Flattener och comacorrector

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
anha76
Posts: 15
Joined: 2012-01-08 16:48:51
spamtest: JA

Flattener och comacorrector

Post by anha76 »

Jag behöver hjälp.. :sad:

Vad jag förstår så används en fieldflattener till att få en "platt" bild för att hela chipet i kameran ska få samma fokus i centrum som längst ut i kanterna.
När jag kollar efter fieldflatteners så verkar det som de alltid är optimerade för refraktorer med en viss brännvidd. Använder man flattener till t.ex Newton reflektorer också?
Nästa fundering är comacorrector. Den fixar väl till så stjärnorna blir runda och fina ute i kanterna när man använder spegelteleskop? Rätt?
Om jag ska fota med min dslr-kamera (canon 450d) i primärfokus (vilket jag gjort en del med hyfsat resultat) tillsammans med min Skywatcher Explorer 150PDS, bör jag ha både flattener och comacorrector då och i så fall vad bör jag tänka på vid inköp av dessa? Kom gärna med tips. :shy:

Jag har även refraktorer och maksutov-cassegrain teleskop. Behöver man andra tillbehör till dessa..?

Hoppas någon kan leda mig på rätt väg.
Tack på förhand!
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Flattener och comacorrector

Post by Lazze »

Jag är dåligt insatt i hur mycket flattenereffekt en komakorektor ger och i vilken mån det behövs, för koma är det allt överskuggande problemet när det gäller reflektorer, speciellt de med lågt F-tal, och det normala är att man bara använder en komakorrektor som Baaders MPCC eller Skywatchers motsvarighet.

Det räcker normalt för att ge skarpa stjärnor ut till kanterna även på ganska stora sensorer men har man gott om pengar finns Wynnekorrektorer som tecknar ännu skarpare över ett större bildfät.

/Lasse
User avatar
anha76
Posts: 15
Joined: 2012-01-08 16:48:51
spamtest: JA

Re: Flattener och comacorrector

Post by anha76 »

Tack för dit svar.
Ok så en komakorrektor ger "flattener" effekt också?
Med andra ord så kanske man inte behöver fieldflattener när man fotar med dslr, oavsett teleskoptyp,då chipet inte är så stort? Har jag rätt?

/Andreas
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Flattener och comacorrector

Post by Lazze »

Jag är helt enkelt inte nog bevandrad i optik för att säga om en reflektor behöver en flattener eller om konstruktionen som sådan ger en låg fältkurvatur , dvs skarpt fokus över ett stort synfält utan korrigering. Däremot får man som sagt mycket koma, mer ju snabbare reflektor man har.

En DSLR har faktiskt en stor sensor med amatörastrofotomått mätt, och med en såpass stor sensor behöver man nästan alltid en korrektor med flattenerfunktion för SCT-, RC- och refraktorteleskop.
Men för en reflektor räcker det bra med en komakorrektor.

/Lasse

Edit: Jag insåg att svaret blev ganska otydligt. Vad jag menar är att en reflektor med komakorrektor oftast har så låg fältkurvatur att man inte behöver någon dedikerad flattener, om det nu finns sådana?

/DS
User avatar
anha76
Posts: 15
Joined: 2012-01-08 16:48:51
spamtest: JA

Re: Flattener och comacorrector

Post by anha76 »

Ok.
Tack för dina svar. Det rätade ut en del frågetecken.
Ska hitta någon lämplig komakorrektor och testa lite.

/Andreas