background flatten

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

background flatten

Post by AstroFriend »

Fitsworks funktion för att göra background flatten är för det mesta riktigt bra. Men ibland kan det bli svårt, här är ett exempel på M3. Bilden är stackad med Drizzle och 27x60 sekunder vid iso800, Dithering har används vid guidningen.
red gradient.jpg
red gradient.jpg (139.76 KiB) Viewed 1692 times
Här syns en kraftig kvarvarande röd gradient i nedre vänstra hörnet som Fitswork normalt inte brukar lämna efter sig.
red gradient zoom analyze.jpg
red gradient zoom analyze.jpg (181.43 KiB) Viewed 1692 times
Zoomar man upp bilden och analyzerar värdena ser man att det visar som det ser ut, mest i rött. Fast det borde ju flatten funktionen tagit bort vilket den brukar göra. Det man kan se i bilden att det är "hål" i den, fläckar där det inte är någon röd signal. Sådana kan uppstå vid Drizzling om man har för få bilder eller att Dithering kommandona är olämpliga. Jag hade vid detta tillfälle 27 bilder och jag brukar ha som gräns minst 25 bilder för denna typ av Drizzle, i princip en 2 gångers för röd och blå kanal. Jag är inte helt säker på att det är dessa "hål" som lurar background flatten funktionen, men det verkar vara så. I de bilder som blir bra brukar dessa hål inte framträda så tydligt, men undantag finns. Man ser i datafönstret att variansen är ganska hög, en direkt orsak av hålen, man kan ju se det som ett brus. Lägger man in ett brusfilter försvinner mycket av detta, men påverkar ju övriga delar av bilden negativt också.

Drizzle har den egenskapen att bilderna blir brusigare, exponeringen skall ju räcka till 4 pixlar och inte en som vid den enklare interpolerade stackningen. Man bör alltså räkna med 4 ggr fler subexponeringar. I gengäld så ger den ju högre upplösning på en Bayerpattern färgsensor. Men fungerar också på monokroma sensorer.

Andra redigeringsprogram kan säkert hantera detta bättre, men bäst är ju om man redan i sin obearbetade bild undviker sådana här "felaktigheter"

Bara något som jag ville visa för den som är nyfiken, kanske ett problem som även ni andra haft utan att använda Drizzling?

Uppdatering, fortsättning:
Gjorde ett test till, här har jag lagt på ett gaussiskt blur filter för att jämna till bakgrunden.
red gradient gaussisk blur 03.jpg
red gradient gaussisk blur 03.jpg (16.28 KiB) Viewed 1671 times
Nu om man detaljstuderar bilden kommer man att se att alla hålen i bakgrunden försvunnit. En bieffekt var att stjärnorna även de bredde ut sig.
red gradient gaussisk blur 04.jpg
red gradient gaussisk blur 04.jpg (15.02 KiB) Viewed 1671 times
Om man nu kör en background flatten så blir resultatet ett helt annat, en jämn och fin bakgrund.

Om man istället kört ett filter selektivt på bakgrunden så att det inte påverkar stjärnorna skulle man kunna lösa problemet.

Men bäst av allt är ju att se till att dessa hål i bakgrunden inte finns med redan från början. Lösning i detta fall, fler subbilder och mer jämnt fördelad Dithering.

Med detta test fick jag utrett att det var som jag misstänkte att det var "hålen" i balgrunden som ställde till det. Detta problem kan vara specefikt för Fitswork då det beror på hur programmet räknar ut graden av bakgrundsstörning man har.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;