Kommer för nära motivet

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Kommer för nära motivet

Post by Polarlight »

Hej alla!

Är ganska ny på det här med astrofotografering men lär mig mer och mer.
Dock har jag ett litet problem som jag skulle vilja få lite tips på.
Har en Skywatcher 200PDS tub (1000 mm) och använder en Canon EOS 550D när jag ska fotografera,
Använder sakerna som följde med okularväskan: http://www.astrosweden.se/astro-okularvaska/18731-0
Problemet är när jag ska få med större nebulosor så får de inte plats, det är nätt och jämt så jag får med hela Plejaderna vid primärfokus.
Kopplar då ihop ringen för konvertern 2" till 1,25" med T2 Kamera adapter. Det är det enda sättet som jag får fokus.
Det andra problemet är att 32 mm okularet inte går i okular projektions adaptern för den är för bred, annars hade ju det varit en möjlighet.

Är det någon som har något tips på vad man kan göra? Gör jag något fel eller behöver jag införskaffa några extra saker?
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Kommer för nära motivet

Post by Frazze »

När man fotar i primärfokus är det två saker som avgör storleken på synfältet: brännvidden och storleken på sensorn.
I ditt fall får du ett synfält på 76.7' x 51.2' (bågminuter) eller 1.28 x 0.85 grader.

Lägger man det över M45 t.ex så ser du här hur mycket som ryms i synfältet.
fov.JPG
fov.JPG (37.3 KiB) Viewed 5030 times
Vill man ändra synfält så måste man ändra brännvidden, antingen genom att använda ett annat teleskop, eller använda en reducer av något slag.

Mvh
Daniel
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Kommer för nära motivet

Post by Polarlight »

Frazze wrote:När man fotar i primärfokus är det två saker som avgör storleken på synfältet: brännvidden och storleken på sensorn.
I ditt fall får du ett synfält på 76.7' x 51.2' (bågminuter) eller 1.28 x 0.85 grader.

Lägger man det över M45 t.ex så ser du här hur mycket som ryms i synfältet.
fov.JPG
Vill man ändra synfält så måste man ändra brännvidden, antingen genom att använda ett annat teleskop, eller använda en reducer av något slag.

Mvh
Daniel
Okey :S Tack så mycket för svaret! Hur fick du fram bilden ovan? Hade vart intressant att jämföra lite olika objekt
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Kommer för nära motivet

Post by Frazze »

Polarlight wrote:
Frazze wrote:När man fotar i primärfokus är det två saker som avgör storleken på synfältet: brännvidden och storleken på sensorn.
I ditt fall får du ett synfält på 76.7' x 51.2' (bågminuter) eller 1.28 x 0.85 grader.

Lägger man det över M45 t.ex så ser du här hur mycket som ryms i synfältet.
fov.JPG
Vill man ändra synfält så måste man ändra brännvidden, antingen genom att använda ett annat teleskop, eller använda en reducer av något slag.

Mvh
Daniel
Okey :S Tack så mycket för svaret! Hur fick du fram bilden ovan? Hade vart intressant att jämföra lite olika objekt
Det är från Stellarium. Du kan mata in vilket teleskop och kamera du har där så lägger den ut en box över hur stort synfältet blir. Är bra för att planera vad som man kommer få med när man fotar som sagt.

/Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kommer för nära motivet

Post by AstroFriend »

Hej!
Jag försöker svara på en del av frågan.

Storleken av objektet du skall observera på din kameras sensor bestämms av teleskopets effektiva brännvidd. Din kamera har en sensostorlek APS-C på ca 22x15mm. Större än så får inte den projicerade storleken av objektet vara.

1000mm är ganska lång brännvidd och inte så lätt att få kortare. Förlänga är alltid lätt med en Barlow till ex. vilket du har i din tillbehörslåda. Okularprojektion ser det ut som du också kan göra med de tillbehören, men mer för planetfoto, alltså långa effektiva brännvidder.

