Introduktion till astrofoto

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Introduktion till astrofoto

Post by Thomas M »

Jag brukar ofta kolla runt på alla fina bilder som läggs upp här på astronet. Det finns ofta en uppsjö av tekniska förkortningar som beskriver vilken teknink som har använts. Jag skulle gärna ge mig på att fota lite men innan dess skulle jag verkligen uppskatta om någon ville beskriva de grundläggande begreppen (och alla dessa förkortningar) eller länka till bra sidor på nätet. En grundläggande genomgång av foto-redigeringen är också av intresse.

Med min alt-azi-montering vet jag att jag inte har bästa förutsättningarna för astrofoto men jag ställer i nuläget inte så höga krav på resultatet.
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: Introduktion till astrofoto

Post by Thomas M »

Kan tillägga att jag har en enkel CCD-kamera av typen
http://www.astrosweden.se/neximage-sols ... ra/18947-0
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Introduktion till astrofoto

Post by Frazze »

Hej.
Här finns några bra grundläggande videoinstruktioner i hur man behandlar astrofoto i Photoshop.
http://www.eprisephoto.com/videos
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: Introduktion till astrofoto

Post by Thomas M »

Tackar. Verkar finnas en hel del matnyttigt där.

Jag använder en webkamera i nuläget. Kan man bearbeta den typen av data i Photoshop eller är det andra mjukvaror som gäller då?
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Introduktion till astrofoto

Post by Frazze »

Thomas M wrote:Tackar. Verkar finnas en hel del matnyttigt där.

Jag använder en webkamera i nuläget. Kan man bearbeta den typen av data i Photoshop eller är det andra mjukvaror som gäller då?
Fotar du stillbilder med kameran, eller filmar du (planetfoto)?
Alla typer av stillbilder går att behandla i Photoshop. Om det är planetfoto och film så bör man stacka bilderna i Registax eller liknande program först. Sedan kan man finjustera i PS.
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: Introduktion till astrofoto

Post by Thomas M »

Jag har nyligen fått kameran och bara testat den lite. Den är väl huvudsakligen till för planetfoto men jag skulle gärna (om möjligt) testa andra typer av objekt också. Hursomhelst genererar kameran filmsekvenser. Innebär "stacka" att man överlagrar bilderna som utgör filmen (ursäkta amatörnivån)?
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT