Filterlösning för DSLR?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Filterlösning för DSLR?

Post by stolpskott »

Jag tänkte titta närmare på detta med RGB.
Har kollat runt lite efter filter, filterhjul mm men hittar nog inte rätt.
Saken är den att med mina grejer, när jag sätter på min DSLR+filter(hjul), så kommer jag om jag bedömt rätt aldrig kunna nå fokus.
Så jag undrar hur ni som kör med filter och DSLR har löst det hela?
Har sett filter som monteras i själva kamerahuset vilket iofs verkar funka men det stör mej lite att man får montera ner kameran varje gång filtret ska bytas. Tänk om jag tappar kameran i backen i mörkret tex?

Ideer, förslag?
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Post by Starsoft »

När jag använde filter (huvudsakligen UHC) till min DSLR så gängade jag filtret i coma-correctorn, och det gick hyggligt bra att göra även i mörkret.

Vad för slags filter tänkte du använda? En färgkamera begränsar möjligheterna med filter en hel del.

Anders
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Jaha nu kommer de svåra frågorna =)
Jag vet ärligt talat inte. Men har väl sett att en hel del bilder är tagna med filter, O-III, Ha osv. Och sedan kompos(i)terade i falsk(?) färg så det ser smakligt ut? Är jag helt ute och cycklar nu?

Ja alltså hoppas ingen som läser detta nu tror att jag är döpt till stolpskott =) Hoppas bara att jag får lite vägledning så jag hamnar på rätt spår.

Jag har fått intrycket av att de svart/vita ccd kamerorna används främst för att ljuskänsligheten är bättre i dessa? Men rent praktiskt borde man väl kunna köra sin DLSR i b/w om det nu ska vara svart/vitt när man kör med filter?
Många frågetecken, hoppas att ni som kan rätar ut dom.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Post by Starsoft »

Ljuskänsligheten i de svartvita kamerorna blir bättre tack vare att dom saknar inbyggda filter, i din DSLR sitter det redan färgfilter, det gör t.ex. att endast var fjärde pixel har ett rött filter och är känslig för rött ljus. Dessutom är kameran som orginal utrustad med ett filter mot IR (rött) ljus vilket nästan helt tar bort ljuset som kommer igenom ett Ha filter.

Även det röda filtret som sitter på bildsensorn dämpar förmodligen Ha ljuset en hel del. Så för att jämföra så får du 1/4 så mycket ljus på grund av att du endast använder var fjärde pixel, sedan kanske den röda pixeln dessutom filtrera bort hälften av ljuset som kommit igenom Ha filtret. Summan blir att du bara får 1/8 så mycket ljus som med motsvarande svartvita kamera.

När man använder smalbandsfilter till en svartvit kamera så krävs lång exponeringstid, timmar, att ta motsvarande bild med färgkamera tar alltså 8 gånger så lång tid.

Men visst går det, här i galleriet ligger bilder tagna med Ha filter och modifierad DSLR, men något annat än ett Ha filter tror jag inte är möjligt att använda, och med en omodifierad kamera lär det inte gå alls.

UHC filter är naturligtvis alltid användbara.

Anders
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Om du har en kamera med samma chip i svartvit/färg version så kommer du även att få bättre upplösning från den svartvita kameran eftersom du där har alla pixlar tillgängliga medans i en färgversion du inte har det utan att de olika färgpixlarna(och eventuella luminans pixlar) behöver läggas ihop och även om detta götrs med smarta matematiska modeller så tappar man defakto upplösning, detta blir givetvis änmer markant om man använder linjefilter.
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Det är alltså inte rekomenderat att använda filter med en DSLR för djuprymd.
Jag har en moddad webcam som kan ta long exposure (helt mjukvarustyrt). Man kan även modda den ytterligare genom att byta färgsensorn mot en något större b/w sensor som dessutom har högre ljuskänslighet.
Ett vinterprojekt för molniga nätter (dvs kan pilla med detta varje natt).

Tack för alla svaren.
Med tanke på att det finns filter för dslr och så, så är jag glad att jag frågade innan jag slängde slantarna i sjön.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Post by Starsoft »

Om du byter ut sensorn till en svartvit i din webcam och dessutom har ett 1 1/4" adapterrör med filtergänga på kameran så har du en mycket bättre möjlighet att testa astrofoto med filter med den. Filtren är ju rejält mycket billigare i det formatet också. Jag vet inte hur långa exponeringar du an ta med din webcam, men t.ex. en minuts exponeringar räcker långt om man stackar ett gäng bilder, kanske går med mycket längre tider också om det är kallt ute.