Om du monterar en comacorrector (används till Newtonteleskop) så kan en sådan i vissa fall förkorta bränvvidenn 0.7 till 0.9 gånger. Inte mycket men kanske räcker för vissa objekt. Du får dock ett mycket bättre fotografiskt instrument med en comacorrector med betydligt bättre skärpa ut i hörnen.

För riktigt stora objekt är det bättre med teleobjektiv på kanske 300mm eller kortare.

Med en fullframe kamera med sensor på 36x24mm får man en större yta att projicera bilden på, men det klarar antagligen inte ditt teleskop, antar att det är en Newton och i den storleken brukar maximala bildcirkeln vara omkring 25mm. Kameran är dessutom dyr.

Det bästa alternativet utan att behöva köpa dyra tillbehör är nog att göra en mosaik, dvs du tar flera bilder på olika delar av objektet som du sedan efter bildbehandling fogar samman till en stor heltäckanda bild. Det här lite svårt att få bra så träna till en början på att få bra bilder på de objekt som har lagom storlek. En comacorrector bör du nog skaffa om du skall ägna dig mycket åt fotandet, Skywatcher har en 0.9ggr som jag tror är speciellt avsedd för ditt telekop.

http://www.astrosweden.se/koma-korrekto ... or/20089-0

OBS du skall ha din T2 adapter direkt på 2" fattningen, inte via en 1.25" adapter, du riskera att skärma av ljusstrålen då och få vinjettering (mörka hörn i bilden). Men fungerar antagligen bra ihop med Barlow och okularprojektion.

Antar du har motordrift på ditt teleskop, utan det går det inte att ta några längre exponeringar. Bra utgånginställningar på kameran kan vara:
RAW läge
ISO 800
Exponeringstider 30 sekunder till kanske 4 minuter.

Monteringen måste vara noggrant polinställt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Kommer för nära motivet

Post by Polarlight »

AstroFriend wrote:Hej!
Jag försöker svara på en del av frågan.

Storleken av objektet du skall observera på din kameras sensor bestämms av teleskopets effektiva brännvidd. Din kamera har en sensostorlek APS-C på ca 22x15mm. Större än så får inte den projicerade storleken av objektet vara.

1000mm är ganska lång brännvidd och inte så lätt att få kortare. Förlänga är alltid lätt med en Barlow till ex. vilket du har i din tillbehörslåda. Okularprojektion ser det ut som du också kan göra med de tillbehören, men mer för planetfoto, alltså långa effektiva brännvidder.

Om du monterar en comacorrector (används till Newtonteleskop) så kan en sådan i vissa fall förkorta bränvvidenn 0.7 till 0.9 gånger. Inte mycket men kanske räcker för vissa objekt. Du får dock ett mycket bättre fotografiskt instrument med en comacorrector med betydligt bättre skärpa ut i hörnen.

För riktigt stora objekt är det bättre med teleobjektiv på kanske 300mm eller kortare.

Med en fullframe kamera med sensor på 36x24mm får man en större yta att projicera bilden på, men det klarar antagligen inte ditt teleskop, antar att det är en Newton och i den storleken brukar maximala bildcirkeln vara omkring 25mm. Kameran är dessutom dyr.

Det bästa alternativet utan att behöva köpa dyra tillbehör är nog att göra en mosaik, dvs du tar flera bilder på olika delar av objektet som du sedan efter bildbehandling fogar samman till en stor heltäckanda bild. Det här lite svårt att få bra så träna till en början på att få bra bilder på de objekt som har lagom storlek. En comacorrector bör du nog skaffa om du skall ägna dig mycket åt fotandet, Skywatcher har en 0.9ggr som jag tror är speciellt avsedd för ditt telekop.

http://www.astrosweden.se/koma-korrekto ... or/20089-0

OBS du skall ha din T2 adapter direkt på 2" fattningen, inte via en 1.25" adapter, du riskera att skärma av ljusstrålen då och få vinjettering (mörka hörn i bilden). Men fungerar antagligen bra ihop med Barlow och okularprojektion.

