På gång med M82

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

På gång med M82

Post by Starsoft »

Fick ihop en del RGB igår till mitt M82 projekt som tillsammans med det jag tagit tidigare verkar kunna räcka hyggligt, det som saknas nu är massor av H-alfa. Jag har redan 5 timmar men det räcker inte på långa vägar. Det viktigste i en bild på M82 tycker jag är de enorma röda stråken som flyter ut från galaxen så här får man offra sig och samla Ha för att försöka få till ett bra resultat även om det tar ett par nätter.

Jag tycker att det blir mer och mer viktigt att försöka få fram stjärnornas färger i bilderna, har jag inte kläm på det riktigt ännu, dom ser mest konstiga ut i den här hastigt fixade bilden.

Image


Om någon vill se hur M82 ser ut egentligen så kan man se en Hubble bild här:
http://imgsrc.hubblesite.org/hu/db/2006 ... /print.jpg
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: På gång med M82

Post by Peter R »

Den kommer säkert att bli kanon när du är klar och det kommer att bli spännande att se den växa fram under våren.

/*Peter R
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: På gång med M82

Post by skafar65 »

Hej Starsoft

Ja som jag har för mig att jag skrivit innan så är detta "redan" den finaste M82.an jag sett tagen från Sverige. Lite mer röd "punch" och du är hemma :D

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: På gång med M82

Post by Bengt »

Galaxdelen ocg svärtan i bilden är väldigt bra ( möjligen aningen röd på en del ställen) och kanske den bästa bilden på detta objektet.

Men stjärnorna känns i mina "falkögon" :D meade aktiga. Blaffiga och ofokuserade. Borde gå få även de med bättre skärpa i fast du använder en newton.
Om du blurrar dessa i din bildbehandling så låt bli det är mitt tips.

Markerar man ut alla stjärnorna i photoshop samt använder feather funktionen så man får en mjuk övergång och sen kör unsharp mask på dessa blir det ett helt annat sting i skärpan. Bilden ser då tydligare ut.

Tycker det ser konstigt ut med bilder där stjärnorna är suddiga och objekten är skarptecknat.
Misstänker du använder dig av ddp eller?
Då får man typiskt detta fenomen med små extra ringar runt varje stjärna.



Färgerna känns helt ok på de däremot.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: På gång med M82

Post by Starsoft »

Tack för tipsen.

Mycket riktigt så blurrar jag stjärnorna för att fösöka dölja de fel som uppstått tidigare i bildbehandlingen och som visar sig mest i de starka stjärnorna. För att föröska få färgerna bra satt jag med Gendlers M82 på sidan när jag bildbehandlade och jag försökte efterlikna hans stjärnor, hur kan han få sina stjärnor så fina?

http://www.robgendlerastropics.com/M82NMS.html

Jag ska prova med feather och unsharp mask nästa gång.

Jag har inte använt DDP, har för mig att det i huvudsak motsvarar "manuella kurvor och nivåer" i PS? Jag har heller inte använt dekonvolution i den här bilden.

Jag lade nyss in en annan bild i galleriet som också innehåller de Ha datat jag hade, är den bättre... vet inte? Mera färg skulle jag vilja ha i alla fall.

Image

Verkar behövas kopiösa mängder Ha innan det biter på det här objektet, de data jag hade var i och för sig tagna vid väldigt dålig transparens och Ha tror jag är extra känsligt för det.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: På gång med M82

Post by Bengt »

Att du inte gör som jag när jag bildbehandlar.

Jag lägger ha i röd kanal och övriga kanaler i sin. denn bilden blir grundbilden.

Stjärnorna bildbehandlar jag som vanligt och lägger de vanliga röda gröna och blå i dessa.

Sen väljer jag ut alla stjärnor och med mjuk övergång lägger jag de i en egen kanal ovanpå.


Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: På gång med M82

Post by Robert »

Får nog hålla med de andra och utnämna denna som den finaste M82 tagen från Sverige (om nån inte smyger med nån bild)