NGC1499 tagning 1

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

NGC1499 tagning 1

Post by Quilding »

Hejsan,

Efter en längre tid med moln/utlandsjobb/annat har jag äntligen gjort ett första försök att fota en nebulosa. Mycket premiärer i denna uppsättning så jag har ingen aning om vad som felar om det felar. Jag är hursomhelst inte nöjd med resultatet så jag tänkte höra vilken ände jag ska börja i.

* Egenmodifierad Canon 1000D (IR-filter bortplockat)
* "Hembyggt" Canon 70-200/2.8L (delar från 3 st trasiga objektiv)
* Stackning i DSS.
* Efterbehandling i GIMP.

Det blev 165 x 30s lights och 14 x 30s darks med ISO1600. Grejen är den att jag sett mycket bättre resultat än vad jag åstadkommit, och då med mycket kortare total exponeringstid och även kortare subar. En typisk sub bifogad här nånstans. Har aldrig lagt upp någon bild här så vi får väl se var den hamnar :D Försökte ladda upp CR2-filen men det gick inte så jag visar jpg istället. Tänkte om ni kan ta en titt på denna och se om det är bra eller dåligt att utgå ifrån. Jag har ingen aning vare sig angående brusnivåer eller fokus hur det bör se ut.

Mvh
Q
Attachments
NGC1499 30s sub, ISO1600.
NGC1499 30s sub, ISO1600.
IMG_0546.JPG (4.4 MiB) Viewed 2139 times
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: NGC1499 tagning 1

Post by Quilding »

Kan tillägga att efter en vända i DSS och Gimp tycker jag att själva nebulosan syns sämre än i en enskild sub hur jag än drar i nivåer och kurvor. Kan det vara så att den försvinner i bruset efter stackning? Lägre iso?

Gjorde ett snabbtest i Fitswork och tyckte att det blev bättre, men det är fortfarande inte mycket att hurra över.

Här i byn finns det bara 2 gatlampor och det är 35 km till närmaste tätort i den aktuella riktningen så jag tycker inte det är särskilt mycket ljusföroreningar.
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: NGC1499 tagning 1

Post by Quilding »

Ok, efter ännu en vända i Fitswork fick jag till något som jag ändå är nöjd med. Undrar om jag trots allt har ljusföroreningar. Provar nog med ett CLS-filter nästa gång.