Daggvärmare på vintern?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Daggvärmare på vintern?

Post by skafar65 »

Hej. Kommer precis in från ännu en mislyckad kväll. Tyvärr har man rätt så många sådana när man astrofotograferar! Ett nytt fenomen visade sig i kväll. Fukt på insidan av primären! Har aldrig varit med om det, på utsidan ja, men insidan! Fick bort det med hårfönen men det återkom lika snabbt igen :cry:

När jag efter ett par timmat kom in stelfrusen och "nedbruten" så slog det mig plötsligt! Kanske kan man inte använda daggvärmaren på vintern :shock: Är det så tro? "Varm" utsida på spegeln, kan det resultera i fukt på insidan? Jag tror att det är så. Någon som vet?

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag har kört med daggvärmare i -18 utan problem (om man bortser från observatorens frusna fingrar)

Dina sekunderspegels daggproblem kan bero på att du alltid har ditt teleskop stängt så att det innehåller mer fukt nu innuti teleskopet än utanför
Då blir daggpunkten högre med och det kondenseras lättare innuti teleskopet.

Detta är en teori dock man den kanske stämmer :)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Robert

Ja som du säger så är det alltid stängt. Det blir troligtvis inte bättre av att jag nu alltid har IDAS filtret monterat baktill, då blir det ju ännu mer tillslutet. Öppnade upp det igår innan jag stängde ner. Kan det hjälpa tro? Hur gör ni när ni använt ert? Plockar ni av allt så att det kan "lufta" sig?

Mvh //Micke
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

På rak arm så står det oftast tillstängt, jag är inte riktigt säker på hurvida det finns ett öppet skruvhål in i tuben eller ej, dock så har vi vid något tillfälle haft samma problem som du och då löstes det (tills nästa gång) med att öppna upp och vädra ut, det ideala vore givetvis att ha tuben stängd (utan filer) och ha ett "okular" med torkmedel i så att du får riktigt torr och fin luft inne i teleskopet.