Blooming på starka stjärnor

Metoder för astrofotografering
Post Reply
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Blooming på starka stjärnor

Post by gunnar »

Hej
Jag håller på och försöker sätta ihop LRGB bilder tagna med min nya SBIG STF-8300M kamera och det är Inte helt lätt, det är mycket som är annorlunda med ccd kameran jämfört med min gamla dslr. Jag använder Maxim dl att kalibrera och stacka med men vill göra resten i photoshop. Har tagit 600 sek exponeringar i Luminans med bin 1x1 och dom blir bra. RGB har jag tagit både 600sek och även 300sek med binning 2x2.

Med binning 2x2 blir det blooming på dom ljusstarkare stjärnorna. Det rinner över åt höger. Min fråga är hur man ska lösa detta problem bra i bildbehandlingen. Hur tar man bort detta, och när? Jag har provat med remove bloom i Maxim men tycker att det är rätt tidskrävande när det är många stjärnor som ska fixas. Problemet uppstår alltså när jag binnar 2x2.

Fixar man det i maxim eller senare i Photoshop?

Mvh
Gunnar
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Blooming på starka stjärnor

Post by Robert »

Har du något exempel på hur bilderna ser ut. Lättare att försåt när man ser en bild.

Vet inte om det finns nån gain settings på din kamera. Om det finns kan kanske lägre gain hjälpa vid lägre binning.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Blooming på starka stjärnor

Post by gunnar »

Robert wrote:Har du något exempel på hur bilderna ser ut. Lättare att försåt när man ser en bild.

Vet inte om det finns nån gain settings på din kamera. Om det finns kan kanske lägre gain hjälpa vid lägre binning.
En bild på hur det ser ut.
Blå stack
Blå stack
Autosave-Image-blå-stack-.jpg (179.62 KiB) Viewed 3172 times
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Blooming på starka stjärnor

Post by glappkaeft »

Det är nog en kombination av två saker
* Antibloomingen fungerar nog bättre med 1x1 binning.
* 300 s binnat 2x2 är ger betydligt fler elektroner/mer signal per utläst pixel än 600 s 1x1 (i teorin dubbelt så många).

Enklaste sättet är nog att minska exponeringstiden ytterligare en bit när du kör binnat. Om du dessutom vill ha färg på stjärnorna så kan de inte vara saturerade.

Tillagt i efterhand:
Ju mer jag funderar på det så tror jag att det är uläsningsregistrerna som blir överfulla. Antibloomingen av pixlarna fungerar igentligen identisk oavsett om man binnar. Under utläsningen av chippet i binnat läge så kommer dock fyra pixlar maxfyllda med elektroner och när man börjar slå ihop dom till en så rinner det över till nästa utläsningsregister.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Blooming på starka stjärnor

Post by Bengt »

Som nämt det är bara dra ner på binningen. För att rädda det som redan är taget. Kör antibloom (process - remove bloom) funktionen i maxim.dl .Kör manuellt i värsta fall .Rita en fyrkant runt de kassa stjärnorna. Flytta om det behövs röda korset som då dyker upp i centrum av stjärnan( om det inte hamnar där det ska).För att spara tid håll nere alt knappen så kan du fixa alla "näsor" på en gång.

I yttesta nödfall kan man om det är en stjärna som ligger svårt till med remove bloom metoden köra verktyget smudge tool i PS.

Bengt
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Blooming på starka stjärnor

Post by gunnar »

Tack Patrik och Bengt för tipsen.

Ok då får jag får testa hur mycket jag behöver dra ner på exponeringstiden om jag binnar.
Om jag tar 10st exponeringar a 1min binnade2x2, hur motsvarar detta 1st 10min exponering binnad 2x2?

Bengt jag har upptäckt och provat antibloom funktionen i Maxim.
(För att spara tid håll nere alt knappen så kan du fixa alla "näsor" på en gång.) Det ska jag prova!

Gunnar
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Blooming på starka stjärnor

Post by glappkaeft »

gunnar wrote:Ok då får jag får testa hur mycket jag behöver dra ner på exponeringstiden om jag binnar.
Om jag tar 10st exponeringar a 1min binnade2x2, hur motsvarar detta 1st 10min exponering binnad 2x2?
I grund och botten så blir resultatet det samma med några få undantag.

Fördelar med fler korta bilder
* Bättre möjlighet att använda smarta stackningsalgoritmer
* Mindre tidsförlust av enskilda sabbade bilder
* Fler stjärnor får färg

Nackdelar
* Sämre S/B pga utläsningssignalens brus i de delar av bilden som har sämst fotonsignal
* Mer nedladdningstid

Sämre S/B i de mörkare delarna av bilden brukar kompenseras av att hålla nere färgmättnaden i backgrunden och de svagaste nebulösa områdena med hjälp av maskningstekniker.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer