Någon som kan hjälpa mig med smalband i PS?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Någon som kan hjälpa mig med smalband i PS?

Post by Lazze »

Jag har fotat NGC7635 i smalband, 21x6 min Ha, 24x6 min OIII, 27x6 min SII, och lagt färgerna som HST-palett, dvs Ha = Grön, OIII = Blå och SII = Röd.
Men någonstans gör jag något galet i bildbehanlingen för jag får bara fram en jämnt utsmetad turkos bild och inga färgvariationer som man ser på andra smalbandsbilder av det objektet på webben. Jag följde Starizonas tips för smalbandsbehandling: Gör om de stackade bilderna till RGB, kopiera och klistra in på t.ex. Ha-bilden, lägg in justeringslager och anpassa färger för varje lager (enligt HST-palett i mitt fall).
Men nånstans verkar det ha blivit fel. Här är en länk till bilden:
http://farm9.staticflickr.com/8452/8005 ... 7667_o.jpg

Någon som har något tips?

Edit: Ska väl tillägga att jag provat att dra i nivåspakarna för de olika färgerna, men tycker bara att det är färgen på stjärnorna som ändras.

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Någon som kan hjälpa mig med smalband i PS?

Post by Bengt »

Verkar vara en extremt dålig info i din SII . Hade varit lättare hjälpt dig om du lagt ut de olika endast stackat HA O3 och s2 och visat för denna är helt sönderpillad i S2.
Denna sida är bra följa :
http://bf-astro.com/hubbleP.htm
Det jag direkt ser är att du har på tok för låg level/curves i S2. Du måste börja med justera svärtpunkten i de olika bilderna.Stjärnorna blir oftast röda i inledningen om du kör hubble palletten sen justerar man i färgskalan i bla magentan för att få det bra enigt manualen på sidan jag gav .
Gör en extra koll också så du verkligen har lagt in både Ha och O3 för det skiljer knappt något på de båda . Lätt man råkar göra fel här.De är inte alltför sällan väldigt lika.Frågan är om du inte satt Ha eller O3 dubbelt här? Så här lika tycker jag inte det brukar bli.Värt att dubbelkolla.
Detta kan du väl redan men skriver ut det ändå.
Börja om från början med att öppna alla bilder i ex tiff i Ps . Justera med att mäta i info svärtpunkten ( windows-info se k värdet.). . Kör sen edit copy paste och skapa ny bild . *Välj RGB. Lägg sen in enligt paletten. Kör sen enligt schemat på länken.

Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Någon som kan hjälpa mig med smalband i PS?

Post by Lazze »

Hej Bengt

Jag är dålig på att spara när jag processar, så bilden jag la ut var den jag pillat minst på av de försök jag gjort Bl.a. hade jag inte dragit på så jag hade lika stora histogram i de olika kanalerna. Men när jag ökade på i den mycket svaga SII-kanalen så blev ytterkanten på stjärnorna som inte var utfrätta mycket riktigt magentafärgade. Däremot blev de delar av nebulosan där SII fanns bara vitare (i stället för turkos).

Jag tyckte också att Ha och OIII var misstänkt lika varann frånsett att OIII var lite svagare när jag tittade på de stackade bilderna. I vilket fall gick jag tillbaka och kollade i FITS-infon så jag verkligen hade använt rätt filter vilket jag hade. Dessutom hade jag stackat från Ha- resp- OIII-stacken.
Men faktum kvarstår att något grundläggande fel är det. Imma på sekundären var en tanke men t.ex. sista SII-bilden var aningen bättre än de första och det borde varit tvärtom ifall det var orsaken. Kanske har jag helt enkelt namngett stackarna fel? Jag är bortrest nu, men ska stacka om dom ifrån grunden när jag kommer hem i morron och läsa igenom länken du skickade med.

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Någon som kan hjälpa mig med smalband i PS?

Post by Bengt »

Ok gör gärna även en extra koll visuellt på råbilderna om det inte stackningen.
Har faktiskt hänt även mig att jag kluddat till det när jag lagt in suffix namnet.Man får kolla allt som kan gått snett.
Du verkar ha fått väldigt fin upplösning i de andra kanalerna (om det nu inte är samma) så det kan nog bli en fin slutbild när du hittat felet.

Bengt