MaxIm DL

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

MaxIm DL

Post by Starsoft »

Jag har varit lite missnöjd med allignmentfunktionen i Iris, den har varit en aning besvärlig när jag allignat bilder tagna vid olika tillfälllen med något olika geometri, Iris har krävt en del manuella ingrepp som varit väldigt tidsödande. Eftersom Robert i någon tråd har nämt en astrometrisk funktion för allignment som finns i MaxIm DL som jag tyckte verkade vettig så laddade jag ned MaxIm för att prova.

Första intrycket av MaxIm var positivt, ett rent och fint gränssnitt som man rätt så omgående kommer igång att använda, men det verkar vara lite tunnt med funktioner och astrometrin får jag inte alls att fungera, där behövs nog manualen.

Jag tar i all fall en bunt gamla bilder och kör den vanliga bildkalibreringen med allignment och stackning, och det första som slår mig är att MaxIm är avsevärt snabbare än Iris, vilket beror på att MaxIm laddar in bilderna i minnet medan Iris alltid växlar bilderna fram och tillbaka till hårddisken. Inledningsvis var det mycket positivt för det är väldigt tråkigt att behöva vänta i timmar på Iris när man är sugen att se resultatet, men det finns också ett stor risk med att göra som i MaxIm, när RAM minnet väl tar slut så är det tvärkört. Med mina 20MB bildfiler verkar det ske redan vid 40 bilder trots att jag har 2GB RAM i datorn, så då har jag fått ett nytt problem, jag har i vissa fall 150 bilder som ska allignas vilket verkar omöjligt att göra i MaxIm, eller missar jag någon funktion? Att börja göra script i den variant som MaxIm har och som möjligen skulle lösa problemet är uteslutet för mig. Någon som vet om det finns något annat sätt?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: MaxIm DL

Post by Bengt »

Vad jag har förstått är det din dators prestanda som sätter käppar i hjulet när du stackar för många stora bilder ,rätt uppfattat va?

Har ju aldrig haft såna bekymmer men funderar på om det skulle funka att stacka i buntar med mindre antal bilder för at sen slå ihop dessa. Borde väl bli samma bilddata i slutändan eller?

Tycker själv maxim.dl är väldigt bra men är mindre förtjust i en del saker i programmet . Gillar tex inte fokus funktionen i porogrammet. Faktum är att jag har väldigt svårt att släppa astroart under just den delen .


Stackning är toppen i maxim. dl

Övrig justering av bilden är det enbart photoshop för min del .

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: MaxIm DL

Post by Starsoft »

Vad jag har förstått är det din dators prestanda som sätter käppar i hjulet när du stackar för många stora bilder ,rätt uppfattat va?
Det är väl i och för sig riktigt, men om jag med 2GB RAM får en gräns med 40 bilder så lär det vara meningslöst att försöka åtgärda problemet med mera minne, jag vet inte hur mycket som går att sätta i den här datorn men skulle det gå att sätta i 10GB RAM så tänker jag inte göra det bara för att tillfredställa MaxIm.

Har ju aldrig haft såna bekymmer men funderar på om det skulle funka att stacka i buntar med mindre antal bilder för at sen slå ihop dessa. Borde väl bli samma bilddata i slutändan eller?
När Iris inte klarar att alligna bilder med lite olika geometri så är det så jag gör, stackar dessa i buntar som jag sedan slår ihop. Men det är den hanteringen jag måste komma bort ifrån, allt måste ske automatiskt. Jag tror att det i vissa fall blir samma bilddata i slutändan men inte alltid, det beror på vilka metoder för stackning man väljer. En tilltalande metod som jag brukar använda ibland är att först stacka 5-7 bilder i taget med "median", för att sedan slå ihop bilderna med "mean", så på det sättet skulle jag kunna arbeta, men det verkar även i MaxIm kräva massor av manuella ingrepp.


Jag tycker också att MaxIm verkar vara ett väldigt väl designat program, sättet arbeta med plugins ger massor av möjlighteter. Men tar man stora bilder i långa serier så verkar man kunna få lite problem. Jag kör mest med 6 min exponeringar, ibland upp till 12 minuter, så mycket längre klarar jag inte med nuvarande lösningar och då blir det många bilder om man vill upp i t.ex. 5 timmars total exponering.

Nu har jag också testat lite mera astrometrisk stackning med PinPointLE i MaxIm och den funktionen ser ut att ha problem med alligningen, blir inte riktigt bra, men det finns många inställningar att prova. Här finns också en underlig sak som jag inte hittar någon lösning på, det verkar som att man manuellt måste begära PinPoint på varje bild för sig!

AstrArt och Mira är två program som jag också skulle vilja prova, MaxIm har ju en trevlig lösning där man kan ladda ned för prov i 30 dagar, vet inte om det går med de andra också? Jag köper knappast ett program för ett antal tusen utan att kunna prova det.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: MaxIm DL

Post by Timo »

Ett förslag är att du provar ImagesPlus, finns på följande sida http://www.mlunsold.com
Jag konverterar, alignar och stackar allt i det programmet. Den har också fina funktioner för automatisering av nämnda och gäller även då darks,flats och bias.
Men med så många stora bildfiler får du nog problem med de flesta program.
Men gör man rätt i ImagesPlus så påstår M Unsold (tillverkaren) att den är snabbare än MaximDl.
Själv har jag inte testat det än.

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: MaxIm DL

Post by regulus1 »

RegiStar kanske är ett bra stackningsprogram?
Roger
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: MaxIm DL

Post by Robert »

Jag stackar i princip alltid Astormetrisk med MaximDL och tycker det fungerar riktigt bra.

Dock måste man har gjort pinpoint astrometri på alla bilder först.

Men det finns 2 bra metoder att göra det på en massa bilder.

1. Om man har köpt Pinpoint anvönder man Visual Pinpoint och slänger in alla bilder den skall slå upp.

2. Om man bara har LE versionen som följer med MAximDL så finns det en annan bra metod.
Command Sequence Window.
Med detta kan man uträtta mycket.

I ditt fall gör följande:

1 Öppna en valfri bild:
2. Öppna Command Sequence Window
3. Tryck på Record Sequence
4. Gör en pinpointuppslagning på bilden. Du kommer se den händelsen inspellad nu i Command Sequence fönstret.
5. Tryck på Stop knappen. Nu har du en kommandosekvens som du kan spara om du vill till senare och sedan ladda in den igen. I detta fallet är den så lätt att göra att jag aldrig sparar den.
6. Nu kommer den stora magin. Tryck på >> kanppen på Comand Sequence fönstret blir större.
7. Tryck på Files knappen och lägg till alla filer du vill köra pinpoint på. (Eller Images oim du har dem öppna i MaximDL men det tar massa mer minne)
8. Välj hur du vill spasa filerna, Med pinpoint operation kan man spara om dem på samma fil tycker jag annars med andra batch operationer kör jag in de i en annan katalog.
9. Tryck på play kanppen och luta dig tillbaka medans pinpoint körs på alla valda bilder.


Efter detta är det bara att gå in och stacka sedan. Men Astrometriuppslagning på alla bilder så har jag aldrig haft problem att stacka även om bilderna är vända väldigt olika eller har olika uppläösning/bildskala.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: MaxIm DL

Post by Terje »

Det kan ju vara bra att påpeka att bilderna redan bör ha en ungefärlig position annars så kommer pinpoint att tugga på i fjorton evigheter...
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: MaxIm DL

Post by Starsoft »

Tack för tipset, nu blev helt plötsligt PinPoint mycket användbart.

Jag har också provat att jämföra fotometrin utförd i Iris och i MaxIm, och det verkar ganska tydligt att man får mindre brus med MaxIm, men eftersom man inte kan ladda in 176 bilder samtidigt i MaxIm så har jag ingen större glädje av det, om det inte finns någon liknande lösning för att lösa problemet där. Skillnaden mellan programvarorna antyder att valet av program för att utföra den primära fotometrin är väldigt viktigt stämmer.

Man kan väl i och för sig cropa bilderna runt den intressanta stjärnan så att MaxIm inte kroknar, men då missar man en massa referensstjärnor vilket jag vill undvika. Att leta efter exoplaneter är kanske heller inte huvudmålet med verksamheten eftersom sannolikheten för en hit är så liten, utan jag kommer också att söka efter andra intressanta saker och då vill jag naturligtvis inte cropa bilden.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: MaxIm DL

Post by Robert »

Iris är säkert bättre på själva Fotometri delen då den delen i MaximDL mest är en liten bisyssla. Dock tror jag fotometridelen är lite bättre i MaximDL 5 men jag har inte provat det ännu i min betaversion.

Fast jag tror man kan automatiserara Fotometrijobb med MaximDL + ACP vilket iofs blir en lite dyrare lösning men ganska intresant och då har du möjlighet att köra helt automatiserade sessioner-
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: MaxIm DL

Post by Starsoft »

Att automatisera analysen av bilderna är nog både svårast och viktigast, att analysera bilderna manuellt eller delvis manuellt är nog kul i lagom omfattning, men en enda bild kan innehålla tusentals stjärnor med potentiellt spännande ljuskurvor, kometer, asteroider, GRB och annat, så ska man använda sina bilder fullt ut så krävs automatik.

Delvis verkar det gå att automatisera med hjälp av amatörprogram som MaxIm, men det verkar vara stor risk att man för visa steg i analysen måste använda proffsprogram, flera sådana finns att fritt ladda ned på nätet men tröskeln att få igång en "pipeline" för analys med sådan aprogram misstänker jag är hög. HAT projektet t.ex. verkar ha sina analysprogram tillgängliga för nedladdning.

Att MaxIm verkar vara ypperligt att ta bilderna helt automatisk ser klart ut, många proffs verkar också använda MaxIm för det ändamålet, men när den första fotometriska analysen ska utföras verkar det mycket svårare att hitta något program som verkar lämpligt, och enkelt att komma igång med.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: MaxIm DL

Post by Robert »

Jo det är nog sant. Maxim är väldigt bra komponent för att fotografera många bilder och ihop med tex ACP eller CCD autopilot så kan man styra MAximDL och lägga upp automatiska jobb för alla variabler mm man vill fotografera. Den delen är MaximDL väldigt bra på.

När det gäller sedan att analysera dessa stora mängder data så är MaximDL inte programmet man skall använda. Det blir väldigt mycket manuellt jobb då. För den fasen finns det mycket bättre program som jag dock inte har undersökt.