plate solving

Metoder för astrofotografering
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: plate solving

Post by Robert Habolin »

Stoffe, en fråga, jag har fått allt att lira, gjort plate solve alingment med Maxpoint som jobbar ihop med Maximdl klockrent. ( de gör en automatisk alignment med att fota 6-100 punkter på himlen ) men om nu stjärnan eller objektet ändå inte hittar exakt till mitten, hur gör man en "centrering av objektet i maximdl"? jag testade "click center" och dubbel klickar på stjärnan som ska "va" i mitten av bilden. teleskopet gör då en justering och tar en ny test bild, men då hamnar den utanför bild helt istället. vad gör jag för fel då? och en grej till, ska man göra en ny "sync" ( alltså knappen sync i maxim dl ) sen när man fått stjärnan dit man vill?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: plate solving

Post by stoffe »

Hej

Jag använder varken Maxpoint eller Maxim för att göra slew med monteringen så jag kan inte svara på hur du ska göra förutom att du måste göra en synk efter plate solve, annars vet inte monteringen att den pekat fel.

Hur jag gör. EQMOD och Cartes du Ciel (CDC) som jobbar ihop, jag gör sync i Maxim DL och då hoppar rutan som symboliserar synfältet i CDC till och sedan kan jag lätt slewa in objektet där och då hamnar den mitt i prick.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: plate solving

Post by Robert Habolin »

ok, jag hajar! börjar få lite koll på detta nu. kan verkligen rekommendera Maxpoint om du vill testa det. väldigt enkelt och sjukt smidigt. helt automatiskt med Maximdl, bara trycka igång och låta teleskopet ställa in sig och fota av himlen.
och super stort tack för all info i denna tråden!! life saver.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: plate solving

Post by stoffe »

Hej

Jag kikade lite på Maxpoint, det verkar som att alla de funktioner som den tillför redan finns i EQMOD. Tror det kan vara väldigt bra för andra här på forumet som inte kör EQMOD. 8)

Ja visst, ett forum är till för att hjälpa varandra och det är även ett bra sätt att bibehålla de kunskaper som man själv har :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.