Darkframes och temperatur tips

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Darkframes och temperatur tips

Post by AstroFriend »

Jag skriver om detta för er som inte känner till att vissa kameror av DSLR typ har en inbyggd temperatursensor. Eller kanske känner till det men inte kan utnyttja det i ert favorit calibrate/imageprocess programmet. Det här är baserat på ett svar jag gett på en annan tråd, men kände att det rimligen måste finnas många andra som är intresserade av detta. Så jag har renskrivit och lagt till mer information i en ny tråd (den här).

För att få maximal kvalite på kaibreringen måste bland annat temperaturen då darkframes och bilden togs vara så lika som möjligt. Det är inte så lätt när temperaturen varierar över natten. Kameror som har inbyggd temperatursensor öppnar för möjligheter för en enklare handering av att ta darkframes, mer precis kalibrering och utnyttja tiden bättre. Det finns program som kan hantera att para ihop darkframes och lightframe (som DSS kallar fotona) med avseende på temperaturen bland annat. Masterdark http://sourceforge.net/projects/darkmaster/ och DeepSkyStacker http://deepskystacker.free.fr/english/ är två (som används ihop), finns säkert många fler.

Men du kanske vill använda ett annat kalibrering/bildprocess program som inte kan hanterbara kalibrering med avseende på temperatur?

Om man kunde sortera upp filerna på temperaturen som de togs på vore det ju enkelt.
En lösning är att använda ett kontroll/styrprogram för kameran som kan skriva in temperaturen i filnamnet, jag använder Astrojan Tools http://www.astrojantools.de/cms/ för Canon EOS DSLR, det gör ingen imageprocessing men det kan skriva in temperaturen i filnamnet.

Har inte favorit kontrollprogrammet för kameran dessa möjligheter är det ändå inte kört. Det finns möjlighet att efteråt ge dark/bilderna nytt filnamn med temperaturen inskrivet. Naturligtvis kan man ju också öppna varje fil och se i exifdatat vid vilken temperatur bilden är tagen vid men lite för omständigt.

Ett program som kan döpa om filnamnet och lägga till temperaturen är Irfanview http://www.irfanview.com/ till detta. Jag pratade med utvecklaren om detta och det visade sig att funktionen redan fanns där men han hade aldrig trott att någon kunde vara intresserad av att veta temperaturen och därmed inte gett info om det. Nu har jag berättat för honom att astronomer kan öka kvalitén på sina bilder om de vet om temperaturen. Han kommer lägga in information om detta i framtida vesioner. Men redan nu är det möjligt att lägga in temperaturen i filnamnet och det enda ni behöver veta är taggen för temperaturen, den är $E47 (Canon).

Så här brukar jag döpa om mina filer (använd batchconversion/rename):

För darkframes:
Kod: Dark tv$E33434 iso$E34855 tc$E47 $E36867, kommer att se ut så här: "Dark tv60 iso1000 tc-1 C 20130420 230932.cr2"

För bilderna:
Kod: Light tv$E33434 av$E33437 iso$E34855 tc$E47 $E36867, kommer att se ut så här: "Light tv60 av5_6 iso1000 tc1 C 20130406 010536.cr2"

Om du använder taggen $E36867 enligt ovan som ger datum och tid för filen måste du också ta bort tecknet ":" som ingår i tiden. Filnamn kan inte ha detta tecken. Använd replace ":" till något tecken, ex mellanslag. Görs under batch conversion/rename>options.

Det är lämpligt att lägga in datum/klockslag så att inte flera filer får samma namn.

Hur gör jag då i praktien?
Jag brukar använda molnfria nätter enbart för astrofoton. Molniga nätter tar jag darkframes eller på dagen om temperaturen är den rätta. Man får inte slösa med sällsynta molnfria nätter på onödiga saker.

I regel kör jag igenom alla exponeringstider som jag behöver för att bygga upp en databas med darkframes. Har i regel alltid samma ISO, men inget som hindrar att man har flera olika ISOs, blir bara lite fler filer att hantera. I Astrojan Tools som jag använder kan man lägga upp sekvenser som sköter detta automatiskt. Men det finns många andra program som kan ta sekvenser också.

Jag brukar lägga upp det så att programet växlar mellan de tider jag vill ha, tillex. 30sek, 60sek, 120sek, 240sek osv vad som behövs. Jag tar alltså inte samma exponering hela tiden tills det är klart och sedan går över till nästa exponeringstid. Fördelen är att när temperaturen ändras får jag en bättre spridning på temperatur i min databas.

När man sedan skall kalibrera sin bilder får man dela upp det i flera steg där varje del har ett acceptabelt temperaturintervall. Kombinatioen masterdark/DSS gör det automatiskt.

En sak som jag la märke till när man nu kan se temperaturen är att den 12Volts adpater jag byggde värmer upp kameran flera grader. Skall bygga om den så elektroniken hänger på sladden och inte inne i kameran. Och temperatursensorn i kameran (Canon EOS) mäter antagligen inte temperaturen på sensorn utan i kamerahuset vilket inte blir riktigt så bra egentligen, blir problem när temperaturen ändras snabbt. Ni som inte haft koll på kamerans tempertur tidigare kommer bli förvånade över hur mycket den varierar över natten, 10 grader eller mer inte ovanligt.

Jag har en gammal Canon EOS 5D (mk1) som överraskande nog hade en temperatursensor inbyggd. Annars är det de mer moderna EOS kamerorna med liveview som lär ha det. Troligen har även andra fabrikat temperatursensor, kontrollera i exifdatat om temperaturen finns där.

Kanske lite hjälp på vägen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Darkframes och temperatur tips

Post by AstroFriend »

Hej!
Här fann jag en som lagt ut en bild som visar skillnaden med bra och dåligt matchade darkframes:
http://www.astronomyforum.net/astrophot ... brary.html

Här ytterliggare ett steg mot lägre brus i bilderna:
http://www.jtwastronomy.com/products/ultimate.php

De kan också modifiera sensorn och ta bort bayer färgfiltret och därmed DSLR kameran blir monokrom. 1400 Euro känns inte så värst mycket pengar för en sådan avancerad ombyggnad. Man måste också skicka med en Canon EOS 1100D men den kostar ju inte så mycket.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;