Ny på astrofoto, bildbehandla M51

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
lewisite
Posts: 21
Joined: 2015-03-25 13:27:41
spamtest: JA
Location: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Ny på astrofoto, bildbehandla M51

Post by lewisite »

Hej

Peter heter jag och fick ett infall nyligen att ge mig på astrofoto. Jag har ingen erfarenhet av astronomi eller teleskop men har fotat an del och kom in på området när jag skaffade en Polarie Vixen för stjärnbilder och blev helt såld.

Jag bor ute i Stockholms skärgård och precis vid gränsen till Stockholms ljusföroreningar och tänkte att mitt hem kan bli en bra plats för att lära mig. Jag har läst MYCKET om astrofoto, både på nätet och i böcker och försöker förstå mig på processen och jag ser bildbehandlingen som den stora utmaningen.

Tekniken förstår jag mig på ganska väl och jag lyckades få ihop mitt teleskop, stativ och tillbehör (leverans 24 timmar sedan), aligna väl mot polaris och kom igång igår under några timmar. Mitt objekt blev M51 ifrån min altan och jag styrde kameran med BYE, guidade med PHD och stackade bilderna först med DSS som ratade alla mina lights utom en mot slutet. Jag prövade flertalet olika inställningar och fick den att fungera två gånger med blandade resultat (jag hade 12 lights av 20 totalt som togs med ISO800 och 50 sek exp., 20 darks med samma inställning, 50 snabba flats och 10 snabba bias som jag tog med iPad skärmen som homogen ljuskälla). Jag anar att anledningen till att DSS ratade mina bilder var underexponering och ej tillräcklig fokus (jag använde Bahtinov mask vid fokus på Vega via BYE och LiveView).

Till sist gav jag upp och stackade mina lights i Photoshop som lager och justerade kurvor, mättnad, kontrast och beskar till 50% och förminskade tills jag blev relativt nöjd:
MASTER_M51_edit.jpg


Jag bifogar även denna enstaka RAW konvertering för att fråga någon kunnig om vilka brister som är tydliga och som kan ha gjort behandlingen svår i DSS. Jag vill nämna att jag fick slänga 10 lights p.g.a. icke helt runda stjärnor men att dem 10 jag använde så matcha dem perfekt i PS:
RAW.jpg



Tacksam för råd!

MVH

Peter
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny på astrofoto, bildbehandla M51

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
M51 ser ju bra ut och du har ju gjort det verkligen avancerat med guidning, en teknik som många kör fast på. Du grejade det på 24 timmar som en del tar år på sig innan de vågar sig på något så avancerat. Konstigt att DSS inte tog de bilderna, bilderna ser ok ut och exponeringarna verkar rimliga. Vad är det för kamera och objektiv du använt? Ett tips när du lägger upp bilder här är att lägga bilderna under bildgalleriet istället. Där finns plats att lägga in kameratyp och objektiv och de blir lättare att hitta.

Jag brukade använda DSS tidigare men numera mest Fitswork. Det ger lite mer manuell kontroll och skulle säkerligen lösa ditt problem med kalibrering och stackning. Är du intressserad av att testa det skall jag lägga till lite mer information om Fitswork, det är gratis så kostar inget att testa.

Hoppas vi får ser många fler bilder här, skärgården låter som en bra plats att vara på för mörkret. Men hur blir det med kondens på utrustning, är det något roblem?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
lewisite
Posts: 21
Joined: 2015-03-25 13:27:41
spamtest: JA
Location: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Re: Ny på astrofoto, bildbehandla M51

Post by lewisite »

Hej Lars


Stort tack! Jag tror fördelen idag är att så mycket info finns att hämta på forum som denna och med lite tur fick jag igång guidningen.

Fitswork låter intressant och jag tar tacksamt emot mer information. När jag beställde teleskopet så hade jag läst om guidningen och dess fördelar och det låg högt på min lista, så jag passade på, även om jag nu kör wide-field med mitt Evostar 80 ED DS. Jag fotade med en Canon EOS 600d och jag körde med en fokal reducerare (0.85) direkt på fokustuben och med kameraadaptern på andra sidan.

Gällande kondens var utrustningen ute mellan 16:00 på eftermiddagen tills jag packade ihop allt klockan 01:00. Inget kondens på glas eller kamera. Jag har byggt ett värmeband utav värmeslingorna ifrån två värmehandskar och en gammal manuell blodtryckmätare som jag inte behövt koppla in ännu.

Fler bilder framöver hamnar i galleriet!


MVH

Peter
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny på astrofoto, bildbehandla M51

Post by AstroFriend »

Kul att höra Peter, du har verkligen gjort en seriös start.

Du har ett teleskop ganska likt min APO 683mm men min är lite ljusstarkare. Canon är beprövat och brukar alltid fungera bra.

Jag brukar kontrollera min från APT:
http://www.ideiki.com/astro/

Det finns en efterföljare till pHD, nämligen den med det logiska namnet PHD2:
http://openphdguiding.org/

Kan kanske vara värt att testa.

Eftersom du nu redan startat så avancerat är det här bara något du måste prova, Astro Tortilla:
viewtopic.php?t=9865


Här är länken till Fitswork:
http://www.fitswork.de/software/softw_en.php

Det är lite tungjobbat i början som med det mesta som är nytt. Den mesta dokumentation är på tyska, men menyerna är på engelska om man installerar det så. Jag har några enkla tutorials hur man gör det grundläggande för att underlätta för de som vill testa.

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=9709

Du kan göra ganska mycket i Fitswork, men kanske smidigast att göra kalibrering och stackning där, ev. backgroundflat som brukar bli ganska bra. Sedan kan du ta över det i 32 bitsformat till PS om du är van att jobba med det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
lewisite
Posts: 21
Joined: 2015-03-25 13:27:41
spamtest: JA
Location: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Re: Ny på astrofoto, bildbehandla M51

Post by lewisite »

Hej Lars


Tack för länkarna. Jag tar och följer dina tutorials nu och kommer hämta in fler bilder under kvällen.

Det är PHD2 jag kör med, inte den tidigare versionen och jag ska kolla på Astro Tortilla.


Återkommer med lite stack framöver.


MVH

Peter
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”