Problem med flats

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Problem med flats

Post by Frazze »

Hej.
Jag fick äntligen möjlighet att testa min kamera för ett par helger sedan men det blev tyvärr inte så mycket användbart.

Det var fullmåne och det gick inte att ta långa exponeringar och det slutade med bara 15*1 min.
Hur som helst, bättre än ingenting. När jag förbehandlar så blir dock resultatet inte som jag vill. Efter flatskalibrering så blir inte bildfältet jämnt och dammfläckarna är inte riktigt borta. I bilden nedan kan man se hur det ser ut. Den översta lilla bilden är en flatbild och den under är en light. Den högra är den färdigkalibrerade bilden. Samtliga är kraftigt stretchade.
Skärmavbild 2013-02-26 kl. 21.33.17.png
Skärmavbild 2013-02-26 kl. 21.33.17.png (523.49 KiB) Viewed 4811 times
Är det någon som har något tips om vad som kan vara knas. Är det mina flats som är fel, var det fullmånen som spökade kanske?
Om någon vill kika på fits-filerna så jag har zippat en light och en flat som kan laddas ner här https://www.dropbox.com/s/l4kesq6ilznei ... h_flat.zip

/Daniel
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Problem med flats

Post by LasseH »

Frazze wrote:Är det mina flats som är fel, var det fullmånen som spökade kanske?
Kan vara både och. Att ta bra flats är ganska knepigt och kan kräva en hel del experimenterande. Ju öppnare tub man har (t.ex Newton ) desto fler möjligheter finns för ljus att komma in "fel väg". För en sluten tub där ljus bara kan komma in framifrån blir problemet mindre.

Men troligen är största boven fullmånen. Lite månljus som kommer in i tuben t.ex via reflektion i daggkåpan kan ge förödande effekt vilket inte går att ta bort med någon flat.

Mvh,
LasseH.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Problem med flats

Post by Tompa »

Mysko. Har du testat att stacka och kalibrera i nåt annat program, t.ex. Maxim? När jag lekt runt med demoversionen av PI har jag inte lyckats få till stackningen av kalibreringsbilder, eller för den delen lights. Konstiga effekter och knepiga färger har det blivit. När jag sedan testat att stacka samma bilder i Maxim har det sett riktigt ut. Eftersom jag inte har köpt PI ännu har jag inte brytt mig om att felsöka vidare, så jag har inget vidare tips att ge, men som sagt det kanske kan vara värt att testa.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Problem med flats

Post by Frazze »

LasseH wrote:
Frazze wrote:Är det mina flats som är fel, var det fullmånen som spökade kanske?
Kan vara både och. Att ta bra flats är ganska knepigt och kan kräva en hel del experimenterande. Ju öppnare tub man har (t.ex Newton ) desto fler möjligheter finns för ljus att komma in "fel väg". För en sluten tub där ljus bara kan komma in framifrån blir problemet mindre.

Men troligen är största boven fullmånen. Lite månljus som kommer in i tuben t.ex via reflektion i daggkåpan kan ge förödande effekt vilket inte går att ta bort med någon flat.

Mvh,
LasseH.
Ja, jag väntar på nästa tillfälle att testa, då utan fullmåne. Har jag tur blir det av redan ikväll.
Tompa wrote:Mysko. Har du testat att stacka och kalibrera i nåt annat program, t.ex. Maxim? När jag lekt runt med demoversionen av PI har jag inte lyckats få till stackningen av kalibreringsbilder, eller för den delen lights. Konstiga effekter och knepiga färger har det blivit. När jag sedan testat att stacka samma bilder i Maxim har det sett riktigt ut. Eftersom jag inte har köpt PI ännu har jag inte brytt mig om att felsöka vidare, så jag har inget vidare tips att ge, men som sagt det kanske kan vara värt att testa.

Mvh,
Tomas W
Jag gjorde allt i Nebulosity också, men jag fick samma resultat.

/Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med flats

Post by AstroFriend »

Hej Frazze!
Jag laddade ned dina bilder och gjorde en enkel analys av dom.
orginal flats.jpg
orginal flats.jpg (151.82 KiB) Viewed 4340 times
På linjediagrammet jag lagt över den kalibrerade bilden ser man att flaten överkompenserar i övre vänstra hörnet med ca 5%


Kollade om du har något offset fel, adderar jag 9990 till flatbilden får jag resultatet nedan:
offset pos 9990 orginal flats.jpg
offset pos 9990 orginal flats.jpg (167.54 KiB) Viewed 4340 times

Som du ser blir det ganska bra när man adderar konstanten 9990 till flatbilden, men så stora offsetfel får man inte pga av missade subbtracktion av bias, eller fel temp på lights darken. Verkar mer vara att flatsskärmen är ojämnt belyst, för lite ljus i kanterna som gör att den överkompenserar.

Frågor:
Har du dragit bort bias/dark från flatsen jag laddade ned?

Har du dragit bort bias/dark från Leobilden?

Respektive exponerat med samma tid för respektive bild samt att darks är tagen vid samma temperatur för leo?

Du kanse läst min tråd "flat field problem" ? Där har jag försökt få fram vad som går fel när jag försöker kalibrera en mycket kraftigt vinjetterad bild. Alla andra kalibreringar jag gör på andra bländartal och andra linser blir nära perfekt, men inte den omskrivna. Har i varje fall konstaterat att kameran verkar vara tillräckligt linjär för att inte orsaka problemet. Får tills vidare skylla på att jag inte har tillräcklig kontroll av ljuset för att kalibrera en så kraftig vinjetering för optimalt resultat.

I ditt fall så ser optiken väldigt "snäll" så det ska gå att kalibrera med normala metoder.

Vad är det för teleskop och hur många sub flats och darks har du adderat ihop?

Ser nu att det var en väldigt gammal tråd jag svarade på, du kanske sedan länge löst problemet?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Problem med flats

Post by Frazze »

Hej Lars.
Tack för att du tar dig tid att titta på mitt problem. Även om tråden är skapad för länge sedan har jag ingen lösning på problemet ännu.
För att svara på några av frågorna så är de filer jag länkar till i första inlägget okalibrerade bilder, så jag har inte dragit bort bias/dark från dem.

Mina darks var 5 minuterexponeringar, medan leo-bilderna bara var en minut men PixInsight skalar om darkbilderna vid kalibrering så de matchar varje light-sub optimalt. Temperaturen var dock samma. (-10 grader om jag inte minns fel).

Om du vill kan du titta i tråden hos PixInsight jag skapade för att se om de kunde hjälpa mig, där finns länkar till mina master-filer samt 5 råbilder.
http://pixinsight.com/forum/index.php?topic=5285.0

Teleskopet jag har är ett Sky-Watcher 200 PDS (8", 1000mm) Newton.
Jag använde mig av 20 flat, 100 bias och 30 darks.

Angående offset så konstaterades det i PixInsight-tråden också att om man lade på en konstant så blev det bättre.
Vet inte om jag bara måste exponera mina flats lite längre, eller om som du säger att flatskärmen inte är helt jämn.
Tyvärr har min kamera varit på reparation nästan hela vintern så jag har inte kunnat ta några fler bilder och testa ut lösningar.

Mvh
Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med flats

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Vad gäller antal subexponeringar på flat och dark så verkar det ju ok, och nivån (exponeringen) på flat runt 30000ADU är ju rimlig, ca 50%, under förutsättning att kameran inte är kraftigt olinjär. Dock har jag aldrig laborerat med att ha darks som inte matchar i exponeringstid, men det är ju beprövad teknik så om programmet är rätt skrivet borde det fungera.

När jag adderade på en konstant var den ju på hela 9990 och så stort nivåfel kan omöjligen uppstå pga av olika exponeringstid på darks eller flats.

Men du kan ju lägga till denna kosntant på dina flats så du får några bilder att se på och vi också här på astronet. Det är inte så svårt att räkna ut vilken konstand du skall addera om det behövs andra värden till andra bilder. Det man missar med den metoden är att pixel till pixel variationerna blir fel, men inte så allvarligt förräns man verkligen skall på djupet i mörkret.

Teleskopet du har är väl inte utrustad med interna bafflar så det kan ge reflexer som kanske förklarar en del av problemen. Jag har ett liknande telekop fast i 10" utförande, där fick jag också en överkompensering när jag kalibrerade med flats. Jag skall prova att ta om flatsen på det och se om jag kan komma med några tips till dig.

Vilken otur med kameran, hela mörkerperioden förlorad, o andra sidan var det ju moln hela tiden. Vad är det för fel eftersom det tar så lång tid att reparera?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med flats

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Nu har jag med lite pulande här under förmiddagen tagit nya flatfields på min 10" Newton som nog nära är exakt lik din men större.

Här kan du se resultatet:
10tum no and flat.jpg
10tum no and flat.jpg (64.37 KiB) Viewed 4269 times
Till vänster kan du se bilden utan flat kalibrering, bara darks, samt att jag normerat färgkanalerna efter den gröna kanalen, DSLR kamera.

Till höger masterflat, den gjorde jag så att jag la LCD monitorn ovanpå teleskopöppningen och med en bild på kalibrerarad så att alla 3 färgkanalerna hamnar på samma nivå. Kamerans fokus är bara på ett ungefär som vid tillfället vid fotande av M45, dessutom kanske kamerans vinkel ej heller ligger exakt rätt.

På bilden till vänster finns en kraftig gradient från himmelsbakgrunden, ja där jag bor har jag mer förorenat ljus än de flesta objekt på himlen tyvärr. Men man ser direkt att flatfielden kommer över överjustera bilden, precis som du får. Jag har inte så stor vana att fota genom Newton, mest kameralinser. Vad jag ser direkt är den enkla konstruktionen på Newtonen, inga som helst bafflar som förhindrar reflexer. Och det värsta är väl fokuseraren, röret som sticker in i tuben är obehandlat på insidan, helt blankt! Och de svarta ytorna i tuben reflekterar ganska bra.

Jag tror att en av grundförutsättningarna för en lyckat kalibrering är att gå igenom teleskopet och få bort allt som kan reflektera. Förutom att flatfield kalibreringen inte blir bra å kommer ju allt extra ströljus att tillföra brus och det kan man inte få bort. Minns att ljuset har ett inneboende brus på roten ur signalen, en signal på 10000 har ett brus på 100 enheter. Ljuset är ju slumpmässigt därav uppstår denna brussignal. Alltså inte önskvärt.

Man får sätta in bafflar, måla icke behandlade ytor mattsvarta, kanske man kan använda sådant specielt svart självhäftande papper som ska vara effektivt på att få bort reflexer. Här kan säkert andra bidra med information hur man får bort reflexer och ökar kontrasten.

Är dock förvånad över att flatfield kalibreringen blev så dålig, kan ej heller se att jag gjort något misstag av allvarligare slag. Däremot kommer allt damm bli fel eftersom kamerans fokus och vinkel inte är exkat rätt, dessutom är det ju annat damm nu mot när jag tog bilden. Ensamt kan de felen inte ge den kraftiga överkompenseringen som flatfielden ger. Om jag låter bli att flatkalibrera min M45 bild så blir bakgrunden ganska platt, men man ser på avsaknaden av stjärnor i kanterna att det blir fel, för svaga. Tyder på att det är ströljus som letat sig in i tuben via reflexer och hamnat mest i kanterna på sensorn. En sak som skiljer är ju att bakgrundsljuset från stjärnhimlen är mycket långt bort och min flatpanel tryckt mot teleskopet. Monitorns bild (som passerat en difuser) är lite starkare mot mitten, men det skulle ju i det här fallet göra att det blev bättre om jag nu inte tänker helt fel.

När jag tar flatbilderna är teleskopet helt tilltäppt från ljus, när jag fotar objekt så är ju den öppen baktill för temperaturanpassnings skull, där kan man tänka sig att ljus letar sig fram och hamnar det mestadels utmed kanterna så blir det ju det här feomenet.

Med krafigt ljusförorenad himmel så syns den här typen av fel mycket tydligare, annars är det ju bara stjärnornas ljusstyrka som skiljer mot vad det skall vara.

Du får mycket att testa när du får tillbaks din kamera från reparation!

ps.
Lägger till den kalibrerade bilden här när den är klar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med flats

Post by AstroFriend »

Klar med flatkalibreringen:

Bilden till vänster är den kalibrerade bilden och sitt linjediagram under. Till höger har programmet fått göra en background flattening.
flat cal and backgroundflatten.jpg
flat cal and backgroundflatten.jpg (42.39 KiB) Viewed 4262 times
Nu när jag studerar bilden närmare ser man att det finns fler stjärnor synliga längs ytterkanterna än tidigare. Tyder ju på att flatbilden kanske ändå inte var helt fel, istället verkar den ljusa glorian runt bilden mer vara ströljus från reflexer som inte ligger jämnt fördelat runt sensorn. Vilket fall som helst måste man nog göra något åt teleskopets obefintliga anordningar mot reflexer innan man kan komma vidare. Stör ju både fotona och flatbilderna man tar fast på lite olika sätt.

Background falttening fungerade inte så bra när man har så här kraftiga störningar, man får kanteffekter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Problem med flats

Post by Frazze »

AstroFriend wrote:Hej Daniel!
Vad gäller antal subexponeringar på flat och dark så verkar det ju ok, och nivån (exponeringen) på flat runt 30000ADU är ju rimlig, ca 50%, under förutsättning att kameran inte är kraftigt olinjär. Dock har jag aldrig laborerat med att ha darks som inte matchar i exponeringstid, men det är ju beprövad teknik så om programmet är rätt skrivet borde det fungera.

När jag adderade på en konstant var den ju på hela 9990 och så stort nivåfel kan omöjligen uppstå pga av olika exponeringstid på darks eller flats.

Men du kan ju lägga till denna kosntant på dina flats så du får några bilder att se på och vi också här på astronet. Det är inte så svårt att räkna ut vilken konstand du skall addera om det behövs andra värden till andra bilder. Det man missar med den metoden är att pixel till pixel variationerna blir fel, men inte så allvarligt förräns man verkligen skall på djupet i mörkret.

Teleskopet du har är väl inte utrustad med interna bafflar så det kan ge reflexer som kanske förklarar en del av problemen. Jag har ett liknande telekop fast i 10" utförande, där fick jag också en överkompensering när jag kalibrerade med flats. Jag skall prova att ta om flatsen på det och se om jag kan komma med några tips till dig.

Vilken otur med kameran, hela mörkerperioden förlorad, o andra sidan var det ju moln hela tiden. Vad är det för fel eftersom det tar så lång tid att reparera?

/Lars
Hej.
Teleskopet har inga bafflar som sagt, så det kan i högsta grad vara interna reflektioner som knasar till kalibreringen.

Kameran hade (med största sannorlikhet) fått färgflagor från slutaren på sensorn så jag fick skicka den till SX för rengöring. De fäste även en tunn film över slutaren för att förhindra att fler flagor lossnade. Så när jag efter många veckor fick tillbaka kameran så hade filmen lossnat och låg och blockerade sensorn, så det var bara att skicka tillbaka igen för reparation. Så nu sitter jag återigen och bara väntar på att den ska komma tillbaka.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med flats

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Det var väldigt vilken otur du har med din kamera, låter ju konstigt att slutarlamellerna är målade, borde ju vara eloxerade eller annan kemisk ytbehandling.

Kollade in på din hemsida, flatboxen ser ju som efter textboken hur man skall göra. Undrar dock vilken våglängd som du valt där det mesta ljuset sänds ut? Du har ju monokroma sensor och spegeloptik. Men vita LED ljus dioder kan ju ha det mesta av sin energi i det blå/gröna området. Ser också på ett foto på din Newton att den glänser precis som min inuti röret, är ju inte bra.

Hoppas du kommer igång med din kamera snart och det är slut med alla de problemen. Problemen man skall bekymra sig om skall ju vara vilket objekt man skall fota för kvällen!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Problem med flats

Post by perfrej »

Kort inlägg i debatten... Man kan inte skala darks från en Canon DSLR eftersom den har brusreduceringshyss för sig. Se Craig Starks (stark-labs.com) analys, den hittas bland hans publiceringar på sajten.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg