Vad behövs för att ta en bild av den här typen...

Metoder för astrofotografering
Post Reply
SnårriSturlason
Posts: 17
Joined: 2012-03-17 17:57:03
spamtest: JA

Vad behövs för att ta en bild av den här typen...

Post by SnårriSturlason »

Var inne och kikade på Astrofotografens blogg http://blogg.astrofotografen.se/ och såg den här bilden på Orion och Vintergatan:


http://2.bp.blogspot.com/-Qsa2sdyvaHI/U ... n_1873.jpg[/img]

Hur tas en sådan bild? Kanske fotografen själv kan svara eller någon annan som känner sig manad. Väldigt tjusig bild! :good:
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vad behövs för att ta en bild av den här typen...

Post by Jonas »

jag vill börja med att tala om att jag inte tagit bilden. Det har Göran gjort.

Visst är bilden fin och för mig förmedlar den lugn, förväntan om en fin observationskväll samt frisk luft.

Låter kanske lite luddigt och eftersom jag inte tagit denna bild ska jag heller inte ge uttryck för hur Göran tänkt när han tagit bilden men i stort tror jag man som landskapsfotograf har en tanke i huvudet att "just dessa förhållanden vill jag ha när jag tar denna bild".
Variabler som exempelvis brännvidd förgrund och förhållanden vid fotograferingstillfället har naturligtvis störst inverkan på slutresultatet.
Utrustningen är givetvis viktig den också men har man bara en hyfsad vidvinkel och en fin natt/kväll med liknande förhållanden, ska man även kunna ta liknande bilder. kanske inte med den skärpan som ett dyrt kvalitetsobjektiv ger men bra ändå.

Sammanfattningsvis är det bland annat ovanstående som gör det så ruskigt roligt att fotografera. Ett objekt kan se helt olika ut beroende på när och med vilken utrustning du fotograferat ett objekt. Det är upp till var och en att experimentera och slutligen bestämma hur bilden ska se ut. Om den sedan tilltalar andra, är det bonus!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
SnårriSturlason
Posts: 17
Joined: 2012-03-17 17:57:03
spamtest: JA

Re: Vad behövs för att ta en bild av den här typen...

Post by SnårriSturlason »

Tas en sådan bild genom ett teleskop? Här får man ju tydligt se vattnet samt stjärnor, blir inte det problematiskt med slutartiden när spektrat både är nära och långt bort?
Kimmen
Posts: 40
Joined: 2012-05-20 10:54:38
spamtest: JA
Location: ESLÖV

Re: Vad behövs för att ta en bild av den här typen...

Post by Kimmen »

SnårriSturlason wrote:Tas en sådan bild genom ett teleskop? Här får man ju tydligt se vattnet samt stjärnor, blir inte det problematiskt med slutartiden när spektrat både är nära och långt bort?
vidvinkelobjektiv använder man
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Sv: Vad behövs för att ta en bild av den här typen...

Post by gost »

Hej

Bilden tog jag några mil öster om Östersund. Tanken med bilden är att visa att stjärnbilden Orion nu äntligen börjar komma upp på himlen.

Bilden är tagen med vanligt stativ och en systemkamera med ett vidvinkelobjektiv, tror det var 14 mm.