som för vissa stjärnor knappt är märkbart, inträffar när den ljussvagare stjärnan förmörkas.

Med den nya funktionen kan man lätt leta upp vilka variabler som är i primärförmörkelse under det kommande observationspasset.
Den funkar på följande sätt.
- Endast variabler som har EA i sin typ kommer med.
- Utsökning kan göras antingen på namnet, eller en del av namnet (t.ex stjärnbild) eller via ett intervall av RA och Dekl.
- Möjlighet att bara ta med variabler av en viss magnitud.
- För vald variabel eller område söks sedan minima mellan datumen i datumfältets intervall (måste fyllas i).
- Obs tid (anges i UT) anger att endast förmörkelser som inträffar inom denna tid på dygnet kommer med.
- På resultatsidan visas tider för förmörkelsens start, mitt och slut. För att händelsen ska komma med måste någon del av förmörkelsens start till slut inträffa mellan obs tidens start och slut.
- Första möjliga tid är startdatum + obs tid. Om man t.ex. väljer att söka mellan 2016-09-01 till 2016-09-02 och 20:00 till 02:00 blir det två sökintervall 2016-09-01 20:00 - 2016-09-02 02:00 samt 2016-09-02 20:00-2016-09-03 02:00

När jag för första gången provkörde funktionen 8:e september testade jag att söka förmörkelser för U Sge som jag rätt ofta observerat, men bara sett i förmörkelse en handfull gånger under 7 år. Blev helt förvånad när jag fick upp att en förmörkelse höll på just nu! Så jag avslutade programmerandet och tog fram kikaren istället och jodå den var förmörkad. Hade först lite svårt att hitta rätt då U Sge brukar dominera sitt närområde till höger om Klädhängaren, men sedan kunde jag följa den ner i botten under kvällen.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Dags igen för nya fasdiagram i SVO! Som vanligt har jag lagt till 5 nya stjärnor och uppdaterat diagrammen för 10 befintliga. Sammanlagt finns det nu diagram och periodperäkning för 95 variabler. De variabler som kan komma ifråga är sådana med hyfsat regelbunden period. Mest är det miror, men även en del halvregelbundna, cepheider, förmörkelsevariabler och RV Tauri-stjärnor. Om man tittar på denna mängd diagram och observationer tycker jag det är rätt fantastiskt vad den lilla gruppen variabelobservatörer har åstadkommit genom åren.

Nya stjärnor för denna gången är: S CMi, del Cep, FF Cyg, U Sge och V718 Tau. De uppdaterade är: T Ari, S Boo, V Boo, X Cam, R CVn, VZ Cas, U Cyg, V2331 Cyg, AN Lyr och R UMa.

Diagrammen hittas som vanligt på http://var.astronet.se" onclick="window.open(this.href);return false;, Ljuskorvor & Resultat -> Fasdiagram för 95 stjärnor.
Thomas Karlsson