Antar du har motordrift på ditt teleskop, utan det går det inte att ta några längre exponeringar. Bra utgånginställningar på kameran kan vara:
RAW läge
ISO 800
Exponeringstider 30 sekunder till kanske 4 minuter.

Monteringen måste vara noggrant polinställt.

/Lars
Tack så mycket för svaret :-) Det blir lite fifflande då med andra ord men har ett 300 mm objektiv till kameran så får kanske använda det till de största objekten.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kommer för nära motivet

Post by AstroFriend »

Hej!
Ja ett 300mm är antagligen lagom på din kamera för till ex. Andromeda galaxen. Är det Canons egna fasta tele, eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Kommer för nära motivet

Post by Quilding »

Polarlight wrote:Hej alla!
Det andra problemet är att 32 mm okularet inte går i okular projektions adaptern för den är för bred, annars hade ju det varit en möjlighet.
Finns det inte en yttre hylsa på okularet som går att skruva inåt så en smalare del med fläns kommer fram? Svårt att förklara, men så är det på mitt 32 mm :S

/Q
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Kommer för nära motivet

Post by Polarlight »

AstroFriend wrote:Hej!
Ja ett 300mm är antagligen lagom på din kamera för till ex. Andromeda galaxen. Är det Canons egna fasta tele, eller?

/Lars
Nej det är ett Tamron AF Di 70-300 4-5,6 CANON. Har inte testat astrofotografering med det nämnvärt då jag inte haft någon eq-montering innan som sköter följningen. Ska se hur det blir :-)
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Kommer för nära motivet

Post by Polarlight »

Quilding wrote:
Polarlight wrote:Hej alla!
Det andra problemet är att 32 mm okularet inte går i okular projektions adaptern för den är för bred, annars hade ju det varit en möjlighet.
Finns det inte en yttre hylsa på okularet som går att skruva inåt så en smalare del med fläns kommer fram? Svårt att förklara, men så är det på mitt 32 mm :S

/Q
Spännande! Ska kolla det när jag kommer hem :-)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kommer för nära motivet

Post by stoffe »

Du ska INTE ansluta kameran med en 1,25" strypning. Du får vinjettering, du måste skaffa dig en T2 gängad 2" hylsa att skruva på din T2 gängade T2-ring som du ansluter mot bajonetten på din kamera.

Tycker du att du har för lång brännvidd? Det finns komakorrektorer med inbyggd fokalreducerare att köpa. Dock så kanske det belysa fältet blir väl litet men kan fungera ändå, jag är osäker. Du har den mindre storleken av APS-C sensor (grön färg) så det kan ju faktiskt funka. Det enda som tar emot är väl kostnaden, jag känner bara till ASA korrektorn med inbyggd fokalreducerare. Den är obillig om man säger så.

Image

Har du en 300 mm glugg så är en 1,7x konverter ett bra sätt att få ett 500 mm objektiv, själv så har jag ett 300 mm f/4 + 1,7x vilket blir f/6,7. Jag är osäker på om det finns någon sådan till er med Canon kameror, själv kör jag ett annat kamerasystem som har en i sitt standard sortiment.

Hur som helst, en fokalreducerare måste du ha till din Newton i vilket fall som helst hur du än vrider och vänder på det, om du inte gillar bilder med koma förstås 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kommer för nära motivet

Post by AstroFriend »

Tamron 70-300 har jag hört skall vara ett bra objektiv, kanske också för astrofoto. Egentligen bättre med fasta gluggar vid astrofoto. En zoom är ju besvärlig om man tänkt sig flatfields kalibrera den. Då får man använda ändlägena så man vet vilken fokallängd man fotar vid och även tar flatfields på sama inställning. Hade ju varit bra med "klickstop" på olika fokallängder.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Kommer för nära motivet

Post by Advertise »

Jag brukar använda mig av denna sidan lite då och då:
http://www.12dstring.me.uk/fov.htm

Man ställer in teleskop, kamera och eventuella reduserare/barlow och kan sen välja objekt från
hela messier katalogen, några Caldwell, solsystemet och lite annat gott & blandat.